Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av zeus »

Trafik som ligger i hjo har snäppet tjockare linor.
4st om jag inte mins fel.

De har en snygg lösning när de ska ta sig ut ur hamn, de drar en lina runt en pinne,
sen går motorn och drar runt hela båten på en 5-öring. Kanske något för dig om det är trångt?

edit: En bild
Bild
Senast redigerad av zeus 22 januari 2012, 13:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

När jag låg i lumpen (flottan) så förtöjde vi med tampar i den dimensionen, men sen "dubblade" vi förtöjningarna när de var justerade och vi skulle ligga still mer än en kvart. Dubbla i det fallet innebar att man gick ut till pollaren/ringen i land en gång till och tillbaka, så det blev totalt 3 "parallella" rep som delade på kraften.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Jag skulle valt svarta. Dels försöker det inte se ut so något det inte är, dels brukar svart plast tåla solen något bättre. Men ändå ser det inte alls lika plastigt ut som svart eller grönt. Men det är ju en smaksak.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det blev en liten panikbeställning eftersom förtöjningarna måste åtgärdas ASAP. 15 m 42 mm tjock grön flätad PP och 30 meter tvinnad 30 mm "poly hemp". Det blir till att känna på grejjerna och sen utrusta båten med komplett förtöjingsmaterial i ett senare skede. Jag har ju lite annat att lägga krut/pengar på i nuläget... Nästa post på inköpslistan är 50 ton ( :shock: ) av nåt tungt som man kan slänga ner i kölsvinet.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av zeus »

Sten?

Du kanske har koll och vet ungefär var du ska leta.
Men jag ger lite tips ändå:
-Mexitegel brukar skänkas mot avhämtning.
-Samma med sprängsten.
-Stena metall säljer metall (billigt vet jag inte), fick köpa blandmetall till väldigt bra pris för länge sen.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har kollat upp det mesta. Det blir glödskal (som sand, ca 2,4 ton/m^3) eller stålskrot (räls etc, ca 4-6 ton/m^3).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Litet långt bara måhända annars hade kunnat få några kubik kullersten här.
Edit: Tänk på att slipmassor och liknande kleggar ihop till en enda cementhård klump med tiden om det ligger fuktigt, blir hårt som berget utan överdrift går knappt att rå på större stycken ens med spett om man behöver mocka ut skiten, men rent glödskal borde inte ha de problemen tycker man då det redan borde vara oxiderat. Enda nackdelen annars jag kommer på är att det lär ta åt sig fukt som en saltdränkt svamp som ständigt ligger emot och att det förmodligen inte går att pumpa med vanliga redskap (pga att alla pumpmunstycken slammar igen så gott som omedelbart, möjligen undantaget gamla membranpumpar av gjutjärn med öppen bälgtyp och liknande, glödskal är enormt hårt så räkna med att det kommer att slita betydligt mer än vanligt sand på pumparna), annars verkar det ju onekligen bättre val än betong.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

borde inte betong bara bra ur korrosions synpunkt. sen kan man ju alltid blanda det med järnskrot eller malm om man vill det.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av zeus »

Drack öl med några byggare idag, de kunde nog ordna rivningsmassor eller liknande.
Säg till om du ändrar dig!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, betong är populärt och fungerar, men det ligger ju deffinitivt där det ligger sedan sas... Är ett mindre h-e att få bort skiten, inte om, utan när, man måste... :wink: :)
Men, det är ju populärt även tex för kontravikter (krängningsvikter) även i vissa yrkesbåter och liknande pga att det går att forma plastiskt när man lägger den, tex till fasta kuber på strategiska punkter.
Antar han valt glödskal pga densitet kontra pris.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

500 spänn/ton för glödskal är ett näst intill oslagbart pris. Och det går ju att få ut sen om man vill även om det är stökigt att skotta/suga ut skiten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, frånsett det jag sade så tror jag det är ett utmärkt val ur densitets synpunkt.
Men det är som sagt ett fruktansvärt hårt material med ganska vass fraktur.
Valshud och liknande äter tom ned volframinsatserna på dragskivorna (Diamant och motsvarande är i princip det enda som kan bearbeta dessa volframlegeringar normalt sett) på nolltid om man kör "rå" tråd, vilket väl säger en heldel om vad man har att göra med...

Ligger en rejäl hög prima ren och snygg kullersten här i sandtaget som blev över från sållningen ,om du har vägarna förbi någon gång, vet inte hur mycket men det är ett antal kubik, de grövsta går ändå inte att använda till vägen och det skall nog till väldigt stora volymer om det skall löna sig att ta hit en kross så de lär nog ligga där de ligger en tid till...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Hur mycket skrot ska man ha då? :humm:

Förra ägaren har sagt att det ska in 50 ton ballast. Men nu när jag caddat upp skrovet och leker lite med deplacementet så låter det lite mycket.

(länk till inlägg på bloggen)
Bild

Överst är Stor-Erik på slipen. I mitten har jag försökt lägga vattenlinjen på samma nivå som i verkligheten. I den nedre bilden är vattenlinjen ungefär där den ska vara enligt en gammal orginalritning. Enligt CAD-programmet (DelftShip) deplacerar han 130 ton i dagsläget och 170 ton enligt den nedre bilden. Höjer man vattenlinjen 10 cm ökar det till ca 180 ton. Således ska det in ca 40 ton totalt.

Jag tänker mig att fulla tankar (diesel, vatten, svartvatten, gråvatten) väger en 10 ton, inredning och maskineri etc väger ca 15 ton och då blir det bara 25-35 ton över att ha som ballast.

Tyngdpunkten kommer ju att hamna betydligt lägre nu när den tunga maskinen/pannan är borta och vikten istället hamnar nere i kölsvinet.

Nån som har erfarenhet som kan göra en grov uppskattning?

Jag har en del litteratur (Principles of Yacht Design) och två olika bekanta som kan göra stabilitetsberäkningar som jag ska konsultera. Men det tar någon vecka innan jag kan läsa på och träffa dem och om jag fick en grov uppskattning nu skulle det hjälpa lite i planeringsarbetet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Du här väll inte fullt med färskvatten och avloppsvatten samtidigt? Det ska in mer prylar än i dag gissar jag...
Användarvisningsbild
totteflash
Inlägg: 128
Blev medlem: 1 juli 2011, 00:35:55

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av totteflash »

Definitivt den mer nerlastade versionen.
Den vattenlinjen harmoniserar bättre med skrov och överbyggnad.
Finns det kättingbox och ankarspel i fören? Ska det in så blir det ju lite mer kilon i förskeppet.

Ångbåtar på vykort:
http://vykort.gotdns.org/Skargardsbatar2.html
Skriv svar