DIY elkvalitetsmätare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

DIY elkvalitetsmätare?

Inlägg av chille »

Jag är lite intresserad av att försöka mäta elkvalite. Rent matematiskt har jag nog inga problem att göra de analyser jag vill göra, men på något vis måste jag få in 230V i en A/D-omvandlare. En trafo är ju utesluten då den kommer filtrera bort transienter och liknande. En kapacitiv spänningsdelare är jag också lite skeptisk mot då jag är rädd att även den riskerar att påverka mätresultatet och dessutom är känslig för underspänning. Vad är rätt väg att gå? Kan man köra direkt in i en optokopplare, eller måste man med någon annan krets sänka spänningen först?
Användarvisningsbild
SkunkFunk
Inlägg: 170
Blev medlem: 9 januari 2009, 03:06:19

Re: DIY elkvalitetsmätare?

Inlägg av SkunkFunk »

Spontant känns det som att någon typ differentialförstärkare borde kunna användas för att få ner spänningen och isolera den. Optokopplare är väl på tok för olinjära för att användas i denna typ av kvalitetsmätning, eller har jag missförstått frågan?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: DIY elkvalitetsmätare?

Inlägg av blueint »

Resistansdelare och zenerdiod för dom skadliga transienterna?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: DIY elkvalitetsmätare?

Inlägg av RDX* »

De instrument jag har öppnat upp har använt vanlig resistiv spänningsdelning. Det finns passande högspänningsmotsånd. Frekvenskraven behöver inte vara sådär extrema heller.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: DIY elkvalitetsmätare?

Inlägg av limpan4all »

Vad för elkvalitet är du egentligen intresserad av?
Jitter, dip, surge, harmonics, flicker, eller allt annat?
Enfas eller trefas?
Vilken noggranhet eftersträvar du?
Nåväl det du vill göra är faktiskt rätt svårt och ännu svårare att göra på ett säkert sätt.
Kommersiell sådan utrustning brukar ha multipla DSP´ar som jobbar hårt för att räkna på all inkommande data.
Skriv svar