Ventiler för luftmätning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
prifre
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2012, 01:08:51

Ventiler för luftmätning

Inlägg av prifre »

Söker med ljus och lykta after ventiler för att mäta luft i ett mätprojekt.

Jag skulle egentligen önska några ENKLA, SMÅ magnetventiler som t.o.m. gick att löda fast på ett kretskort. Jag behöver ju bara hantera som max 500 Pa och t.o.m. en vanlig akvarieslang skulle oftast duga för "kopplingarna"...

Det existerar pyttesmå motorer av alla möjliga slag. Men jag hittar inga magnetventiler...
Det bästa jag hittat hittils är http://www.valves4projects.com/

Dessutom - känner någon till något i Sverige?

med ett leende
/prifre
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Agwan »

Kom att tänka på att Sparkfun har en rätt så billig solenoidventil. http://www.sparkfun.com/products/10456
Kostar 8 USD. Men den är inte så liten...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Nerre »

Är det bara jag som inte fattar hur man mäter luft med ventiler?
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Repen »

Det kanske blir bättre svar om du specar vad det är du ska mäta tryck, flöde och eller temp
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Agwan »

Han säger väl inte att han skall mäta med ventilen. Bara att han behöver ventiler till en mätapplikation. Har jag fel, har jag samma fundering som Nerre.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Nerre »

Ja men då kommer ju frågan hur det skall mätas. Det påverkar ju vilka ventiler man kan använda.

Jag vet att det finns små ventiler som t.ex. används i moduler för blodtrycksmätning, men de klarar ju inte så stora flöden så frågan är vad som skall mätas. Finns det krav på tryckfall, compliance etc?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av TomasL »

Viktigt att veta är om de skall vara direktverkande eller servostyrda, påverkar priset mm en hel del.
Stig A
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 november 2011, 22:08:22

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Stig A »

Jag är också jetmodellflygare, och till en jetmotor finns ofta 2 mangnetventiler en för flygfotogen, och en för gasol som andvänds vid atomatisk motorstart, den för gasol kanske skulle passa till ditt projekt. Slanganslutningen är för tryckluftslang ø 4 mm inv. 2,5 mm.
Sådana ventiler säljs bla. av HAB i Ljungby. Pris 602 kr.

M.V.H. Stig A.

http://www.hab.se/jettronic-magnetventi ... c-868.aspx
prifre
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2012, 01:08:51

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av prifre »

Hej,

Vad som ska mätas & hur?
Jo, jag ska mäta hur bra filter i luftrenare är, genom att mäta luften före filter och efter filter och vidarebefordra "rätt luft" till en partikelmätare, en TSI AeroTrak.
Eftersom det är luftrenare som när de är som störst presterar 500 Pascal tryck och eftersom luften iallafall är smutsig "innan filter" och ren "efter filter" och jag väntar medan slangen rensas innan jag mäter efter switchning och så är egentligen kraven inte särskilt stora.
Jag planerar att stoppa ventilen på ett Arduinokort (med hjälp av ngn elektronik ;-)och styra före/efter från datorn och samtidigt plocka värdena från partikelräknaren till datorn och därmed få alltihopa automatiserat...

Kollade ventilen från Sparkfun, men den skulle inte fungera, för den kräver ett tryck för att sluta och jag har knappt några tryck och prata om...
Den från HAB skulle nog fungera, men jag skulle då behöva 2. Eller ett komplement som är öppet när ventilen är stängd och stängd när ventilen är öppen för att via ventilen kunna styra från två källor till en tredje... Men den är egentligen överkvalificerad för mitt behov...
Jättetack för att så många svarat så snabbt!
/pf
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av MathiasP »

Kom och tänka på en sak.
Kan du inte ta ett vanligt rc servo som klämmer en slang så det blir tätt? Då skulle det räcka med ett servo för 2 slangar samt att arduino fixar det lätt.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av barbarossa »

Om du kan, så ta en impulsventil. I dom blir det ingen värmeutveckling som stör provtagningsflödet.

Annars finns det gott om små ventiler hos tedcomp.se .
prifre
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2012, 01:08:51

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av prifre »

Hej,

I mitt fall är värmeutveckling och provstörning faktiskt inte så noga, för den luft jag mäter är ingen laboratorieluft (ibland är den RIKTIGT skitig ;-).

Att klämma slang med servo har jag inte tänkt på, men väl att vrida om en mekanisk ventil med servo. Men jämfört med att ha en vanlig magnetventil är det ju onödigt krångligt.

Teddington (http://www.teddington.se, f.d. tedcom.se) har jag numera hittat till och där köpte jag en ventil som löser problemet just nu. Men jag kommer i framtiden att behöva mer ventiler och de som Teddington har är dyra och onödigt trycksäkra för mitt behov egentligen. Helt klart är dock att Teddington är det enda stället med utbud, i Sverige, som jag hittils hittat.

Jag ska också prova vid tillfälle att köpa ett par Kina-ventiler från eBay och se vad de går för. De kostar bara $13-15...
/pf
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av Nerre »

Är luften skitig måste du ju räkna med att de kan fastna en massa skit som gör att ventilen inte stänger.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av barbarossa »

Sådana prylar brukar inte vara billiga.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Ventiler för luftmätning

Inlägg av gunne »

Skriv svar