Felaktigt kopplad strömbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
paka

Felaktigt kopplad strömbrytare

Inlägg av paka »

Halloj igen,

då jag fick så snabb och bra hjälp med min förra tråd provar jag igen :)
Jag inser att information saknas men påbörjar en tråd ändå så kan jag fylla på med den info som efterfrågas allt eftersom...
I vårt kära hus (som vi flyttade in i för några månader sen) har vi ett helt vanligt uttag för taklampor i halltaket men irriterande nog finns det ingen strömbrytare som aktiverar det.
Däremot finns det ett tvådelat uttag precis brevid där den ena knappen tänder utebelysning och den andra inte gör nånting.

Jag har givetvis kollat alla proppar redan och dessa är hela!

Min uppenbara tanke är att den knappen som inte gör nånting egentligen är kopplad till detta lamputtag.
Jag har öppnat både strömbrytaren och uttaget och konstaterat att det är kablar kopplade dit. Men då min kunskap om el i fastigheter är begränsad har jag inte vågat göra nånting åt detta på egen hand. Är elektronikingenjör men har bara jobbat med digital el sen jag fick min examen :|

Hur går jag vidare? Vad kan jag mäta på för att hitta eventuella fel? Har ingen lust att betala en elektriker hur mycket som helst för att han ska komma skifta en kabel ett steg i strömbrytaren (eller liknande), vill såklart inte heller göra nått själv som går långt över min kompetens. Kan jag bara konstatera att det är nått felkopplat (och helst vad) eller att det kanske är som det ska, så får jag ta ställning till om jag kan åtgärda det själv då. Till att börja med vill jag bara lyckas konstatera om det är i strömbrytaren eller uttaget felet ligger...

Tala gärna om vilken information/bilder som behövs för att ni ska våga komma med svar!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Felaktigt kopplad strömbrytare

Inlägg av AndLi »

är det ett jordat takuttag eller ett gammalt utan utstickande stift i taket?
Om det är ett utan utstickande stift är det ganska vanligt att det har tre hål för att kunna tända halva ljuskronan åt gången.
De har den lilla miss att du kan sätta i kontakten fel, använder du bara en tändtråd (en knapp) så bör det vara 1/3 chans att du får i kontakten rätt första gången.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Varför misstänker du strömbrytaren?
Bästa sättet är att mäta i lamputtaget om det finns spänning i "något hål".
Tre möjligheter finns.
mellan 1-2
mellan 2-3
mellan 3-1
Du har väl en multimeter, så sätt den på 500V AC och go on! :)
Be någon hålla instrumentet under tiden du mäter så du kan koncentrera dig på testsladdarna.
Försiktigt!

Förresten, är din lampa är OK?
paka

Inlägg av paka »

Jag har provat sätta i lampan i alla tre olika möjliga lägen utan framgång.

Jag har också mätt i lamputtaget men kommer ärligt talat inte ihåg resultatet, rimligen var inget utslag eftersom en ikopplad taklampa inte lyser :)
Men jag ska kontrollmäta detta bara för att säkert kunna säga vad/hur jag mätt också!

Min lampa är ok, har provat ett antal olika som alla fungerat i andra uttag efteråt
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

OK!
Då återstår att öppna locket på strömbrytaren och mäta där.
Finns det ingen spänning där heller blir det antagligen att anlita en elektriker trots allt.
Har du ingen kontakt med förra ägaren till huset?
Han/hon vet kanske vad som hänt.
Skulle det vara ett nytt hus så är det byggaren som har ansvaret.
AC/DC

Inlägg av AC/DC »

Skruva loss strömbrytaren, ta ett kort så ska vi nog kunna hjälpa dig med mätningen där.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Var bor du någonstans?
paka

Inlägg av paka »

Hej
Lyckas inte bifoga bilder från iphonen... Men ska lägga upp några så fort jag kommer till en dator.

Men för att svara på några frågor,
Jag bor i Nyköping
Har pratat med de förra husägarna och de säger att de inte hade någon lampa där så de har inte märkt problemet.

I själva lamputtaget är det två trådar, en blå och en gul, där emellan mätte jag till 36V oavsett hur strömbrytaren stod.

Strömbrytaren är tvådelad (bilder kommer så fort jag lyckas ladda upp dom här) och den högra knappen går till utebelysningen och den vänstra gör ingenting.
Öppnar jag brytaren och mäter på de tre kablar som går in där är får jag 220V mellan ett delta (triangel) tecken och ett L om jag slår på den högra brytaren, detta försvinner när jag slår av den.

Ingen kopplingspunkt reagerar så vitt jag kan avgöra på den vänstra knappen.
Men som sagt ska försöka ladda upp bilder via datorn sen så jag kan visa vad jag menar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har du provat om det kanske går att tända innebelysningen om du samtidigt har utebelysningen tänd? I så fall är två ledningar växlade i den dubbla strömbrytaren, ett klassiskt men ofarligt fel om man inte har koll på vad man gör när man byter strömbrytaren.
paka

Inlägg av paka »

MiaM: Känner mig rätt säker på att jag provat alla fyra möjligheter att ha en tvådelad brytare tyvärr, men tack för tipset.

Lite bilder:
IMG_0794[1].JPG
Lamputtaget i taket, här mätte jag till 36V mellan den blå och den gula kabeln.
IMG_0796[1].JPG
IMG_0797[1].JPG
Till Δ uppe till höger går en svart kabel
TIll B Nere till vänster går en gul kabel
Till L Nere till höger går en brun kabel.

Som nämnt tidigare är alltså den högra knappen till utebelysningen, det är den vänstra jag tror borde gå till hall lampan.
Mellan Δ och L har jag också mätt upp 220V resp 0V beroende på hur den högra brytaren står, men har inte lyckats mäta upp nått liknande för den vänstra knappen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det där måste vara en ELKO som jag inte har så stor erfarenhet från. MEN så här borde det vara L är (line) fas in, pilarna upptill är utgång från var sin halva av brytaren.

B nere till vänster är bara kopplingsplintar, inte kopplade till något inne i brytaren.

Så det verkar som den gula sitter på fel ställe.

Protte
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hade jag kopplat den brytaren hade jag satt utgångarna på pilarna, alltså precis det prototypen säger.
paka

Inlägg av paka »

Ok ok ok
Det är alltså pilar, jag har tolkat det som grekiska deltasymbolen Δ och antagit att det är nått kryptiskt flerfasjox :lol: ...
Men då är det alltså helt enkelt:
L: Line in.
Δ Δ : Utsignal för respektive brytare.

Så jag borde kunna mäta mellan L och den vänstra Δ (som inte används) och få 220V resp 0V när jag slår på och av brytaren?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Slå av strömmen och ohm mät mellan gul i strömbrytaren och gul i lamputtaget.
Dra även i den gula mellan strömbrytaren och dosan och dosan till uttaget så det är samma tråd.
I dosan ser det ut som en gul som snikar sig runt i nedre vänstra delen.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

paka skrev: Så jag borde kunna mäta mellan L och den vänstra Δ (som inte används) och få 220V resp 0V när jag slår på och av brytaren?
Nja, det får du bara om det verkligen sitter en lampa i uttaget.

Sitter det ingen lampa i uttaget så har du ju inte nolla nånstans i mätningen.
Skriv svar