Beställa frästa delar från USA

boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Beställa frästa delar från USA

Inlägg av boris »

Hej!

Jag har några byggsatser kvar som jag vill montera till kompletta 3M maskiner. Jag vill testa lite andra delar på min maskin och därför har jag beställt japanska kullager (Angular Contact ball bearings), lite större axel kopplingar, Kress frässpindel och nya "Nema motor mounts". Vill också säga att jag inte vill diskutera mina maskiner i den här tråden.

Nema 23 motorhållare beställde jag från den här killen på ebay: http://www.ebay.com/itm/230728300117?ss ... 1497.l2648

De passade inte riktigt mina fräsar men med lite ändring i ritningen kommer de passa. Han gjorde dem som jag ville och dem är på väg till Sverige nu.

Jag har berättat till honom om EF och folk som behöver lite delar gjorda. Jag klistrar in hans svar här under:
____________________________________
Hello Boris,
I would be more than happy to give quotes on any items that need fabricated. We actually do that quiet often for ebay customers. We usually keep ebay out of the picture, and go directly thru paypal, in order to keep the cost lower. Be sure and send some pictures of your machine with those mounts installed! Thanks Boris!
_____________________________________
Hello Boris,
It's not really a secret, however we do keep ebay business and local business totally separate. We are a family owned shop and have many machines found in the typical machine shop. Surface grinders, lathes, mills, etc... We use solidworks and mastercam for complex parts.
_____________________________________


Vill också säga att jag vet inte vem han är eller vilken kvalitet han håller.
När jag får mina delar levererade så kan jag lägga upp några bilder.

Mitt tips är att du gör en ritning och kollar ordentligt innan du skickar iväg något. Det underlättar om du har
en 3D ritning om möjligt i solidworks, stl, iges eller dxf. Det kan vara en ritning som på bilden här under.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av boris 1 april 2012, 08:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av zeus »

Blir det billigare då?
Fått känslan av att frakten käkar upp all vinst.

För 10st kan inte de där kosta med än någon hundring st i handen.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av labmaster »

Hej!

Vad blev priset för detaljen på den bifogade ritningen och hur mycket kostar frakten?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av Fräsen »

zeus skrev:Blir det billigare då?
Fått känslan av att frakten käkar upp all vinst.

För 10st kan inte de där kosta med än någon hundring st i handen.
Frakten från Kina kostar inte mer än ett brev till grannen i Sverige... Nästan. :shock:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av zeus »

Men det här var väl från USA?
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av boris »

Jag beställde 8 stycken motor mounts. Han gjorde 8 stycken M5 gängor på varje bit och biten ska vara L= 53 mm och inte 46mm.
Jag överförde 208 dollar via Paypal till hans konto. Av de $208 kostade bitarna cirka $160 och de återstående $48 är frakt. Jag vet inte hur mycket tullen kommer att hamna på.

I svenska kronor är det cirka 1400. Om tullen hamnar på 500 kr hamnar slutsumman i sin tur på 1900 kr. Man kan räkna grovt att en bit kan kosta mig 250 kr.
Jag tycker att priset är acceptabelt. Andra som har företag och som brukar fräsa delar till EF-forumister kan svara om det är dyrt eller inte. Jag är bara glad
att det finns folk som vill göra något sådant enligt min ritning.

labmaster-----> Jag vet inte hur mycket frakten kostar eller tillverkningen för detaljen. Bilden är bara ett tips på hur man kan göra en ritning men samtidigt en 3D-bild på själva ritningen som kan underlätta processen.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av zeus »

Ja, det är nog där problemet ligger, svårt för privatpersoner att få delar tillverkade.

Hoppas bitarna blir fina och bra, ser gärna en uppdatering!
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av boris »

Mina kontakter där jag tillverkar mina fräsar har mycket att göra just nu och jag vill inte störa dem. Jag behöver inte några "motor mounts" egentligen men jag vill bara testa lite och samtidigt tipsa om en person som är villig att göra något för privatpersoner. Man får också bättre uppfattning på hur mycket en tillverkad del kan kosta.

Jag kommer att uppdatera tråden med några bilder när jag får delarna, no problem!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av zeus »

Synd att min tillverkningsidé blev dissad, annars hade ju detta varit perfekt för detta.
Biten går att fräsa utan att byta infästning, men man får slänga på en mutter.

Ska bli spännande att se hur det blir!
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av boris »

Jag frågade Sam igår kväll om ett ungefärligt pris på de två bitarna som bilderna visar och även vad hans CNC fräsar heter.
De tfinns inget mer jag behöver tillverka nu förutom att veta lite mer om priset och hur andra tar betalt för sitt arbete.

Här är hans svar:
_________________________________
At a quick look, the front z would be around 75.00 + $17 shipping.
The holder is a bit more involved and time consuming, and would be around $125.00 + $17 shipping

The milling machines are bridgeports, and clones, hitachi-seiki VA-45. The seiki is in need of repair at the moment, unfortunately.
Any of the file formats you mentioned would work.
__________________________________

10 mm tjock
Bild

22 mm tjock
Bild

Bild
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av cinc »

Det låter väl inte så skitbilligt precis....
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av boris »

Jag tycker att gula biten har acceptabelt pris men att den röda biten är lite för dyr.

Förstår inte att "nema 23 motor mount" kostar $ 20 och för spindelhållaren vill han ha mer än sex gånger så mycket. Det är inte så mycket mer jobb med spindelhållaren.
Vill också säga att jag har inget samarbete med Sam och tjänar inga pengar på det här.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av labmaster »

Men han skriver ju "The holder is a bit more involved and time consuming".

Kan det bero på att han vet att det är mycket viktigt att hålet och ytan som fäster mot den rörliga Z-plåten måste vara parallella med mycket stor precision? Jag skulle nog arborra hålet och fräsa den parallella ytan i samma uppsättning och då krävs det mera mantid.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av blueint »

En idé är att skriva i tråden om skickade orders och mottagna resultat?
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Beställa frästa delar från USA

Inlägg av boris »

Jag har nu fått hem mina beställda delar från USA, gjorda av Sam Clark. Allt verkar vara perfekt.
Alla sidor är planfrästa och varje kant är bearbetad. Det passar in, som sagt, perfekt med mina bitar.

Tullavgifter hamnade på 460 kr. Ett stort tack kommer skickas till honom i kväll!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar