Terco 4500 CNC retrofit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av Bobbox »

Någonstans läste jag att maxvarvet skulle vara 4500rpm.
Jag seriekopplade upp den till ca 60V men spindeln verkade inte göra mer än 1500rpm.
Originalelektroniken blev jag inte klok på så den rev jag ut lite för fort, lätt att vara efterklok :?
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

Nu har det hänt lite i garaget och i helgen var det provfräsning! Dock kördes spindeln på endast 30v vilket gjorde det hela till en ganska segdragen föreställning.

Följande har hänt:
- bytt ut den avvikande drivaren mot en som matchar kompisarna
- kopplat breakoutboard
- monterat två ss-reläer; ett till nödstopp - kopplas innan trafosarna, och ett till spindeln
- har byggt lite mer på orginaltrafon; bytt kondingar och likriktade, så f.n. körs spindeln på 75v. Har inte provfräst men det blev bättre fart helt klart. Ska införskaffa en rpm-mätare inom kort.
- monterat datorn i ett toktungt industrichassie (har ett extra om någon skulle vara intresserad)


De obligatoriska bilderna:

Provisorisk uppställning! Notera ölburken i skruvstycket :vissla:
20110819205s.JPG
Ny drivare. Annars ganska tomt (har ingen dagsfärsk bild, lite mer prylar nu)
20110819207s.JPG
Jättetungt chassie.
20110820212s.JPG
Nya kondingar och likriktare.
20110823215s.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

Nu börjar det lika något. "Stommen" är snart klar så när som en panel för kontakdon på baksidan på fräsen, vilken jag saknar fräsar till att göra (beställt). Med andra ord kan man snart börja lira med det roliga, dvs finliret.

Följande har hänt:
- hållare till bob.
- "rackram" till touchskärmen.
- bytt ut en del provisoriska kabeldragningar mot finkabel.

Fräst:
- konsoller till en hylla för tangentbord samt mus. Hyllan är i ek och går att fälla upp om så önskas.
- panel till nödstoppet, övriga paneler under skärmen tillverkas när jag fått tak i tryckbrytare.


De obligatoriska bilderna:

Klart för nu. Reglering kommer på sikt.
01.JPG
Nästan klart för nu, -panel för kontaktdon / -finlir (styrkablar till limit/home osv)
02.JPG
Kontoret! Paneler ska tillverkas under skärmen.
03.JPG
Uppfälld hylla.
04.JPG
Konsoll.
05.JPG
Alles!
06.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stig A
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 november 2011, 22:08:22

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av Stig A »

Hej!

Jag har också en Terco 4500 CNC fräs med orginal styrning, den verkar fungera ganska bra, som jag tror den varit när maskinen var ny.
Det enda fel som jag upptäkt är att fräsradiekompensering inte fungerar. När jag programerat med G41 eller G42 kod och startar maskinen
så bläddrar blocken fram till programslut men inget händer, varken spindelstart eller bordrörelse.
Jag misstänker att det är något fel på kretskorten i styrningen, för där är gjort några ändringar av tidigare ägare med kablar som är ditlödda, på det kortet med batteriet.

Är det någon som har ett skrotat kretskort, eller ritning på kretskorten till salu?

På jobbet har jag erfarenhet av CNC fräsning sedan 20 år tillbaka som verktygamakare, med bland annat en Mikron och en Brigtsport med Haidenhain styrning, så det är en stor skillnad, men kan vara roligt som hobby att ha en orginal Terco fräs hemma.

M.V.H. Stig A.

0733816222.
maxmekker-com
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2011, 11:02:41
Kontakt:

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av maxmekker-com »

Skal til å bygge om Terco nr2 og har muligens all elektronikk liggende men ingen tegninger.
Jeg bruker ikke orginal spindelmotor men en 3-fas motor med VFD.

Min har max 6500rpm på spindelen men kan få den opp i ca 8000rpm ved å forandre instillinger i VFD, men har ikke sjekka lagrene i spindelen og er ikke sikker på begrensing der.
Stig A
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 november 2011, 22:08:22

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av Stig A »

Hej!

Jag är intresserad av att köpa dina kretskort om de är felfria, så att fräsen fungerade innan du demonterade styrningen. På mina kretskort som jag är intresserad av att byta ut står nr. B6095Ka på komponentsidan och på baksidan TERCO B6095 La, och på andra kortet står nr. B6096Ka och baksidan TERCO B6096La.
Hela styrskåpet är onödigt att skicka för det är ju ganska tungt.

Vad är ditt pris på korten, och hur kan du skicka dom?

M.V.H. Stig A.

s.e.andersson@ swipnet.se
0733816222
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

Stig A, har du möjlighet att ta reda på vilken spänning motorn får?

Är varvet ställbart förresten?
Stig A
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 november 2011, 22:08:22

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av Stig A »

Hej!

Jag har nu mätt spänningen på min spindelmotor, och där är spänningen 65 volt när jag valt inställning S 9.
Det finns inställningar 1 - 9 på varvtalet.

M.V.H. Stig A.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

Tack för hjälpen Stig.

Inhandlade en laser-varvräknade och testade på vinst och förlust och mata med ca 100V
och kom ändå inte upp i mer än drygt 3000 rpm. Så antingen får det bli utväxling eller
ny spindel, 5000 rpm känns som ett absolut minimum.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av PeterH »

Spindeln till min Terco kör jag mellan 0-180VDC har jag för mig, jag har en tråd om ombyggnaden av min gamla Terco. Den är inte färdig eftersom den precis som alla mina projekt drar ut i tid då jag har för många järn i elden (eller inte får tummen ur :vissla: )
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

PeterH, är detta samma spindelmotor som du har?

Elmotorer är inte riktigt hemmaplan så jag är lite osäker på hur man ska läsa datan på motorn. Om det är max 85V eller om det mer är ett representativt exempel, 2500 rpm @ 85V men någotheltannat @ 130V typ. Jag har letat länge och förgäves efter ett datablad.

Edit: "men någotheltannat @ 130V"
20110810184.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av PeterH »

Nej, inte samma typ av spindelmotor (du ser bild på min spindel nedan). Är det någon mekaninsk växellåda till din spindelmotor eller är det direktdrift? Jag tolkar det som att din motor klarar 85V (möjligtvis med lite marginal), och att varvtalet är 2500 varv per minut (vilket är väldigt lågt för allt annat än stål).

Visst fattar jag dig rätt att det är din spindelmotor? Det känns lite ovanligt att använda en servomotor som spindel :humm: Det är inte så att denna motor driver X,Y eller Z-rörelse?

Bild
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

Ja, det är min spindelmotor, därav trimningsförsöken :roll:

Rem till spindeln med utväxlingen 1:1. Enligt Stig (se ovan) så har han 65V till spindeln på högsta hastigheten med orginalelektroniken - om jag fattade det hela rätt.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av notetoself »

Nu vore det väl skam om man inte kunde få upp hastigheten en aning. Dags att börja klura på ett nytt fäste.
IMAG0113 - Liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: Terco 4500 CNC retrofit

Inlägg av Limestone »

Tjipp

Lite sent svar men... Din motor drar 7,6A vid 85V och varvar då 2500rpm, ändra spänningen och du får annat varvtal...
Men det har du nog fattat då du köpt en ny med VFD :)

Edit: Se till bara att EMC koppla motorkabel mellan VFD och motor ordentligt för att slippa lite störningsskit... :)

Kul tråd förresten :)
Skriv svar