Skolprojekt, hitta-och-plocka-upp-sak-robot.

Berätta om dina pågående projekt.
CrilleE
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 juni 2005, 02:38:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Skolprojekt, hitta-och-plocka-upp-sak-robot.

Inlägg av CrilleE »

Hej.
Såg tråden med IR-sökande RC-bilen och kom på att vissa kanske finner vår robot vi byggde i våras lite intressant.

Roboten kunde hitta i en enklare labyrint (återvändsgränder hade avstånd på <80 cm, vägmarkeringar fanns ibland o.s.v..).
Det hade som uppgift att plocka upp en grej med sin gripklo och sen köra ut ur labyrinten med den.
Saken var markerad med en irdiod som sände fyrkantspuls.

Här är vår demofilm som vi visade på vår presentation, den är lite skumt klippt och musiken är hemsk men jäjä, inte mitt fel.
http://www.cyd.liu.se/users/~chrek453/Lekaren.wmv

Det hela avslutades med en tävling som vi förlorade eftersom den reglerade in sig på en IR-reflektion :(
Dock så var vår överlägset snabbast i.a.f. :) Examinatorn var imponerad över regleringen (som jag kodat :P ).
Interna kommunikationen var i^2c (var jobbigt att få att funka), förutom vissa sensordata som skickades parallellt.
Den hade en toppfart på 1m/s (som vi höll nästan hela tiden).
Allt kopplades upp på vir-kort, tog en hel dag när jag skulle vira om allt på en nytt kort.
Uppskattad tidsåtgång är runt 1000 timmer utdelat på sex personer, men då gick det åt en del till att skriva tråkiga dokument också

Komponenter:
4 atmega 16 (generell sensor-, central-, griparm- samt golvsensorenhet)
1 atmega 8 (styrenhet) Ångrade ganska fort att jag inte tog en atmega16 till den men nu fick det bli så.
IR-sensorer för sidor (linjäriserade med mjukvara).
Ultraljud framåt (vi behövde bra precision för upplockningen)
2 binära IR-sensorer för att hitta objektet. Just det binära gjorde att instyrnignen blev lite hackig ibland...
Golvsensor som läste vägmarkeringer (den svarta tejpen).
Bluetooth-länk till laptop, där man kunde kolla sensordata, styra manuellt o.s.v..
Gyro som vi integrerade för att räkan ut hur långt vi svängt.
gripklo (duh)
+ något som jag säkert glömt

En liten bild:
Bild

Ställ gärna frågor!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Imponerande!! 8) 8)

Musiken var det inget fel på. Den synkade med det som hände på ett bra sätt. Visst, man kunde gjort en variant där man klipper mellan de olika kameraplatserna, men som demonstration fungerar det bra. Där ska ju roboten vara i centrum.

Det var kul att se den i action!
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har precis börjat på samma projekt. Är bara i planeringsstadiet ännu men om en månad eller så börjar vi bygga. :) Kommer försöka med någon slags rapportering (med bilder) när det finns något att visa upp.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Inte illa! Så'nt där brukar kunna vara betydligt klurigare än vad det ser ut...
Tjusigt med en redigerad film också! Snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bilden är för stor, var god krymp. Att scrolla i sidled är ingen höjdare.

Annars är det en snygg video och en cool robot!

Gjorde ni den genom någon kurs på högskolan eller? Vad heter isåfall kursen och vilken årskurs läser ni?
Jag vill också läsa en sådan kurs så man kan fokusera på ett projekt en stund :?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Skriv svar