Alm bygger liten CNC-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Aaaaaaalm

Alm bygger liten CNC-fräs

Inlägg av Aaaaaaalm »

Tjenna!

Har tänkt börja bygga en liten CNC-fräs med en arbetsyta på ca 200x200mm för att fräsa kretskort och gravering
Har skaffat en stegmotor, Japan servo med 1,8 graders steg. Förhoppningsvis kunde jag få tag på två likadana till :)
Har ingen direkt data om den men det borde lösa sig.

Den ska byggas i MDF med inslag av aluminium, skisser kommer senare! Spindeln blir antagligen en dremelkopia.
Styrkorten blir nog egenbygge, har tillgång till laminat och etsbad så det ska nog bli bra.

Har inte byggt något liknande tidigare men sett många projekt här och blivit riktigt sugen på att bygga något eget!

Lite bilder på motorn och gängstången med vingmuttrar. Mer kommer under byggets gång!

/Alm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars

Re: Alm bygger liten CNC-fräs

Inlägg av oskars »

Spännande! Är du nybörjare helt och ger dig in i detta projekt utan att veta speciellt mycket vad du ska börja med? Eller hur går du till väga?
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Njae helt nybörjare är man väll inte, har pysslat med någon fräs innan och en del elektronik, fast inte någon CNC, men detta är meningen att bli ett projekt för att
lära sig mer om konstruktionen för att senare eventuellt bygga en större :)

Läser till elektrotekniksingenjör 3:e året på Karlstads universitet så har tillgång till verkstaden där om jag behöver, det är riktigt gött!

Ska börja med att såga ut alla delarna i MDF:en och passa ihop dessa, montera gängstavarna med tillhörande kullager och passa in de rörliga slädarna.
Får man det att lira bra kanske det går att börja klura ut hur motorerna ska monteras på bästa vis.

/Alm
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Om du tänkt bygga bipolära drivare så kan jag nästan lova dig att det är billigare att köpa även om man samplar drivkretsar och har en del grejer. Jag säger inte att du inte ska göra det, utan talar bara om det. Jag byggde tre L297/298-drivare enligt pminmo.com, och idag hade jag fått en 4-axlig drivare inklusive breakout-kort (är ju ihopbyggda liksom) för mindre pengar, trots att jag samplade driv och styrkretsarna. Har man en massa komponenter liggande och/eller kan tänka sig en unipolär drivare kommer man billigare undan.

Men om du vill så löd egna drivare, man lär sig mycket på det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kul, Lycka till med bygget!

Håller med X-IL om drivare, jag köpte min på Ebay för strax över 300:- för tre axlar, och då medföljde parallellkabel mm. Funderade på att bygga egna först, men insåg snart att det inte var värt det.

Jag skulle rekommendera dig att göra lite ordentliga ritningar innan du sätter igång, det är lättare att tänka och göra ändringar då för att få det riktigt bra.
Jag har ritat upp hela min fräs i 3D (förutom Z, får se om jag ritar den före eller efter jag bygger den..), och tycker att det är väldigt smidigt att skriva ut ritningar att ha med när jag bygger, så att alla mått etc. finns där, istället för att klura ut dem på plats, och troligtvis göra en och annan miss.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Tackar för svaren :)

300kr på ebay låter ju kalasbra det! Fungerar det till min stegmotor kommer jag verkligen
beställa färdiga drivare! Fick stegmotorn på jobbet, de trodde att det skulle kunna finnas
någon mer. Men tror ni den kommer vara stark nog? Är det standarder på pinouten för
jag hittade inte databladet till just den stegmotorn..

Vad var det för drivare du köpte Klas-Kenny, har du länk till säljaren eller någon liknande
som skulle kunna funka till mitt bygge vore det jättesnält :)

Ang. ritning så försöker jag få till något bra i SketchUp, men har väll gått sådär :P
Så får nog bli på papper i första hand...

/Alm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om den är stark nog kan enbart dina krav avgöra.. :)
Låg utväxling (Det blir det med vanlig gängstång) och inte för mycket skärdjup, så klarar det en del.

Drivaren jag har är en Sån här.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Okej, Tackar för länken :) Den blir ju helt perfekt den! Kan ju inte enklare bli!

Testade utväxlingen och det verkar bli bra :)
Är mitt uppe i en flytt till ny lägenhet nu så kommer ligga lite lågt med
beställningarna precis nu, men efter flytten ska det beställas en sådan :)
Förhoppningsvis är en del annat klart då!

/Alm
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Om du inte är klar med designen så kan jag rekommendera att ta en titt på denna: Mantis 9.1 som byggs av endast 13 delar och verkar funkar riktigt bra.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Klar, blir man någonsin det? :P
Nej men den fräsen du länkar till har jag kollat en hel del på så det kommer nog antagligen bli något liknande! Ser mycket trevlig ut!
Finns det bra gratisprogram för att manuvrera fräsen sedan?
Antingen för win/linux..

/Alm
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Linux finns EMC2 till, för windows är testversionen av MACH3 gratis.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag har visserligen bara kört EMC2 så jag har inte referenser att säga att det är bättre än något annat, men jag har kört min fräs med EMC2 utan bekymmer i 3 år...
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

EMC2 verkade ju helt klart intressant :)
MACH3 såg jag på deras hemsida att den inte gick att köra på bärbar dator, varför detta?
Tror jag har en gammal bärbar över med parallellport på som hade varit perfekt :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ladda ner Mach och kör drivertest i den laptopen så vet du om den duger men det ska vara minst W2000.

Strul kan det vara med bärbart pga delat minne med grafiken bl.a. Det står mert detaljerat på hemsidan.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Aha okej, jo det ligger xp på den gör det.. men det är delat minne..
Ska testa det någon dag :)

Har varit och läst en kurs i elinstallationer och föreskrifter i norge hela helgen nu så är skapligt slut i skallen :P
Hade tänkt att börja såga ut de första bitarna idag men det kommer väll fler tillfällen :)
Skriv svar