Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Båten kommer nog ligga stilla till 90 % ja...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jo, gissade det är därför du ville ha ett autonomt pannsystem.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Vad är det för motor, och finns det någon information om denna?
För att dimensionera avgasröret borde man åtminstone veta vilket "mottryck" som tillåts vid motorn. Avgastemperatur vore också bra att veta, men där kan man nog göra en (o)kvalificerad gissning.
För att dimensionera avgasröret borde man åtminstone veta vilket "mottryck" som tillåts vid motorn. Avgastemperatur vore också bra att veta, men där kan man nog göra en (o)kvalificerad gissning.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Caterpillar D343
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=c ... sg&cad=rja
http://safety.cat.com/cda/files/2452119 ... 5-00+M.pdf
Jag har pratat med Caterpillar sverige en gång men han jag fick tag i kunde inte ge några besked om en så gammal spis. Fick nog tag i fel kille... Kanske ska pröva med dem igen.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=c ... sg&cad=rja
http://safety.cat.com/cda/files/2452119 ... 5-00+M.pdf
Jag har pratat med Caterpillar sverige en gång men han jag fick tag i kunde inte ge några besked om en så gammal spis. Fick nog tag i fel kille... Kanske ska pröva med dem igen.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
nu när vi är inne på (o)kvalificerade gissningar
Arean ökas med 20% för varje krök, max 50 cm vattenpelare vid motorn.
Om du vet hur många hästkrafter du tänker ta ut, är det lättare att jämföra med nyare motorinstallationer.
Tror att du skrev någonstans att det var 15 år sedan hon var uppe och att du hittat (minst)ett provisoriskt lagat hål under vattenlinjen.
Att byta plåt och kolla botten (finns det några anoder kvar?)
och sedan lägga på någon dyr isbrytar/epoxifärg kanske skulle göras först,
sedan behöver du inte göra något där på 10-15 år.
Om du ska byta större plåtar eller iaf akter om maskin måste du ändå rikta om maskin/axel.
Arean ökas med 20% för varje krök, max 50 cm vattenpelare vid motorn.
Om du vet hur många hästkrafter du tänker ta ut, är det lättare att jämföra med nyare motorinstallationer.
Tror att du skrev någonstans att det var 15 år sedan hon var uppe och att du hittat (minst)ett provisoriskt lagat hål under vattenlinjen.
Att byta plåt och kolla botten (finns det några anoder kvar?)
och sedan lägga på någon dyr isbrytar/epoxifärg kanske skulle göras först,
sedan behöver du inte göra något där på 10-15 år.
Om du ska byta större plåtar eller iaf akter om maskin måste du ändå rikta om maskin/axel.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Han ska upp på slipen för att akutlaga hål och mecka med rodret nästa vecka. Sen blir det blästring och målning av hela undervattenskroppen framåt våren när färgen biter bättre. Förhoppningsvis (peppar peppar) behöver inte så mycket plåt bytas då väldigt mycket byttes 1997.
365 kusar i spisen enligt märkskylten.
Flänsen som sitter på ljuddämparen idag är en övergång från dämparens 150 mm till ca 300 mm. Jag vet inte om det gamla skorstenen (i bogserbåten Barbro som motorn togs ifrån) verkligen var så grov. Det kan kanske ha varit en gammal skorstenspipa från en tidigare tvåtaktare? Det känns överdrivet grovt med 300 mm... Ska se om jag kan få några ord med Ralf på varvet idag och se vad han tror.
365 kusar i spisen enligt märkskylten.
Flänsen som sitter på ljuddämparen idag är en övergång från dämparens 150 mm till ca 300 mm. Jag vet inte om det gamla skorstenen (i bogserbåten Barbro som motorn togs ifrån) verkligen var så grov. Det kan kanske ha varit en gammal skorstenspipa från en tidigare tvåtaktare? Det känns överdrivet grovt med 300 mm... Ska se om jag kan få några ord med Ralf på varvet idag och se vad han tror.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Kul projekt Gunne, det här blir spännande att följa. Hur kommer det sig att båten har ett manligt namn? Man brukar ju ha kvinnliga namn på båtar och kalla dem för hon.
- anders_bzn
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Man brukar döpa bogserbåtar efter pojkar!
För att symbolisera styrka.
För att symbolisera styrka.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
300 behöver du inte till denna motor, det kan jag dock säga med en gång...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Okej, då vet vi i alla fall vad det är för motor. Det finns alltså ingen turbo på den om jag förstår rätt? I så fall kunde man kanske tänka sig att ett mottryck på avloppet vid motorn på ca 5000 Pa skulle vara okej. Har någon åsikter om detta? Trycket i cylindern efter avgastakten skulle då vara 1,05 bar, och ny förbränningsluft 95% av cylindervolymen. Det som ännu behövs för att bestämma storleken på avgasröret är avgastemperaturen ut ur motorn, men denna kan man nog gissa tillräckligt bra även utan information. Förbrukningen framgick av det länkade materialet, så utgående från det kan man beräkna avgasflödet.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det blev till att räkna lite... men på basis av ogranskade resultat skulle jag rekommendera att använda 150 mm rör.
Jag har bifogat en Excel-filen jag gjorde för att räkna på detta. Du/ni kan ändra värdena i blått och se hur det påverkar resultatet. I beräkningarna har jag gjort en hel del förenklingar. T.ex. räknar jag avgasen som endast kväve. Men de förenkligar jag har gjort borde vara berättigade för detta ändamål. För övrigt är detta gjort på ungefär en timme, och det är möjligt att det finns felaktigheter. Men jag dubbelcheckade ekvationerna och resultatet verkar rimligt i alla fall.
Angående tillåtet baktryck vid motorn gissade jag vilt när jag sade 5000 Pa, men efter att ha kollat lite snabbt på nätet verkar detta inte som ett orimligt tal. Avgastemperaturen jag har räknat med är 700°C. Kanske ni har bättre information om denna? Jag skulle gissa att det inte borde vara så varmt, men med högre temperatur är man på säkra sidan.
Baktryck, 100 mm, 700°C: 9800 Pa
Baktryck, 150 mm, 700°C: 1700 Pa
Detta borde i alla fall fungera som underlag för diskussion.
Jag har bifogat en Excel-filen jag gjorde för att räkna på detta. Du/ni kan ändra värdena i blått och se hur det påverkar resultatet. I beräkningarna har jag gjort en hel del förenklingar. T.ex. räknar jag avgasen som endast kväve. Men de förenkligar jag har gjort borde vara berättigade för detta ändamål. För övrigt är detta gjort på ungefär en timme, och det är möjligt att det finns felaktigheter. Men jag dubbelcheckade ekvationerna och resultatet verkar rimligt i alla fall.
Angående tillåtet baktryck vid motorn gissade jag vilt när jag sade 5000 Pa, men efter att ha kollat lite snabbt på nätet verkar detta inte som ett orimligt tal. Avgastemperaturen jag har räknat med är 700°C. Kanske ni har bättre information om denna? Jag skulle gissa att det inte borde vara så varmt, men med högre temperatur är man på säkra sidan.
Baktryck, 100 mm, 700°C: 9800 Pa
Baktryck, 150 mm, 700°C: 1700 Pa
Detta borde i alla fall fungera som underlag för diskussion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Då verkar det stämma med andra ord.
Tänkte det var bäst att kolla innan han börjar köpa rör och så... Annars lär jag nog för evigt blivit portad från gästhamn...
Tänkte det var bäst att kolla innan han börjar köpa rör och så... Annars lär jag nog för evigt blivit portad från gästhamn...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Oj, tack! Jag har bara hunnit titta snabbt på uträkningarna men tackar för nedlagt arbete. Ska titta igenom det lite noggrannare och återkommer med eventuella frågor.
Jag har även idag fått tag på en dieselvärmare så då kan jag dimensionera den pipan också. En Webasto DWB 2010:
Nu ska jag slagga så jag orkar slipa på rosthögen imorn, men på fredag tänkte jag vara lite mer datoraktiv så då kanske det blir lite mer uppdateringar/frågor.
Jag har även idag fått tag på en dieselvärmare så då kan jag dimensionera den pipan också. En Webasto DWB 2010:
Nu ska jag slagga så jag orkar slipa på rosthögen imorn, men på fredag tänkte jag vara lite mer datoraktiv så då kanske det blir lite mer uppdateringar/frågor.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Själv önskar man var mindre datoraktiv och jobbade istället...