Strömsnål ljusstyrd led

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Strömsnål ljusstyrd led

Inlägg av PHermansson »

Detta projekt går ut på att bygga en konstruktion med en lysdiod. Dioden ska sitta i lyktan hos en prydnadstomte en bit ifrån närmaste eluttag (utomhus). Projektet ska därför vara batteridrivet och strömsnålt, bara lysa när det är mörkt. Det är också en mycket enkel konstruktion, men den gav mig chansen att lära mig bemästra fototransistorer (som jag aldrig kommit överrens med tidigare).
För att göra utmaningen lite större har jag inte tillgång till alla mina komponenter, antalet resistorer är tex begränsat.
Den första inspirationen fick jag av http://www.evilmadscientist.com/article.php/nightlight. I kommentarerna finns åsikten om att konstruktionen inte är särskilt strömsnål, och att en Mosfet skulle förbättra. Detta är deras schema:
light_sensitive_led_1.jpg
Skaffade lite komponenter och testade mig fram lite grann. Kom snart fram till detta schema:
light_sensitive_led_3.jpg
Fungerar bra, men lysdioden tänds när det är just istället för tvärtom. Fick det inte att fungera bra genom att byta plats på fototransistorn och dess motstånd, så det blev till att lägga till en Mosfet till:
light_sensitive_led_4.jpg
Detta fungerar perfekt, lysdioden tänds när det mörknar.
Frågan är om det går att bygga en mer strömsnål krets utan att det blir så mycket mer komplicerat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Strömsnål ljusstyrd led

Inlägg av Glenn »

om du har en stark lysdiod så kan det nog löna sej att PWM'a den för att dra ner dess förbrukning, men är det ren dekoration lönar det sej kanske inte.

Blir ju iofs mer komplicerat, men vad man kanske kan göra är att ta en såndär extra strömsnål MCU och låta den styra "allt" ? man kan ju till och med lägga den i nåt sleep-mode och låta fototrissan väcka den ?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det låter ju vettigt så, men blir mer komplicerat. Känns inte som det är riktigt värt det?
Har för övrigt testat version 1 med en FDD2570 nu. Det fungerar lika bra, och kanske ska användas för att styra ett par ljuslister under skåpen i köket. Fototransistorn placeras så att ljuset i taket lyser på den -> listerna tänds när man tänder det vanliga ljuset.
Borre

Inlägg av Borre »

Hur skulle PWM gör lysdioden mer strömsnål?
Någon form är strömbegränsning behövs med PWM ändå och med motstånd blir det lika ineffektivt som utan PWM.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Man sänker medelströmmen. Pulser med hög ström i långa intervall som ger samma synlighet fast förbrukningen sjunker. Har en likande mer avancerad belysning som jag byggde för några år sedan. Den lyser cirka 30 dagar på 3 uppladdningsbara batterier med 6 vita lysdioder, Styrs med MCU/PWM och drar om jag minns rätt knappt 2 milliampere. Siffrorna blir sämre av att den sitter utomhus i kylan, batteriernas självurladdning och överdrivna kapacitetsmärkning. I teorin borde de tre cellerna på 2500maH kunna driva det hela i 1250 timmar, 52 dygn.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kanske skulle kunna funka med något på denna sidan. Det är en Joule Thief som också har en LDR, alltså den tänder ljuset när det mörknar. Det går också att variera känsligheten. Fördelen med kretsen är att den kan gå på ett 1.5 AA batteri, som dessutom räcker riktigt länge.

http://www.simple-electronics.com/2011/ ... joule.html

Bild

Finns fler tips http://www.redcircuits.com/Page44.htm
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Just det, det där är en spännande idé som jag funderat på tidigare.

Halvt off-topic så har jag nu lött ihop och kopplat in en version av "ljust ute - lysdioden lyser" till tre ledlister under köksskåpen. Använde en FDD2570 Mosfet för bättre strömtålighet. Och får jag säga det själv var det det läckraste jag byggt på länge. Inte konstruktionen i sig som löddes på frihand och doldes i krympslang. Men funktionsmässigt riktigt praktiskt. Slå på spottarna i taket med den vanliga väggbrytaren -> ledlisterna tänds. Slå av spottarna -> listerna släcks. Fototransistorn placerad så att den förhoppningsvis reagerar mest på spotljuset och inte så mycket på ljuset från fönstret.
Skriv svar