Det var inte menat att såga Säter's svarvbom, han ska vara glad att han fixar det med hemmagjorda grejor. För priserna är inte ju som nämnt inte att leka med. Att jag tog upp vad vi kör med och hur långt vi kan nå in med bommarna är en kul parentes och det kan vara kul att veta vad det finns för grejor.
Vi har ju inte det ultimata i vare sig maskin eller svarvväg, ljusår ifrån. Om jag tror att jag är herre på täppan där så kommer jag att landa hårt. Maskinen vi kör de stora bommarna i är en gammal manuell Poreba. Bommarna har idag en ålder på ca 20 respektive 10år. Tror inte att vi kommer o köpa några nya på lång tid, om vi ens kommer att göra det när vi fasar ut den maskinen.
Vi har och har haft massor av hemma gjorda verktyg, en del riktigt bra och en del mindre bra. Allt från fräskronor med gnistade HM formskär till svarbommar.
Just de stora invändiga bommarna gör ju att vi kan ta en del jobb som varit svårt annars. Så på lång sikt är de betalda för länge sedan. Men då är det också en gammal manuell svarv som tar ca 5 meter på längden och har en backskiva på 1200mm. De största styrda vi har är en storlek mindre.
Vi kan ju inte köpa in allt bara för att vi vill ha, det finns ju ingen kund i världen som vill betala för det. Vi har exempelvis precis fått "tailor-made" 11graders igelfräsar efter att ha tjatat om det i mer än 5år. Pay off tiden (tidsvinsten) för dom lär väl vara minst ett halvår per styck. Vi har precis samma krav på lönsamhet som Säter har, fast ett företag med 35 anställda har större svängrum vid inköpen. Men lönar det sig inte så stod vi snart utan jobb.