bygga fast monterad cigarett-tändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: bygga fast monterad cigarett-tändare

Inlägg av v-g »

Glödstift till en dieselbil då? Kostar väl en hundring eller nåt :)

tex: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... IFT-75951/
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det inte enklast att köpa ett element från Ozilite?
http://www.ozilite.com/flameless-cigare ... ments.html

Fast jag tycker att för 7000:- vore det bästa att köpa hela apparaten.
stenkulla

Inlägg av stenkulla »

elementet från ozilight ser ut so en biltändare ser lite hemgjort ut
xxargs

Inlägg av xxargs »

mycket som ser hemmagjort ut, med Elfa låda etc. och själva glödelementet ser ut som en standard ciggtändare.

skulle inte förvåna mig om det till en del baseras på batteri för att ge dom ~ 10ampere som behövs för att glöda upp tändaren och resten består av en laddare på någon ampere om man använde blybatteri eller NiMh-pack (dock svårare att kontrollera laddningsstatus på) och en kontrollkrets som ser till att det inte går att aktiveras mer än typ 1 ggr per minut...

Att göra en nätagg som kan leverera ~ 10 ampere och kanske mer än så vid kall spiral och utan att gå i hick-mode (skyddsläge, som switchare gärna gör när de är överlastade) brukar innebära en ganska stor omvandlare trots den intermittenta driften och det tyckte jag inte att man såg att det var en sådan i filmsnutten - därför gissar jag på batterier....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nätagget är en helt vanlig elektronisk trafo för halogenlampor, den lämnar 10A utan problem. Sen är det bara en liten µC som agerar timer i plåtlådan. På pluskabeln till tändaren sitter en bimetalltermostat.

Det dyra är förstås testningen så det uppfyller alla elektriska och mekaniska krav.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Laser?? :D kanske inte riktad utåt/mot än utan parallellt med fronten..
stenkulla

Inlägg av stenkulla »

sköna svar :bravo: tack för att ni spånar ska återkomma nästa vecka och dra lite slutsatser av era grubblerier på innehållet
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Den där finns på en del oljeriggar, så den borde vara säker nog. Och 7 tusen är väl småpengar?
wolie

Inlägg av wolie »

För att spåna lite outside the box:
Cigaretter kan man ju vara elak med (läs bränna) så det borde inte vara någon farlighets-skillnad mellan en 12V cigarettändare och en cigarett. Visst den kan kastas. Löd på en sladd på själva tändar delen och ha en uC timer som ljuder ett alarm om den inte är tillbakasatt efter säg 120s.

Om detta nu är avsett för psykvården tycker jag faktiskt att de intagna ska nöja sig med nikotin-tuggummin. Detta eftersom tobaksrök också har en effekt liknande SSRI:s. Kan bli en lavin-effekt om man blandar med andra typer av ångestdämpande osv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En vanlig bil-tändare kan man ta sönder och få loss metall ur som kan användas som vapen (värmetråden som strypsnara eller slipa en egg på) eller användas som dyrk. Även om ett larm börjar tjuta så blir det inte lätt att hitta vem av de intagna som har snott tändaren, den kanske t.o.m. hinner gömmas.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Till just detta fall hade jag rekommenderat att ta in en extern firma som får fixa det, dels för att man vill ha sådant här försäkrat, godkänt och utfört av proffs. Jag har inget emot att man pysslar själv men detta låter som något som verkligen inte får gå fel, och om det gör det vore det väll iaf trevligt att ha någon att skylla på .. aftonbladet mfl lär ju älska "Egentillverkad cigaretttändare blev dödligt vapen på psykvårdsavdelning"

Annars var min tanke att man gjorde ett cigarettformat hål i en vägg (borra in den exakta diametern och längden av en cigg) med en mikrogivare i ändläget och en fjäderbelastning som då skickar tillbaka den tända cigaretten.. där slipper man i alla fall riskera att dom bryter loss något..
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

En fjäder skulle förmodligen slå av glöden, men att bygga apparatur liknande ozlite tändaren borde väl inte vara några större svårigheter?
Skriv svar