Gitarrpedal Fuzz Face

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Gitarrpedal Fuzz Face

Inlägg av Perkla »

Ja det kan nog vara så att det är nåt enkelt som är fel, lyssnade lite med andra som byggt samma och dom har inte haft några problem och byggt exakt efter samma papper som TS har, och komponenterna som är angivna i papperna som jag skickade TS, dock osäker på dom där transistorerna.. tror dom spökar...rekommnenderar att TS byter till tex 2N3904, BC108A eller BC109A.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag funderar på att testa att bygga en fuzz med ett ar riktigt gamla trissor och se vad resultatet blir.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag håller på grejar med en typ fuzz pedal jag åxå som snart kommer kanske bli en prototyp av nåt slag, får se hur det blir, bra förslag det där men riktigt gamla trissor, lär ska kunna bli en helt annat ljud än man kan tänkas höra i dagens fuzzboxar.. :D testa o se.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Jag testade med 2N3904, men det blev faktiskt ingen skillnad. Tror till och med att det är de jag spelade in ljudklippen med...

Perkla: Nackdelen med allt för exklusiva komponenter förutom priset är att de kan vara svåra att få tag på. Det är därför jag ville testa silikonarna för då är det lätt att tillverka flera sen!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det är sant att det blir svårt att få tag på en del allt för exklusiva grejer, men för din egna del går det att ha en exklusiv pedal som inte är till salu.. :D jag vet inte men det känns som du bör börja om på nåt sätt.. skrota eller lägga bort det du har och börja på ny kula.. nytt lixom, sånt känner man ibland när man kommit till en viss gräns med saker och ting.. :S
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att testa med BC108 eller 109 kan nog vara givande.
Dom finns ju faktiskt med på schemat.
Det har förstås inget med brummet att göra , men ändå intressant att läsa här:
http://moodysounds.com/download/Modifie ... 20Fuzz.pdf
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tyckte samma jag åxå.. :D
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Jag har köpt ett gäng 108:or, så bara vi kommer fram till att kretsen är ok så ska vi ska prova ;-)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Som jag sagt förut, dags att börja byta ut komponenter o se vad som händer, konstigt att som jag sa tidigare tusen tals byggt denna utan problem..men för dig ska det jävlas, dags att byta ut lite grejer kanske o se vad som händer..
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag hade inte sett den där fuzzen fråm moodysounds tidigare men nu när jag sett den kan jag konstatera att det är nästan samma konstruktion som den TS har byggt. Skillnaden är att Moody Fuzz har en dämpresistans på ingången, det vill säga motsvarande det förslag som jag gav som modifiering till TS. Moody Fuzzen har visserligen bara 6,8k fast motstånd emedan jag föreslog 250k vridpot.

Moody fuzz har även en liten annan lösning i kretsslingan för fuzz-potten plus att den har ett fast emittermotstånd. parallellt med "fuzz-slingan".

Jag vidmakthåller att TS inte skall byta komponenter på måfå eller bygga en ny fuzz. Det borde gå att hitta lämpliga modifieringar till den som redan är byggd.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Vi talar inte om modifieringar här.. vi talar om varför det inte funkar som det ska när det är det som är meningen då tusentals andra har byggt.. det handlar om att få till det med grejerna som är.. om inte så kan man börja leta lösningar hur man får till det och meddela dessa som byggt exakt efter schema att dom troligen inte fått till det utan att modifiera nåt. Skulle det ligga nåt sånt fel att man måste modifiera så skulle detta framkommit för länge länge sen och sajten skulle tagit bort och/eller ändrat detta schema för länge sen... anser jag :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Bäste Perkla!

Det spelar ingen som helst roll hur många som byggt den där fuzzen som TS byggt. Konstruktionen är behäftad med några egenskaper som inte är så bra, så enkelt är det. Jag har ju simulerat den i LT Spice och även postat ett par bilder som visar hur distorsionen ser ut.

Vi har ju även bekräftat att den beter sig bättre men lägre signalstyrka på ingången genom att TS reglerade ned volymen på gitarren. Det är just därför som jag föreslagit ett dämpningsmotstånd på ingången.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det spelar väl visst roll hur många som har byggt den med lyckat resultat av allra högsta grad, på så sätt får man ju veta vilka oddsen är för att man själv ska få till det med dom rekommenderade komponenterna som står i "receptet" att det ska vara.. är designen helt ny och ingen direkt lyckats ja då kanske man kan tänka sig att man inte skulle lyckas med den, men eftersom jag själv en gång byggt denna och lyckats utan trassel så undrar till och med jag vilken eller vilka komponenter TS har som inte funkar som dom borde.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag provade för skojs skull att bygga upp kretsen på breadboard och mäta.

Alla komponentvärden är inte riktigt exakt utan tog vad jag hade hemma, två 1µF parallellt på ingången istället för 2,2µF samt tio 100nF i serie vid utgången och transistorer BC546B

Jag fick inte resultat i närheten labmasters simuleringar.. :)
Nog verkar den dista allt. Men jag får betydligt lägre signal på utgång än ingång (fast det kanske är normalt?) och inga konstiga klipp för att jag höjde in-spänningen.

Observera att jag även ändrar vertikal-skalan på bilderna, samt att kanal 1 och 2 ej är samma. Kanal 1 är utgång och kanal 2 är ingång.
NewFile0.jpg
NewFile1.jpg
Såg nu att den andra bilden blivit lite skum, men men.

TS brum på utgången utan signal in fick även jag:
NewFile2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Så ja, så ja mina vänner :)

Labmaster: vad var det du ville att jag skulle göra? Förstod inte riktigt vad du menade med jorden. Du vill dessutom att jag sätter en R250k mellan in och C1?
Skriv svar