Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Piezo tändare (modell större grill) är populärt och verkar funka bra.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Funkar ytterst dåligt. Slutar fungera och ger dålig gnista efter några gånger. Har använt innan.... inte bra. Dessutom ger detta en anledning o pilla med dumma saker så hehe. Nåja, får roa sig med något mellan rundorna i C-uppsatsskrivandet...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hmmm, okej. Köp en billig stun gun från ebay då! :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Skulle kunna funka, skickas tyvärr inte till sverige :(. Hade dock varit praktiskt, bra gnista och effektivitet. Svåra att få tag i bara... Dessutom inte så lagligt :(
1802

Inlägg av 1802 »

"byggde" en radio med "mykit system7". Blandade tidigt in oscilloskopet , och det var tur det. Använder 3 spols MW spolen , diod och variabel kondensator. Fuskar och förstärker med min "getto af först". Bäst resultat får jag med oscilloskopet inblandat(avstängt). oscilloskop jord till dioden. Det mesta är sen kopplat på MW spolen. Af jord kopplat på oscilloskop burken. Af + till dioden. Blandar jag lite bland sladdarna på MW spolen, så får jag in lite olika stationer. Som antenn har jag några meter sladd i rummet, och oscilloskopet som antennjord. Testade att hålla en liten denver MW mottagare nära bygget, och den påverkas. Den får markant bättre mottagning när den svänger i takt med hembygget. Typ en ram antenn.
Jag har en proffs mätsändare, Kan den anv för att ta emot? Mycket trevlig tuningratt på den :-) . Nått mer kul man kan testa? Vad gör en "RF-coil"?

Edit: MW spolen består av 3 spolar.
Senast redigerad av 1802 15 februari 2012, 14:02:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En mätSÄNDARE blir lite svår att använda som MOTTAGARE.
1802

Inlägg av 1802 »

Är inte 100 på radio, men kan man inte skicka frekvens in i blandaren? RFC är nog bara en spole. Någon som har värdena på mykit's spolar? I Henry. Är de 3 spolarna i MW coil av samma värde? Kopplade in voltmätaren (mykit), och fick en oväntad bieffekt. Den funkar som "mic". Skrapar man i näheten av den, så låter det i högtalaren. Klart och tydligt. Kopplade RFC parallellt med dioden, och fick bättre mottagning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Electricguy:

Kan det vara en Jamo SW-3?
http://www.okazii.ro/catalog/35097555/s ... eliti.html

jag trodde man såg elementen på undersidan men jag minns nog fel för i övrigt stämmer den precis med hur jag minns den jag tänker på.

Edit: bättre bild här:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/pro ... nmark.html
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Var så trött på att min AVR Dragon bara låg i sin papplåda och "hängde och slängde" så jag var in på Kjell o Co här i byn igår och köpte en "gissningsvis" lämplig låda för ett "lair" :) Och se på tusan den passade som om jag spenderat en halv dag på o mäta upp den!
dragonlair.jpg
Kvar att göra är att hitta på ett sätt att se indikations LED:arna (funderar på att borra tunna hål och använda glasfiber?) och ett smdigiare sätt att byta mellan ISP o JTAG o.s.v
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Miam, njaae. elementen ska sitta i mitten på den vita delen av lådan. Men annars verkar det vara samma modellserie.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Såå, slutfört mitt bygge av den här gnistgivaren, högspänningsgeneratorn till tidigare nämnd potatisavfyrare. Blev klar skillnad när den tänder direkt och med en bättre gnista en mycket bättre förbränning. Blev klart märkbar skillnad i skiten! Pang :) .

Några bilder på skapelsen då samt en film:

DSC02956 [1600x1200].JPG
DSC02965 [1600x1200].JPG
DSC02967 [1600x1200].JPG
DSC02980 [1600x1200].JPG
DSC02987 [1600x1200].JPG
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hur är den byggd? :P

Skulle behöva nån ny variant till min potatiskanon, det är så segt med piezotändare...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe ja har kommit fram till samma sak, mycket opraktiskt och dålig tändning med de där dmå piezo. Denna tar dock lite mer plats, något klumpig. Ska försöka få tag i ett litet Lipo att lägga in i lådan sedan så slipper ha batteriet utanför!

Ganska enkelt schema egentligen. Det är en 555-oscillator som driver en Mosfet. Dellvis egenlindad trafo som ska ge ca 450 volt ut, laddar upp en kondensator till 300 volt. Via en triac laddas sedan kondensatorn ur i primärlindningen på en liten liten tändspole. Ger mycket bra gnista. Ska försöka förbättra transformatorn, lite mindre och ge mer effekt. Lite väl klumpig som den är nu...

Detta är schemat jag har gjort, dock stämmer inte första biten nu med oscillatorn. Ersatt med nästa bild:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &mode=view
ET_Flyback_MKII_1.gif
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nytt schema fixat... Bara o bygga!
Schema gnistare.jpg
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Vad är det för trafos du använt? :)
Skriv svar