Förförstärkare för MM och 78-varvare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ajcc

Re: Förförstärkare för MM och 78-varvare

Inlägg av ajcc »

Visst hade det varit fint att bygga helrörs försteg istället för OP-försteg, men som du kanske anar av min tanke vid batteridrift så är jag inte helt bekväm att arbeta med nätspänning och högspänning (alltså runt hundratals volt).
Edit: Rör är väl precis som fioler och pianon, det finns vissa saker som alltid låtit vackrare.

Håller på att analysera sönder Project 06 / 91, struntar i att lista ut vad det är för smart RC-krets i första steget och räknar på impedansen istället vilken amplitud det blir vid n-frekvens.
Terroriserar min el-ingenjör vän så det går steg för steg närmare upplysningen för mig.

Känner mig lite dum men hittade i förmiddags kondensator sortiment med polypropylen kondingar hos elfa med alla de värden jag behövde... ibland fastnar man helt i en tanke. Så jag behöver inte seriekoppla några kondingar i filterna.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Den största fördelen med rör är att dom är vackrare, inte att dom automatiskt låter vackrare.
Men då menar jag modern musik, för dom typerna av musik som du kan ha fångat på 78-varvare så funkar säkert rördistortionen riktigt bra.

Jag skulle nog föreslå att låta signalen vara så odistorderad som möjligt fram till slutsteget, dock. Vilket innefattar att _inte_ bygga slumpvis sketrutten rör-RIAA-förstärkare på nätet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn skrev:Man kan ju vända på det, finns det nån direkt fördel med rör utom att det är snyggt ? :) ..det blir ju väldigt mycket krångligare.
Tvärtom, det blir så mycket enklare. Det är praktiskt möjligt att bygga förstärkare med bara ett förstärkande element.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Detta rör-vs-nutiden bråket...

Ja, transistorer är överlägsna rör vid milivolt och OP-stärkare är rätt överlägsna transistorer vid varierande impedans (har ni någonsin lekt med transistor steg och utrustning?, det är så man blir gråtfärdig...) och rör kräver inte så mycket för att leka med starka signaler.

Det finns rör som fixar väldigt svaga signaler väldigt bra, men det är ingen som använder dem så ofta vad jag sett.

Och så återgår vi till dagens ordinära utsändelser...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

soundbrigade skrev:
Glenn skrev:Man kan ju vända på det, finns det nån direkt fördel med rör utom att det är snyggt ? :) ..det blir ju väldigt mycket krångligare.
Tvärtom, det blir så mycket enklare. Det är praktiskt möjligt att bygga förstärkare med bara ett förstärkande element.
Du förutsätter att man redan råkar ha en färdiglindad trafo med rätt spänningar på hyllan då eller ? :) ..det är ju det som är största problemet med rör.

Bygger man med vanliga halvledare så behöver man ju på sin höjd dubbel matning bara.

Med det inte sagt att jag ogillar rör, det gör jag inte, men i detta fallet adderar det ju väldigt mycket krångel.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Glenn helt rätt!, visst är det så.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns god tillgång på både rör och transformatorer. Dessutom är rör tåliga (utom mot fall från hög höjd > 5cm) och toleranta varför spänningsvariationer på 10-20% oftast är fullt acceptabla.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Så vitt jag förstår det så är rör den ända varianten då du kan ha steglös inställning av bas och diskant med pentometrar vilket har stora fördelar när det gäller 78 rpm. Jag har i varje fall inte sätt några sådana lösningar för transistorer, kanske jag har fel? Jag är väldigt sugen på att prova att bygga ett rörsteg då många man talar med talar väl om dem när man skall lyssna på äldre musik.
jag vill kunna få ut så bra ljud som det bara går ur dessa gamla skivor utan att min plånbok skall bli allt för lidande. Kör nu med AUDIO-TECHNICA AT-MONO3/SP 2.5 mil diamond och har tänkt att på sikt köpa en GRADO 78E på 3 mil diamond för de lite äldre och bredare spåren.
Min Projekt 91 steg fungerar mycket bra och jag skall ordna bättre koningar samt en kortslutande switch till basen för att få den helt optimal, då den smäller lite i basen om man vrider den långsamt. 68N till diskant samt 48 N till bas är den koningar jag använder till de flesta skivorna.
Jag har tänkt att göra en hemsida för 78 rpm samlare och det skulle vara rolig att kunna erbjuda mönsterkort där till en bra byggsats då försteget är det dyraste biten att köpa nytt, vilket hämmar samlare.
MVH
Fredrik
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Sidan den steglösa EQn kommer ifrån (http://gilmore2.chem.northwestern.edu/p ... al_prj.htm) har en aktiv version... den är med op-ampar men går garanterat att göra med transistorer istället, väldigt enkelt med den passiva tror jag.

Kretsen är under copyright...
Men hemsidan för samlare, kör på!, alltid kul att höra från samlare :)
Senast redigerad av ajcc 31 augusti 2011, 13:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Klurar på kurvor idag, har gjort en hel del antaganden som jag inte kan stå för men såhär har jag räknat ut att kurvan blir I och endast I det fallet att impedansen på in och ut för hela kretsen är lika. Är differansen från 1kHz dB gain sedan är dB uträknat med dB = 20*log(total gain).

Har gjort detta då jag vill se kurvorna för de olika kondingarna på switcharna och för att jag vill ha in fler steg där emellan (6-steg ska det ju vara!).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Just det, om ni gillar stenkakor måste ni lyssna till mitt favorit radioprogram Antique Phonograph Music Program with MAC (http://wfmu.org/playlists/AP). Där man får höra akustiska stenkakor spelade på gamla fina vevgramofoner (de finare modellerna med tratt) och höra fina samtal med samlare, nämnvärt är framförallt programmet med Robert Crumb.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Ett litet steg över 150N på diskant sidan skulle vara bra, då jag tycker att cavalcadskivorna har lite för stark diskant på 150N vilket är min högsta
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

freddenacka skrev:Så vitt jag förstår det så är rör den enda varianten då du kan ha steglös inställning av bas och diskant med pentiometrar vilket har stora fördelar när det gäller 78 rpm. Jag har i varje fall inte sätt några sådana lösningar för transistorer, kanske jag har fel?
Det har ingen betydelse om du har rör eller halvledare, men det kan bli andra värden på komponenterna beroende på impedansen.
Jag laddade förresten ner dina tre 78-varvare. Jättefint! Tack! :bravo:
Men varför använder du inte mp3-format?
/Ingvar
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Måste ha räknat fel, det där ser fel ut :/ Det där är uträknat genom att räkna ut impedansen för varje kondensator och sedan använde det värdet som ett motstånd vid just den n-frekvens, med låg-passfiltret som spänningsdelare och hög-passfiltret som gain-loop i op-ampen, tog även med C2 och C3 för att se om de hade någon inverkan.

Får försöka hitta en riktig simulator tror jag.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Okej, Excel är inte världens bästa kretssimulator... matade in det i LTspice IV och körde en AC analys för de 12 olika kombinationerna kondensatorer föreslagna på sidan (inte flat alltså).

Frågan är nu bara vad man vill ha mer för steg...
Skriv svar