Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av blueint »

Om man får använda miniräknare eller formelhäfte beror det på att man inte HINNER använda dom.. :badgrin:
lassemaja
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 november 2011, 21:03:13

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av lassemaja »

Hehe, är matematiken jag fasar mest för.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Dock ska man inte bedöma sig själv hur duktig man är på universitetsmatematik från hur det gott i grundskolan eller gymnasiet. Känner flera som haft det lätt för sig i gymnasiet men som inte klarat av matematiken senare på Chalmers. Ytterligare har jag haft en inneboende som endast hade godkänt i matematikkurserna från gymnasiet som senare tog de grundläggande matematikkurserna på Chalmers galant. Tror faktiskt det finns massor av gymnasieelever som tror att de är duktiga på matematik men som egentligen inte har det som krävs för högre studier. Disciplin och struktur är oftast det som behövs, att tänka långsökt och att ha mycket i huvudet på en gång behövs endast för amatörer enligt mig.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av blueint »

Kan du utveckla ditt synsätt på disciplin och struktur i sammanhanget?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Arbeta mycket med beräkningar för att få metoder att sitta i handen istället för bara i huvudet. Studera betydligt mer än vad de flesta tror (flervariabelanalys brukar ha 75% underkända på varje tentamen). Vara strukturerad i sin lösningar, tydligt och precist. Även inläsningen tror jag tjänar på struktur, dock har alla sina egna metoder. Sammanfattat kan jag säga att sitter man och funderar på för många olika saker under tentamen är chansen större att man misslyckas.
Skriv svar