Jag skulle behöva lite tips och idéer om hur jag kan öppna och stänga ett kallrasskydd på given signal. Kallrasskyddet är av typen med 5 eller 6 lameller (typ samma konstruktion som i en persienn) som hålls öppet av luften som passerar. Nu behöver jag kunna öppna och stänga det elektroniskt istället eftersom ventilationen inte orkar öppna kallrasskyddet när man kör på halvfart. Har en liten tanke om att ha en vajer som fästs i lamellerna och som öppnar dom när man drar i den. I vajern kan man sätta en dragstång. Men sen då? Vad är lämpligast att använda för att manövrera detta? Ett servo? En solenoid? Jag behöver bara ställa kallrasskyddet i två lägen. Helt stängt eller helt öppet. Så själva motorn eller solenoiden behöver bara gå mellan två ändlägen. Den ska öppna kallrasskyddet när ventilationen startar och stänga när ventilationen stängs av. Signalen kan jag plocka mha ett relä som styrs av kontaktorn för fläktmotorn.
Hur skulle ni gjort? Jag har ingen tidigare erfarenhet av servomotorer men känner till grundprincipen för hur de fungerar. Vill inte göra en mer avancerad styrning än vad jag behöver, utan så basic som möjligt. Vet inte hur man enklast styr ett servo att gå mellan två lägen. Den måste ju också hålla kallrasskyddet öppet sålänge ventilationen är igång. Vore fint om ni vill hjälpa mig att brainstorma lite