Tidrelä känsligare impuls än 0,5 ms? nån annan lösning?
Re: Tidrelä känsligare impuls än 0,5 ms?nån annan lösning?
åter till vad som egentligen var problemet
hur kan jag göra för att fotocellenn impuls ska kunna driva sirenen och blixtljuset i ca 2 sekunder?

jesse har redan presenterat en lösning, om du känner att du inte har kunskap att bygga själv så kan det nog finnas någon här på forumet som kan hjälpa till. 

ja det är liksom lite det jag efterlyste i ett tidigare inlägg
kanske någon som har en liggandes eller kan tillverka en och om det är någon som kan tänka sig att vara så snäll så får de gärna kontakta mig.

Hej Bylud!åter till vad som egentligen var problemethur kan jag göra för att fotocellenn impuls ska kunna driva sirenen och blixtljuset i ca 2 sekunder?
Först måste man ta reda på om apparaten du köpt klarar att registrera ett föremål som passerar med en hastighet av 27,78 m/s. Om vi antar att ett par ben är cirka 1 - 2 dm i diameter så täcker benen fotocellerna i cirka 5 millisekunder (tror jag räknat rätt men med reservation eftersom jag tillämpat snabb huvudräkning).
Jag skulle ev. kunna göra ett enkelt kretskort med en 555:a som tar en PNP-NC signal som trigger och som drar ett relä i ca 2 sek. Så får du se hur känslig fotocellen är. Jag skickar PM.
> Sodjan, bara en tanke!
> Du skriver att apparaten klarar en switchfrekvens på 1 KHz kan man anta att detta
> betyder att den samplar fotocellerna 1000 gånger per sekund?
Jag förstår inte vad du menar. Det är *fotocellen* jag talar om.
Vad är "apparaten" som du talar om ?
> Du skriver att apparaten klarar en switchfrekvens på 1 KHz kan man anta att detta
> betyder att den samplar fotocellerna 1000 gånger per sekund?
Jag förstår inte vad du menar. Det är *fotocellen* jag talar om.
Vad är "apparaten" som du talar om ?
Re: Tidrelä känsligare impuls än 0,5 ms? nån annan lösning?
Med hjälp av Jesse här så fick jag allt att funka klockrent så tack så mkt för det och andra tips! ska försöka få film på det och ev några bilder på bygget och funktion i helgen:)