MendelMax-bygge (RepRap)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jahapp, då har jag fått trapetsskruv, som mycket riktigt visade sig vara 3/8" / 10 mm. Frågan är om de inte går att använda ändå... Fästet i X-axeln borde gå att göra en epa-lösning för, som håller tillräckligt länge för att skriva ut anpassade fästen.

Axeländarna är nersvarvade till 5mm, alternativen där är väl att antingen behålla dom så och modifiera fästena, eller kapa och svarva om ändarna till 8 mm. Kapa ena änden måste jag göra ändå, så det kanske inte är hela världen. Farsan har svarv som räcker till, funderar bara på hur wobbligt det kan bli att spänna upp så tunna/långa prylar. Ni mer erfarna maskinister, går det att spänna upp en 350-400mm lång 10mm stång i svarv utan att det blir svajigt? Tror att de är gjorda i mässing/brons, men jag ska inte svära på det, det ser så ut på färgen.

Har skickat en fråga till säljaren om han kan tänkas sig byte, men vi får väl se. Måste jag pröjsa frakten vet jag inte om det är värt det. Hur hade ni gjort?

Jag lyckades för övrigt linda upp fjädern till ena muttern genom klumpig upppackning. Det tog fan hela på spåret och en bra bit in i skavlan att böja tillbaks, men nu syns det knappt och påverkar inte funktionen. Trevliga muttrar förresten, ställbar förspänning, och stången är belagd med nåt slags lågfriktionsplast.

Har för övrigt nästan fått elektronikpaketet som var ute och seglade. Posten påstår på trackingen att de varit här och ingen var anträffbar, men morsan var här och har inte hört nåt. Hon är iofs lite halvdöv och låg antagligen och sov, så det kan ju stämma delvis ;). I vilket fall verkar det vara på rätt väg, det dimper nog ner en avi på måndag.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av X-IL »

Det kommer att bli svårt att spänna upp det bra, men det går ju att lösa. Beror helt på vad man har för svarv och tillbehör. Har den spindelgenomgång som är större än din skruv så ska det nog gå bra, men man kanske får svarva en stödkrage att sätta på skruvan så långt bak som möjligt i spindelgenomgången så man har två stödpunkter. Ett annat alternativ är mellan dubbar och med stödlager emellan.

Har kanske missat det, men stod det inte i auktionen vilken dimension det var på trapetsen?
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ok, ska kolla vilka finesser svarven har, det kanske är görbart.

Det stod missvisande dimensioner (5/16" / 8 mm) i både rubrik och själva annonsen, men sen hade han klämt in att ytterdiametern var 9,6 mm också, vilket jag naturligtvis missade.
Nä nu är det läggdags tror jag...
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av danielpublic »

Barry_Lyndon skrev:Jahapp, då har jag fått trapetsskruv, som mycket riktigt visade sig vara 3/8" / 10 mm. Frågan är om de inte går att använda ändå... Fästet i X-axeln borde gå att göra en epa-lösning för, som håller tillräckligt länge för att skriva ut anpassade fästen.
Hm, nu har jag inte läst noga/missat och/eller missuppfattat nåt eller så, fast det verkar väl som det löste sig igår?
Men en patent'are med epoxy och/eller någon varm plast/gäng-historia. Löser sig gör det ju alltid.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Muttrarna på de rekommenderade misumi-skruvarna (som de där fästena är till för) är bra mycket smalare än mina muttrar, så det lär inte funka rakt av. Men det klart det löser sig på ett eller annat sätt. Varm plast var en bra idé, undrar om jag inte har "formbar" plast liggandes nånstans. Annars är det ju bara att mjuka upp nåt liknande med lämplig diameter runt skruven och pressa ner i fästena. Det ska ju inte hålla i evighet som sagt.

Ska ut till farsan imorrn och hämta lödprylar (har lite "magasinerat" hos honom i väntan på lägenhet) inför elektronikleverenasen som jag hoppas blir på måndag.
Passar på att ta en nogrannare titt på svarven då. Har ju inte så bra koll på svarvar, men det är en Blomqvist med nortonlåda (BS K master om jag minns rätt).

Ska även ta en sväng i hans gömmor och se om jag inte kan hitta lite spillbitar att bygga en plattform med. Han har nog säkert nån bit plywood eller alu jag kan norpa.
Hittade ett tips om grytunderlägg av glas i en blogg (för själva skrivytan), så det blir nog även en sväng bland köksgeråden på stan.

PS går det att enkelt NC-konvertera en Blomqvist? Man blir ju lite sugen :)

/Andreas
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av X-IL »

En Blomqvist har tillräcklig spindelgenomgång, så då löser det sig nog.
Blomman är inte den bästa svarven att konvertera, men det är klart att det går.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja, det ska inte vara några problem att få skruven igenom spindeln. Har ju som sagt ingen koll på svarvar, farsan informerade mig om att det alltid finns hål i spindeln (spindelgenomgång, som jag inte riktigt greppade när du nämnde det X-IL :)) så det underlättar ju betydligt.
Jag ska korta skruven (till 30-35 cm längd beroende på infästning) i samband med att jag svarvar ner änden, så det blir ju lite mindre svajigt den vägen med. Stödkrage får det nog bli.

Jag köpte lite fler kullager på biltema och tog en sväng runt butiken för att se om jag kunde hitta någon lämplig "glasdonator". Mycket riktigt hittade jag en "personvåg" som fick sätta livet till. Billig och enkel att separera, med 300x300x6 mm härdad glasskiva. Själva vågen sitter med fyra bitar dubbelhäftande tejp. Efter lite behandling med tunn ståltråd, lacknafta och en rakbladsskrapa så hade jag en fin liten glasskiva. Har jag otur är den dock för stor, och det går väl inte att bearbeta härdat glas vad jag förstått.

Z-axelns nedre fäste är löst förresten, kör med 6000-lager och tar upp hålet i fästet för att det ska passa. Ändstycket på trapetsskruven är 10 mm i diameter och passar fint i lagren. Andra änden av stången kapar jag och svarvar som sagt ner till 8 mm så den passar i axelkopplingen.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Wohoo! Julafton idag!
Elektronik-kitet har kommit, och även min J-head och axelstålet. Här ska lödas!

Aldrig får man vara riktigt nöjd dock, 4 av 5 stepsticks saknas tyvärr i paketet...
Reprapworld verkar inte vara bästa på att packa förresten, förutom saknade prylar var det väldigt sparsamt med packmaterial i lådan.
Bilder kommer lite senare.

PS om nån moderator ser detta får denne gärna flytta tråden till projektdelen, då det snart är byggnation på gång...
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Lite snabba bilder innan lödövningarna:
IMG_1834.JPG
Stegmotorer, blå PLA, vit/neutral PLA
Motorkablar, termisotrkablar, ändstoppskablar, microbrytare, tändsticksask, J-head, termistor, effektresistor.
1 st Stepstick + kylfläns, 4st kylflänsar, Elektronik-kit, termistor 2, Arduino
IMG_1833.JPG
Aluminiumprofil (340 mm)
Trapetsskruv (585 mm, vet inte om den riktigt räknas som trapets, profilen påminner mer om standardgänga)
Tändsticksask
Axelstål
IMG_1832.JPG
Jävligt sparsamt med packmaterial, håller tummarna att elektronikkorten är hela...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Småttingarna på plats:
IMG_1835.JPG
Gonatt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jahopp, snabb uppdatering...
Remmar och hjul har anlänt, en M6 spiralgängtapp är beställd (behövs för att gänga den aviga motedisprofilen) och mer än halva RAMPS-kortet är lött.
Dessutom har Techpaladin mina delar klara, inkl uppgraderingar med bronsbussningar och uppdaterade förstärkta delar. Stort + i min bok, även om det dröjt lite.

Vore det inte för den taskiga delningen mellan drivkortssocklarna hade jag nog varit i land med RAMPS-kortet nu.
Jag fick jag sitta och smälta/tälja bort kanterna på en del av socklarna för att de skulle få plats. Det är väl layoutat för en lång rad, och inte tre separata rader efter varann.
Åsså saknades det ju såklart en diod. Jag kan inte svära på att jag inte supit bort den själv, men jag misstänker reprapworld...
Jaja, inte hela världen, en lämplig diod ska jag väl kunna skramla fram ur gömmorna.

Insåg förresten att jag inte behöver 5 drivarkort, RAMPS-kortet har dubbla utgångar för Z-kortet, vilket är självklart om man tänker efter lite.
Martijn på Reprapworld har hört av sig och ska skicka de saknade drivarkorten imorrn, så då har jag en i reserv sen :).

Lite för trött för bilder ikväll, det kommer mer imorrn.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av malx »

"RAMPS-kortet har dubbla utgångar för Z-kortet, vilket är självklart om man tänker efter lite."
?? Inte självklart för mig...
Jag klarar mig gott med en utgång. Men de har kanske velat undvika att man ska koppla ihop två stegmotorer utanför kortet.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jag var lite trött när jag skrev det där tror jag. Menade mer att det är självklart att man koppla två motorer till samma utgång (så längre drivaren pallar att försörja dom). Om man gör det direkt på kortet eller på sladden har ju mindre betydelse.

Angående den saknade dioden; går det att ersätta en 1N4004 med en SY 302/8 i position D2?
Hittade några såna i skrotlådan, det vore ju skönt att slippa en tur till elfa...
Vad jag fått fram är den specad till 1040V 2A vilket bör vara ordentlig overkill, men har 1,2V framspänningsfall istället för 1,0V.

Spelar det nån roll i den positionen? Är lite osäker på funktionen, men jag gissar att den är till för att förhindra skador vid förväxlad polaritet på matningen?
Kopplar man fel leder den och bränner säkringen. Spänningfallet bör väl inte ha nån större betydelse då?

PS D1 matar arduion, valfri, kommer köra utan den tillsvidare och mata separat via usb.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Fräsen »

"Menade mer att det är självklart att man koppla två motorer till samma utgång (så längre drivaren pallar att försörja dom)."

Generellt brukar detta vara ett "BIG NO NO". De olika induktanserna från lindningarna kan ha sönder elektroniken. Men är det avsett för det så är det väl så...

Eller så är det så att kraftelektroniken för motorerna inte sitter i "RAMPS-kortet" , då är det en annan femma.

Men som jag uppfattar saken från BOM'en i första inlägget så ingår "A4988 Stepper Motor Driver" I "RAMPS".
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja, jag låter det vara osagt om induktansen kan ställa till problem, det är utanför mina kunskapsdomäner, men det är tydligen en vanlig konfiguration för Z-axeln när det gäller repraps. Kanske att drivkretsarna är kompenserade eller att man kör med identiska motorer avhjälper problemet.

I vilket fall är jag så gott som klar med RAMPS-kortet, ska bara tvätta och inspektera det lite mer nogrannt:
IMG_1840.JPG
Översida
IMG_1841.JPG
Undersida
IMG_1842.JPG
Dockad i Arduinon

För att inte ha lött på säkert 1,5 år, och aldrig lött ytmonterat så får jag säga att jag är ganska nöjd.

"Rispor" och ludd på bilderna är spår efter min grovtvätt, tops, tandpetare och aceton är inte idealiskt, men det funkar i krig :).
Enda grova missen är att jag råkade smälta lite på en av socklarna, åsså hamnade en av resistorerna med för mycket offset, men det är ingen fara på taket.
Imorrn ska jag mäta lite och fintvätta. Kanske blir det ett snabbt funktionstest med.

I övrigt har jag fått tag på en gängtapp som funkar och upptäckt att jag likförbannat köpt M5-skruv när jag visste att jag skulle ha M6. Doh!
Det blir att åka till Hornbach och byta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar