Ska ändra min tändning från induktiv till kapacitiv typ. Har hittat en passande MSD box som klarar detta.
Nu vill jag konvertera min logiska 0-5 volts signal till jordswitchande typ för att kunna styra MSD boxen.
Till detta behöver jag en inverterad transistor (se bild och kommentera gärna) Någon som känner till en sådan transistor ?
/Anders
Jord switchande transistor tändsystem
Jord switchande transistor tändsystem
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Jord switchande transistor tändsystem
transistorerna är felkopplade.
Kollektor till MSD och emitter till jord.
De måste även ha basmotstånd, t.ex. 10k.
Den kommer i så fall att sluta till jord när insignalen = 'hög' = 'etta' = +5V
Om inte det är höga strömmar från MSD så räcker det med en enkel NPN transistor, t.ex. BC547B.
Kollektor till MSD och emitter till jord.
De måste även ha basmotstånd, t.ex. 10k.
Den kommer i så fall att sluta till jord när insignalen = 'hög' = 'etta' = +5V
Om inte det är höga strömmar från MSD så räcker det med en enkel NPN transistor, t.ex. BC547B.
Ah ok får rita om, tack så mycket Jesse.
Jag vill ha en transistor som stänger mot jord när utsignalen är hög. Finns det någon sådan transistor ?
/Anders
Jag vill ha en transistor som stänger mot jord när utsignalen är hög. Finns det någon sådan transistor ?
/Anders
"stänger mot jord" = betyder det "isolerar från jord", "bryter strömmen"... så att när insignalen är 'nolla' ska transistorn leda till jord?
Det beror på lite ... Jag känner inte till apparaterna du ska koppla ihop, men det beror på hur hög spänning som MSD skickar ut. Om den skickar ut ca 5-6 volt fungerar det med en PNP-transistor kopplad som emitterföljare. Då sänker transistorn till insignalens spänning plus 0.8 volt, dvs. till ca 0.8 volt när insignalen är 'nolla' och ca 5.8 volt när insignalen är 'etta'.
Om MSD-lådan däremot skickar ut 12 volt, eller vill ha sänkt spänningen till under 0.5 volt måste du använda två NPN transistorer - en som inverterar först och sedan en som sänker.
Men om du ska ha ett helt gäng utgångar skulle du kanske använda en 74LS07 istället - den tar 5 volt in och har en NPN 'open collector' utgång - sex kanaler.

Det beror på lite ... Jag känner inte till apparaterna du ska koppla ihop, men det beror på hur hög spänning som MSD skickar ut. Om den skickar ut ca 5-6 volt fungerar det med en PNP-transistor kopplad som emitterföljare. Då sänker transistorn till insignalens spänning plus 0.8 volt, dvs. till ca 0.8 volt när insignalen är 'nolla' och ca 5.8 volt när insignalen är 'etta'.
Om MSD-lådan däremot skickar ut 12 volt, eller vill ha sänkt spänningen till under 0.5 volt måste du använda två NPN transistorer - en som inverterar först och sedan en som sänker.
Men om du ska ha ett helt gäng utgångar skulle du kanske använda en 74LS07 istället - den tar 5 volt in och har en NPN 'open collector' utgång - sex kanaler.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jesse:
74LS07 ser väldigt fin ut. Ska det läggas några motstånd på ingångarna ?
Vad behövs för att montera kablarna till 74LS07 , Löda direkt eller någon hållare av något slag ?
Tack så mycket
Hälsningar
Anders
74LS07 ser väldigt fin ut. Ska det läggas några motstånd på ingångarna ?
Vad behövs för att montera kablarna till 74LS07 , Löda direkt eller någon hållare av något slag ?
Tack så mycket
Hälsningar
Anders
Det enklaste är antagligen ett experimentkort, en 14-pinnars IC-hållare och några skruvplintar för anslutning.
Vad du också behöver är 5 volt matning till kretsen. Har du det?
Inga motstånd behövs på ingångarna.
Vad du också behöver är 5 volt matning till kretsen. Har du det?
Inga motstånd behövs på ingångarna.
jesse: tack för hjälpen, det visade sig dock att det fanns reservutgångar i MS3 som gick att använda till ovan nämnda uppgift