Stort batteri, nominell spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Stort batteri, nominell spänning?

Inlägg av säter »

SA7ACA skrev:Fick av grannen en gammalt u-båtsbatteri
Hur kom u-båtsbatteri in i bilden.
91Ah är ju ingenting.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Re: Stort batteri, nominell spänning?

Inlägg av SA7ACA »

Hur u-båtsbatteri kom in i bilden?
Det har suttit i en av marinens ubåtar, tillsammans med ett gäng till.
Tycker åxå 91ah verkar lite, det är 30cm högt, 30cm brett & 25 djupt, så ganska stort....
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Stort batteri, nominell spänning?

Inlägg av Micke_71 »

Batterier för underhållsdrift brukar ha lägre kapacitet men långt mycket större livslängd. Nu är det över 20 år sedan men i min värnplikt så hade vi en batteribank för backup av larm, telefon system mm. De batterierna var nästan lika stora som vanliga 60Ah bilbatterier men var på 20Ah.

Frågade min far om det eftersom han jobbat en del med sådana system och det var hans förklaring till det.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stort batteri, nominell spänning?

Inlägg av SeniorLemuren »

När Andy säger att det inte duger med en lampa så tror jag han menade, om du tänker använda batteriet som strömkälla i en satellit eller en rymdstation, för då blir det lite osäkert. :)

Bättre att tro på bearing. Du får en ganska bra uppfattning om batteriets status med en glödlampa, såvida det inte är frågan om raketforskning eller något liknande. :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Stort batteri, nominell spänning?

Inlägg av Andy »

Har hållit på en hel del med batterier och man kan bli lurad om man inte gör mätningar på det sätt som tillverkaren avsett att batteriet ska prestera.
Strömmen ska vara konstant och den av tillverkaren angivna (A) för att man ska få rätt info om batteriets hälsa.
Jag ser inget fel i att utföra en procedur på ett korrekt sätt. Inte heller att det skulle vara en dålig ide att lära sig/känna till vad som gäller.
Att få ett riktigt (icke vilseledande) resultat har inget med varken satelliter eller ubåtar att göra. :)
Skriv svar