Extraljus med tre stycken sst-90

Berätta om dina pågående projekt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Det här är min första projekttråd på forumet.

Jag håller på att bygga extraljus till min BMW.
Tre stycken sst-90-leds http://www.luminus.com/products/SST-90.html med tillhörande reflektorer införskaffades från DX i vintras, men har legat orörda tills nu.
Lysdioderna tänkte jag driva i serie med en egentillverkad buck-konverter.

På full effekt kommer de att matas med 9A och ca. 11 V vilket ger ganska exakt 100 W och strax över 6000 lumen.
buck2.JPG
Tanken är att använda en AtTiny13 på 20 MHz som styr och ställer. Med den klockfrekvensen får jag ut max. 78 kHz switchfrekvens om jag vill ha 8-bit PWM vilket ger en upplösning på ca. 60 mV. Induktorn jag tänkte använda är på 56 uH vilket borde ge ett strömrippel på ca. 0,7 A vid full last.

För att kunna använda N-kanalstransistorer utan att behöva höja gate-spänningen över V+ kopplar jag induktorn på jordsidan och låter FET1 dra mot jord. FET2 griper in strax efter att FET1 är stängd för att minska förlusten över D1.

Operationsförstärkaren mäter medelströmmen genom en förlängd kopparbana på kortet (eller över FET1?) när FET1 är aktiverad. P.g.a. att strömmen är högre än "målet" när spolen laddas tänkte jag korrigera mätvärdet m.h.a. aktuell duty cycle. Med 10-bit ADC och max. 12 A blir upplösningen för stömmätningen ca. 12 mA.

Planer finns även på att låta ljusen styras över CAN-bus alt. LIN-bus, men det kräver större uC samt vetskap om vilka kommandon som är vad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kimachren 21 september 2011, 20:22:23, redigerad totalt 2 gånger.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av kimachren »

Fråga: Hur gör folk när de switchar spolen med en mikrokontroller? När jag räknar får jag en max. frekvens på 78kHz med 8-bit PWM med 20 MHz klockfrekvens. Det skulle innebära att jag måste ha en jättelik spole (>200uH och 9A) vilket jag inte vill. Microchip switchar med 400kHz i sitt exempel. http://satcom.tonnarelli.com/files/smps ... 031809.pdf
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av kimachren »

Jag har gjort om lite kring strömmätningen. För att slippa ha ett extra spänningsfall över kopparslingan tänkte jag att man borde kunna mäta spänningsfallet över transistorn istället. Om man tar ett sample i början, ett i mitten och ett i slutet av pwm-perioden borde man kunna räkna medelvärdet för strömmen genom den, tycker jag. Åsikter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av FormerMazda »

Klart spännande projekt!
Hoppas på riktiga beamshots sen när du är klart.

Vad gäller frågor du har så kan nog inte tillföra nåt tyvärr. Men jag kan heja på! :D
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av kimachren »

Beamshots blir det. Men jag kan lova att de lyser ganska bra redan på en tredjedel av effekten!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av blueint »

Du får gärna beskriva hur Buck-omvandlaren fungerar lite mer ;)

Bild
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av kimachren »

Liten uppdatering.

Har börjat rita på kortet, trots att schemat inte är riktigt färdigt än. Nästan så man börjar ångra att man inte valde en färdig FET-drivare istället.
Men det ser ju "häftigt" ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av AndersG »

Om man tar ett sample i början, ett i mitten och ett i slutet av pwm-perioden borde man kunna räkna medelvärdet för strömmen genom den, tycker jag. Åsikter?
Färdiga buck-omvandlare brukar använda spolens resistans.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av Electricguy »

riktigt coolt! :D
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av kimachren »

Glas utfrästa ur polykarbonat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av blueint »

@AndersG, Förutsätter att man mäter över spolen när den är i rent resistivt läge? annars får man snedvridet växelströmsmotstånd mixat med EMK eller annat ;)
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av Borre »

Rent resistiv läge?

I en vettigt designad buckregulator har ström en fin sågtand form genom induktansen.

http://pitelspot.com/2007/07/01/dcr-cur ... -explained
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90.

Inlägg av kimachren »

Har beslutat mig för att det här med att mäta spänningsfallet över transistorn är en dålig ide, då Rdson ju varierar mycket. Speciellt om man ska köra relativt dyra leds på gränsen till vad de tål.

Hittade ett bra dokument http://bbs.dianyuan.com/bbs/u/31/1122343862.pdf med olika metorder för att mäta strömmen i en buck och har fastnat för 2.4 Sensorless (Observer) Approach, vilket borde vara samma som AndersG föreslår.

Frågan är då (liksom tidigare); hur kopplar jag så att jag m.h.a. en OPA kan mäta de relativt höga spänningar som ligger över spolen utan att bränna den?

Annars vänta jag för tillfället på tre nya reflektorer från DX, eftersom jag skulle putsa bort dammet av dem... Det tåldes icke, utan den blanka ytan blev om intet.

Edit "transistorn" ist.f. "spolen"....
länk
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Nu bestämde jag mig för att göra en förlängd kopparbana att mäta strömmen genom. Hoppas det kommer att fungera bara.

Kortet är i det närmaste färdigritat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Stäng av "oprhans" i inställningarna för jordplanet så slipper du alla oanslutna kopparöar, dessa vill man inte ha.
Skriv svar