Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mr. Pink »

Tanken är att när installationen av fräsen är är färdig så skall den vara utrustad med en dammsko kopplad till en centraldammsugare.
Nu har jag stått bredvid med dammsugare. Tidigare när jag skar ut liknande bitar för hand med dremel och diamantslipstift så hade jag en 5m lång spiroslang kopplad till en gammal kupéfläkt från en bil. Då å tog den hand om allt damm och skickade ut allt genom en ventil.

Fräsen producerar faktiskt inte alls så mycket damm som man skulle kunna tro. Jag klistrar fast ämnet med matt-tape och då när den fräser igenom så binder den en hel del damm i kletet som bildas.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Måste bara ställa en till fråga. Detta eftersom jag ser att du lyckas få mycket bra resultat. Sen ska jag inte sabba denna tråd mer.

Vad är det för typ av mattejp? Finns det någon länk till liknande?
Vad har du för offerplatta? När jag fäste med dubbelhäftande tejp lossnade det. Det kändes som om det var för att offerplattan i spånskiva var lite för porös så klistret fastnade mest i löst sittande "damm".

Riktigt snygga bitar du fått ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Prova Tesas matt-tejp "Extra Stark", den sitter som berget, enda problemet kan vara att få av den från sitt arbettstycke...

(fast på dammig spånskiva så finns det inget som fäster superbra i tejpväg...)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De lossnar med lite t-röd!

Finns två tejper, den ena tjock och bra när man ska
fräsa trä eller annat lite ojämt som inte är mikrometernoga.

Den andra är mycket tunnare och är utmärkt till akryl och liknande.

När jag fräste mycket i skolan förr så fäste vi allt med tejp och
kanske 2-3 pinnar(Skruvar eller pinne i hål) i ändarna.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

[censur]
Senast redigerad av ghost_rider 27 februari 2012, 10:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Du och din atombombsforskning :P

Snyggt!
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Tröttnade på att buspiraten flög runt på labbänken, så nu ska den få ett riktigt case. Blir en ovansida i samma stuk också, fäsater nog ihop de med tunn dubbelhäftande tejp. I princip min första riktiga fräsning i Lillasyrran (som legat i en hög de senaste åren... :( ). Fegkörde, 6mm enskär akrylfräs, 600mm och 0,5mm djup, helt OK tycker jag. Delen direkt ur fräsen utan någon efterbearbetning. Någon sorts plast som jag fått som spillbit från en skyltfirma här i stan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fegkörde var ordet ;) brukar köra 600 mm/m 4mm i alu, med 5mm enskärig ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Walle: Men rattar du Lillasyster? :mrgreen:

Wise: Snyggt, och framför allt kul att du fått igång din fräs! :)

Av just anledningen att de där saknar case köpte jag istället en klon på Ebay, med case :D Fungerar kanon!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Wise: Har du G-koden ?

Det finns fler som låter piraten dingla fritt :razz:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Supersnyggt Wise!
En tanke bara, hade det inte varit bra med skruvfästen så man kunde skruva fast piraten? Behövs väl iofs inte om överdelen görs så att den "låser fast" kortet iofs ;)

När kommer överdelen? :D
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Tacktack, ja 4mm alu i en lillasyrra blir nog tufft :) Skitkul att ha fått igång henne, nästa pryl att fixa efter buspiraten är nog en dammsko och en dammhuv.. hua vad det skitar ner i hobbyrummet..

Självklart kan vi bjuda på gcoden: http://dl.dropbox.com/u/27552984/projec ... _bottom.nc 6mm fräs alltså. Tar gärna synpunkter på koden (från Cambam) då man är så grön som man är.

Tänkte på skruvhål först, men den ligger så bra i nedsänkningen så den kommer ligga fast med locket på. Annars är det ju enkelt att borra manuellt (tvi vale! :sick: när man har fräs :) )om man vill ha hål. Fullt upp nu, men till helgen ska nog överdelen vara klar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Klas-Kenny skrev:Walle: Men rattar du Lillasyster? :mrgreen:
Nej :) Men den maskinen jag skär 4mm alu-plåt i är dock nog inte mycket stabilare än en Lillasyster, bara förbaskat mycket större. Snart ska det uppdateras med två 30mm-skruvar på Y (lite bakvänt, det de flesta kallar X på en portalfräs, den längre axeln). Med bara en skruv så kan portalen skeva en hel del utåt ändlägena (uppåt 15-20 mm om man trycker på lite med handen) :) Men grejen är att om man matar lite hårdare så skär den bättre, eftersom man belastar maskinen och därigenom får mindre vibrationer. Runda hål ser t.ex. betydligt bättre ut vid 600-800 mm/m än 2-300 mm/m. Har testat att mata uppåt 1200 mm/m men det orkar tyvärr inte Jula-routern (Meek har jag för mig) med, den låter ruskigt plågad :D Men med två skruvar och en bättre spindel så ska inte 1500 mm/m vara några större problem med 4 mm-plåt.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Fasen Walle.
Jag måste verkligen hitta tid att sätta mig in i "skärberäkningar". Jag har aldrig varit i närheten av de hastigheter du pratar om. Inte i något material eller med något skärdjup. :)

Måste börja öka. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag skulle också behöva sätta mig in i såna beräkningar :D Jag har en bra app i telefonen, men den kräver ändå att man slår upp vissa data i tabeller :/ Jag kör mest på känsla och en sakta växande erfarenhet (jag har ju inte jobbat med sånt här så länge, men sakta och osäkert kommer erfarenheten :)).

Körde ett 3D-jobb (i ärlighetens namn inte full 3D eftersom bara två axlar kördes simultant, X och Z) I polykarbonat för några veckor sedan. PC är underbart att skära, som att skära i smör :D Grovpass 4000 rpm, matning 1500 mm/m skärdjuprunt 25 mm som djupast, stepover runt 8 mm med 16 mm fullradiefräs (ballmill), finpass 4000 rpm, 2-3000 mm/m och väldigt liten stepover (typ 0.25 mm). Det gick naturligtvis att mata på betydligt snabbare i finpasset, men med betydligt sämre finish som resultat. Testade att mata på uppåt 6000 mm/m men det blev inte snyggt. Med en höghastighetsspindel hade det går finfint :)

Samma bit i alu kördes med betydligt blygsammare matningshastigheter, runt 1000 mm/m i matning med en 12 mm pinnfräs för grovpasset, och runt 2000 i matning med 16 mm fullradiefräs för finpasset.
Skriv svar