Vad bra, nu fick jag anledning att skriva klart första posten om
mitt elcykelbygge så du kan få häma lite inspiration. Har tänkt lägga upp en projekttråd här men än så länge har jag inte gjort så mycket elektronikrelaterade moddningar av den men det kommer.
Din motor zeus ser ut att tåla betydligt mycket mer än 250W, är det en sådan med inbyggt frihjul och planetväxel eller är den direktdriven? Vad har den för diameter?
Till min cykel har jag köpt delarna av en kollega som genom sitt företag är återförsäljare för Nine Continent grejer, som jag ser att även zeus har. Vad jag har läst (och det är rätt mycket) så ska det vara ganska bra grejer för att komma från Kina. Jag håller för tillfället på att bygga en webshop åt min kollega, men är någon intresserad av att köpa ett kit NU kan ni skicka ett PM så ska jag förmedla kontaktuppgifter.
När du säger att din laddare klarar 6 celler så tänker jag RC-laddare, stämmer det? I så fall kan jag rekommender att skaffa en sån här:
http://www.bmsbattery.com/alloy-shell/2 ... arger.html
Eller någon av dess större/mindre syskon.
Perfekt att ha som bulkladdare. När man lärt känna sina batterier så brukar det räcka att köra en balansering var 5-10 gång du laddar. Går MYCKET fortare och smidigare än att använda den 50W RC-laddare jag körde med förut.
danei:
Jag har en hel/omonterad trampsensor över om du är intresserad. Den består av en hallgivare och en ring med neodymmagneter så själva logiken sitter i motorstyrningen. Tilläggas bör väl att denna typ av trampsensor inte gör en elcykel laglig i sverige. Denna känner bara ATT du trampar, inte hur hårt.