Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2079
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gunne »

Funkar ju hur bra som helst... Vad är det för utvecklingskort du styr den med? Styr du från PC eller är det en uC?
mippen
Inlägg: 744
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mippen »

Styr det hela med ett Arduino Nano kort.
En ULN2003:a driver LED-Listen.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2079
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gunne »

Koolers. hittade min gamla tråd om samma sak: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=30
Men den är ju inte så komplett nu efter några år när bilderna har ramlat bort.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Tack för hjälpen alla, nu är det "bestämt" att det blir led-lister så lämnar jag alla udda och coola mekaniska lösningar bakom mig. Ska se om jag kan få upp nåt här när projektet har kommit igång mer (kan ta månader).

mullemeck: Eftersom både start och stop-signal kommer från identiska "givare" och båda triggas med hjälp av ett liknande slag i de olika borden borde fördröjningen bli ungefär den samma. Men du har helt rätt i att 1000 delar är overkill, men ska det lekas så ska det lekas ordentligt! :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av mullemeck »

Ja du borde få hyffsat rätt tid om båda impulserna kommer från samma avstånd till sensorn.

I mitt system är det två häfvare på samma bord som kör samtidigt för att få upp hastigheten på heaten lite,
ger dock att det skalar av ett par ms upplösning när båda sitter på lite olika längd från sensorerna och
startaren inte alltid slår på samma ställe, internt i processorn mäts tiden i 20ns upplösning men skalas ner till
hundradelar innan den används.

Sen beror det mycket på hur bordet är uppbyggt och hur man slår, det är inte alltid första svängningen som är den som man triggar på. Har gjort en del undersökningar i detta då vi alltid får klagomål på vår utrustning från vissa häfvare.
Det största problemet jag har haft har varit att få systemet att vara lagom känsligt så det inte stannar på att nån hoppar i golvet, och att det inte kör vidare för att nån deltagare bara smeker ner flaskan utan att slå lite i alla fall.

/mullemeck
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

Klagar dem på att det tiden blir en tiondel fel? Finns inte en chans att dem kan "veta" de, sitter nog mest i psyket hos häfvarna. Senaste häfvet jag var med på (det ända hitintills) satte jag ner flaskan på 3,5 sek och det kändes mycket mycket långsammare än när jag senare satte ner flaskan på 3,8 sek (det sitter bara i huvudet). :wink:

För att lösa problemet med feltriggningar och annat så tänkte jag att efter att häfvledaren nollat klockan sparas VARJE tid då en trigg-signal kommer in, så om de första tillräckligt kraftiga (tröskelvärde jag får välja) för att hela klockan ska "stanna" (stora displayen) är fel kan man alltid manuellt ta en senare eller tidigare trigg-signal och därmed alltid få korrekt tid så länge inte drastiskt hårdvarufel inträffar. :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av 13th.Marine »

Tänkte skriva några rader, sedan såg jag att mullemeck redan varit framme, så då kan jag låta bli... nästan =)

Är det för EKAK du tänkt göra det eller annan sektion? =)

Själv har jag 3.58 som personbästa.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Häfvklocka - stor 7 seg LED display, lämpliga leds?

Inlägg av gokartnisse »

VARNING OT inlägg! Ekak har redan en.. Samma sak med Mak, jag pratar om den sektionen med den vackraste färgen av alla nämligen grå!
Skriv svar