Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

jesse: (blodtrycksmätaren)
Det ser ut som om kortet till och med är gjort för fyra knappar. De stora verkar heta SW3 och SW4, och sen ser det ut att finnas två små SW1 och SW2. Klura på vad de kan fylla för funktion, kanske nåt med att nollställa-fixa-dona minnet?
Jo, jag har sett de där två. Har försökt använda dem, men de verkar inte ha någon funktion som det är nu. Kanske har använts i samband med test/utveckling eller för framtida bruk?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Electricguy:

Händigt.
Jag "har hört" att tanken är väl annars att värmen ska kunna komma upp bakom bordet :wink:
Ett trick för att lösa klassikern - att småprylar trillar ner bakom - är väl att skruva fast nån slags list baktill som sticker upp som "stopp". Komplettera med ett par klossar som styr hur nära väggen bordet står när man knuffar in det mot väggen :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Trött på att frysa om fossingarna när man är ute i kylan så det blev ett par slarviga värmeplattor till stövlarna :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

moddade min basstation med en rinkärnetrafo, den gamla EI kärnan kunde precis när den skälv kände för det börja brumma och väsnas .. bzzz bzzz brmmm.... skitjobbigt, så böt ut den mot en ringkärna i stället.

ett tag funderade jag på att byta kondingen också... hur länge håller dem? apparaten är från slutet på 80- början av 90-talet, är det dax tro??

före:

Bild

efter:

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Byte av kondingar beror på fabrikat på konding och så. Jag har en Pioneer förstärkare från tidigt 90-tal. Den hade svullna kondingar. Bytte dom så blev den att låta bättre.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

> ett par slarviga värmeplattor...

och slarvig etsat också. Just i det här fallet kommer ju därför värmefördelningen antagligen att vara väldigt ojämn - det kan finnas tunna partier där nästan allt spänningsfall samlas : risk för brand i stövel!

lägg på ett par värmekänsliga kassakvitton och lägg över en glasskiva - ös på och kolla var det hettar till.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Nej nej, om du tänker på det svarta i ledarna?
Det är bara färg som är kvar efter pennan jag ritade linjerna med :P Eller var det något annat?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

AH, ok. såg ut som en riktigt kass etsning. :D
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Haha tänkte på det när jag slängde upp bilderna med :P
Glömde nämna det, klockan var ju ändå ~3 på natten.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Ett skydd till nätagget som malx skrev ut åt mig på sin 3D-skrivare.
Så nu slipper man vara rädd för 230V i fingrarna. Agget är för att driva min batteriladdare. :)
2012-02-05 14.53.04.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

nsbvzy:

Det verkar som om kondingar ofta håller längre i vanliga "50Hz"-nätdelar än i switchade nätdelar, så chansen är kanske rätt stor att din konding håller ett tag till.
1802

Inlägg av 1802 »

Lödade om lite sladdar i en billig radiostyrd bil. lättare att hålla reda på sladdarna om tex + är röd och svart är -. Ena framhjulet saknas samt lite bärarmar. Så jag tänkte flytta den till en trådstyrd caterpillar grävmaskin. Som har larvfötter och tankstyrning. Bilen har ej digitalpropotional styrning. Av och på gäller. Borde vara 2 st h-bryggor. Men styrmotorn är inte så stor, så den bryggan klarar nog inte ena larvbandet :( . Funderar på att låta den kraftiga h-bryggan försörja båda motorerna, och svänga genom att genom att bryta endera motorn via lilla h-bryggan. Men då får jag ingen snabbstyrning. Blir kanske att bygga ett slutsteg till den lilla bryggan. Eller finns det nån bättre lösning?
1802

Inlägg av 1802 »

Jag vill också ha en gnistpenna. Hmm hur löser jag det "quick and dirty". En gammal solenoid från feltemas bagagelucksöppnare. Koppla in och kör. Provade på ett koppar kretskortslaminat. Blev prickigt, silvrigt och svart. Har 2st lika solenoider, men den ene funkar dåligt. Den leder ström genom spolen, men den bara låser pinnen. Den flyttar sig ej. Finns det hopp för den? Den är kaftigt byggd 2mm rör, pressad ihop. Får trixa lite först, sen blir det bågfilen. Om den inte börjar funka.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Testade att skruva ihop ett par högtalarelement med konerna mot varandra. Om man kör det ena elementet fasvänt så låter det rätt bra för att vara helt utan låda. Ger bra gain på mellanregistret! :D
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk på att om du sätter dem i en låda kan du minska lådvolymen till 1/4 (?) och få samma bas som om du har en större låda och ett element. En bra subbas, alltså. :)
Skriv svar