Svarvning av kopplingshuvud

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Micke_71

Re: Svarvning av kopplingshuvud

Inlägg av Micke_71 »

Nu är det någon som är stingslig. :roll:

Det var inte menat att såga Säter's svarvbom, han ska vara glad att han fixar det med hemmagjorda grejor. För priserna är inte ju som nämnt inte att leka med. Att jag tog upp vad vi kör med och hur långt vi kan nå in med bommarna är en kul parentes och det kan vara kul att veta vad det finns för grejor.

Vi har ju inte det ultimata i vare sig maskin eller svarvväg, ljusår ifrån. Om jag tror att jag är herre på täppan där så kommer jag att landa hårt. Maskinen vi kör de stora bommarna i är en gammal manuell Poreba. Bommarna har idag en ålder på ca 20 respektive 10år. Tror inte att vi kommer o köpa några nya på lång tid, om vi ens kommer att göra det när vi fasar ut den maskinen.

Vi har och har haft massor av hemma gjorda verktyg, en del riktigt bra och en del mindre bra. Allt från fräskronor med gnistade HM formskär till svarbommar.

Just de stora invändiga bommarna gör ju att vi kan ta en del jobb som varit svårt annars. Så på lång sikt är de betalda för länge sedan. Men då är det också en gammal manuell svarv som tar ca 5 meter på längden och har en backskiva på 1200mm. De största styrda vi har är en storlek mindre.

Vi kan ju inte köpa in allt bara för att vi vill ha, det finns ju ingen kund i världen som vill betala för det. Vi har exempelvis precis fått "tailor-made" 11graders igelfräsar efter att ha tjatat om det i mer än 5år. Pay off tiden (tidsvinsten) för dom lär väl vara minst ett halvår per styck. Vi har precis samma krav på lönsamhet som Säter har, fast ett företag med 35 anställda har större svängrum vid inköpen. Men lönar det sig inte så stod vi snart utan jobb.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att jag tog upp vad vi kör med och hur långt vi kan nå in med bommarna är en kul parentes och det kan vara kul att veta vad det finns för grejor. #

Det tycker även jag var en intressant parentes.
Jag har tillverkat en del hemgjorda HM-bommar i klenare dimension Ø40mm och mindre.
Dessa har jag för arborrning och inte svarvning.

Jag kör ett återkommande jobb, ihop med en kompis, cylinderrör Ø320 - 800mm.
Istället för att svarva detta, kör vi det i ett gammalt arborrverk med borrstång och lynett. Fungerar perfekt.

Micke, jag har hört talas om svarvbommar där man lagrar friänden i backskivans centrum.
Är det något du har kommit i kontakt med? Jag har aldrig sett någon i verkligheten.

#Kanske något OT, men hur ser dina mätresurser ut Säter? *Nyfiken*#

Det är inte alls OT.
Mätresurserna är inte mycket att hurra för. :badgrin: Jag har bara konventionella gamla mätverktyg.
Den här släppningen på Ø360mm hade jag ingen chans att ens mäta.
Jag körde ett mätskär på Ø220mm, sedan blev det för trångt att mäta.
Nu är det öppet mått så det är inte så kritiskt.

Jag har svarvat större sådana här inv. konor tidigare, då har kunden bifogat en spadtolk.
Spadtolken fungerade över förväntan att mäta med.
Till det här jobbet finns ingen tolk. :tumner:
Jag räknar med att svarva två olika cylindriska diameterar på Ø226mm resp. Ø219mm, och utifrån det räkna ut hur mycket svarven "konar fel".
Vid slutsvarvning har man Ø230mm att mäta, så man vet måttet.

Jag håller nu på att köra Ø200H7/Ø130.5/Ø120H7.
Dessa kör jag med en hemgjord "bakfumlare". Jag hade ingen vettig bom som nådde in från andra hållet.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Vi kör också en hel del cylinderrör i ungefär samma dimension i den gamla svarven. Kanske samma kund? Där gjorde jag just en "fjäderlyft" för att öppna stödlagret åt gubben i svarven. Liknade konstruktion som gasfjädrarna i bakluckan på en bil fast 3st vanliga fjäderpaket på ca 500kg kraft. Blev faktiskt riktigt bra.
cinc

Inlägg av cinc »

säter skrev:Jag håller nu på att köra Ø200H7/Ø130.5/Ø120H7.
Dessa kör jag med en hemgjord "bakfumlare". Jag hade ingen vettig bom som nådde in från andra hållet.
"Bakfumlare".... låter som det kan kan platsa i någon annan sorts forum också...?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det tänkte jag också på cinic, vi väntar med spänning på en bild.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Från nåt annat forum då eller? :mrgreen:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

För långa bommar är svåra att hålla både mått och yta med, även om de är dämpade, solid HM o kostar en halv mille. Då kan det vara bättre att köra med något kortare "special" istället.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en Ø32mm TNS-bom.
Den vibrerar inte trots 320mm utligg, men det är väldigt vekt.
Svårt att få hålen runda mm.

Bakfumlare.
2011_08140083.JPG
Stödringen.
2011_08140082.JPG
Märkligt att det blir så bra bild trots att spindeln roterar för fullt.
2011_08140089.JPG
2011_08140090.JPG
Är det inte märkligt att man alltid ska vara så optimistisk när det gäller tidsåtgången?
Idag bokade jag om färjan till semestern. Det finns inte chans att få det här jobbet är klart till i morgon bitti.
Det är även en hel del fräsning på bitarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu är konan med gängan färdig. Putsade invändigt med en Ø200mm "flärpskiva" för att ta bort ev. grader.
Återstår att sätta upp mot dubb och köra ett finslick utvändigt.
2011_08150094.JPG
Sedan ska det fräsas en klokoppling.
Väldigt skum måttsättning tycker jag.
2011_08150099.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om du är osäker är det säkrast att kontakta kunden, vore ju synd att förstöra biten nu när du gjort sånt kanonjobb.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Väldigt skum måttsättning tycker jag.
Originell om inte annat.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag tror att måttsättningen beror på att det inte är 360/14 grader utan att man får en väldigt ojämn siffra. Då är det inte så ovanligt att man ritar så.

Vinkeln är väl 25.3868grader medans 360/14 är 25.7143 grader. Anledningen gissar jag på att man vill ha rätt spel i kopplingen.

Det roliga är ju att gubben i maskinen troligtvis måste räkna om till vinkeln i vilket fall som helst och det finns ju då en risk att man faktiskt räknar fel och så tar det extra tid.

Hade jag fräst spåren i en Heidenhain så hade jag programerat i linjära polära kordinater och gått en bit utanför och sedan repeterat i en label med cycl def vridning. I en 155'a så hade jag inte repeterat vridningarna dock, bara 3 decimaler ger ett visst delningsfel på slutet så jag hade slagit in varje vridning en efter en i programmet och sedan kallat på labeln efter varje vridning.

De nyare tar ju mer decimaler så där hade jag nog repeterat vridningen också.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Jag tror att måttsättningen beror på att det inte är 360/14 grader utan att man får en väldigt ojämn siffra.#
Nej exakt, det är 360/7 som är noga. Dvs drivflankerna.

Min första tanke var att programera 360/14, dvs lika stora klotsar som luckor, och sedan ställa på fräsradiekompenseringen tills man erhåller måttet 70.74mm.
Jag konstaterade att det är fel tänkt. Då blir inte flankerna att gå helt radiellt.
Det vart att programera 25.3868° och sedan pilla in måttet med fräsradiekompenseringen.

Det här med Heidenhain dialogprogramering, det är bortom min värld.
Jag får vara nöjd att fräsen går dit jag programerat. :badgrin:

På samma delningscirkel som M16-helicoilhålen, sitter 4st M16 från insidan. :tumner:
Dessa har jag fått tillstånd att borra genomgående från utsidan, då det är näst intill omöjligt att komma åt från insidan.
Jag programerade lite snålt med gängdjupet, så det återstod att veva i en gängtapp för hand för genomgående gäng.

Trött som jag var, lyckades jag dra av gängtappen. :evil: Så jäkla onödigt.
Tappen var inne så den var jämns med på insidan. Otroligt nog lyckades jag knacka loss stumpen med en liten hammare och dorn.

Det vart grovfräsning med Coromill390 och finfräsning med solid HM.
Nu är detaljerna levererade, så man äntligen kan åka på semester. :tumupp:
Fick order på ytterligare 2st, att leverera under hösten.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Grattis! Bra jobbat. Jag tycker det är kul att se dina svarv och fräsjobb som är riktigt manliga i storlek och vikt :tumupp:

Trevlig semester.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Grattis, semestern är du välförtjänt av, om någon. :tumupp:

Bra med repeat-order. Det är alltid den första biten som man lär sig alla tricks på. Roligt att kunna dra nytta av allt för dom andra. 8)
Skriv svar