Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Ser snarare problem att allt för många vill bli civilingenjörer. De flesta på elektroteknik kommer direkt ifrån gymnasiet utan något större intresse för teknik. Status på utbildningen tackvare svårighetsgraden samt karriärsmöjligheter lockar nog de flesta.

Att det råder större brist på högskoleingenjörer har man läst både här och där de senaste åren. Nackdelen med Lindholmen som jag förstått är att studenterna är mindre seriösa och de riktigt duktiga finner man endast på Johanneberg. Dock ska kurserna vara mer pedagogiska på Lindholmen och vänner till mig som bytt från Johanneberg till Lindholmen har sagt det mesta är enklare. Nu kan utomstående tycka att enklare låter dåligt men på elektroteknik uppe på Johanneberg är det vanligt att 50% till 75% blir underkända på varje kurs.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

lassemaja:

En ide för att öka dina chanser att få jobb senare är att kontrollera vad olika arbetsgivare söker. Ett tips är att läsa arbetsannonser och skriva ner vilka kompetenser företagen söker. När man sedan studerar kan man lägga extra tung vikt vid dessa ämnen för att bli mer eller mindre expert och då mer eftertraktad. En början är göra en kompetenslista utifrån arbetsförmedlingen

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... 1280001438

Glöm inte att kolla på fler ställen samt upprepa undersökning vid senare tillfällen för att få en bättre bild.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av blueint »

Arbetsförmedlingen är nog inte en bra informationsskälla. Har mina tveksamheter ang deras kompetens övh.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Fast länken jag angav ovan går till annonser skrivna av företagen själva gissar jag. Arbetsförmedlingen gör inget annat här än att publicera annonserna på sin sida.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av blueint »

Företagen kan var selektiva med vilka annonser dom publicerar hos AF.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Så kan det vara, har du några tips på andra ställen där man kan läsa jobbannonser?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av blueint »

Tidningars jobbsidor, webbplatser osv.. Det finns en del företag som nekar anställning om den sökanden kommer via AF övh.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Nyteknik brukar ha en del annonser gällande civilingenjörer men vilka tidningar ska man läsa i för att hitta enklare uppdrag?
Kägglan
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 juli 2011, 20:48:05
Ort: Västerås

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av Kägglan »

Plugga elektro, komplettera med starkströmskurser....Verkar alltid behövas ingenjörer kunniga i starkström. För övrigt är det civ.ing. du bör satsa på.
lassemaja
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 november 2011, 21:03:13

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av lassemaja »

Tack för era tips, har kollat på många jobbannonser och för de jobb som verkar roligast krävs oftast minst att man är högskoleingenjör. Ska läsa upp matte C+D fysik A+B och kemi A sen söka elektroteknik(Hing) på Chalmers, kommer ta 2 år längre innan jag har den examen än om jag hade siktat på yrkesexamen men det får det vara värt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av Klas-Kenny »

lassemaja: Då kanske vi ses där... :D

Mina ingenjörsstudier kommer dock inte börja förrän hösten 2013 då jag även har ett tekniskt basår framför mig.
Eller det kanske är det du också tänker?
lassemaja
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 november 2011, 21:03:13

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av lassemaja »

Trevligt :) Jo jag planerar att starta utbildningen HT 2013, kommer ta ca ett år att komplettera de kurserna som krävs, 1.0 i högskoleprovet krävdes i år för elektroteknik, får hoppas att det inte ökar alltför mycket innan det är dags för mig att söka.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Har inte läst tekniskt basår själv men de som har gjort det på Chalmers känns bättre förberedda än övriga. Dock ska man akta sig för tekniskt basår på mindre högskolor då tempot som är viktigt att lära sig hålla kan variera mycket. Iaf lycka till med studierna, roligt att se fler som utbildar sig inom elektronik.
lassemaja
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 november 2011, 21:03:13

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av lassemaja »

Kan tänka mig att tekniskt basår är en bra grund inför högskolekurserna, men jag kommer börja mina kurser redan efter jul så jag kommer läsa de på komvux får hoppas att det går bra ändå sen på Chalmers :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Pressa gärna dig själv lite och försök plugga så mycket som möjligt. På Chalmers kommer du nog mötas av ett studiotempo som är svårt fantisera om innan. Nu är det kanske lite lugnare för högskoleingenjörer men jag kan tänka mig att det är ändå stor skillnad gentemot komvux eller gymnasiet. Matematiken brukar vara det som är svårt för de flesta i början. Räkna gärna på ordentligt innan utan miniräknare och utan formelhäfte.
Skriv svar