Mina lite speciella cyklar

Nisse89
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 maj 2011, 19:41:55

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Nisse89 »

Under mina tonår så byggde jag och en polare om mängder med cyklar till choppers av olika slag. Framgafflarna blev bara längre för varje projekt. Mycket rake på framgaffeln, framflyttade vevpartier med superlånga kedjor och nedflyttad cykelsadel (så man satt långt ned framför bakhjulet) :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Icecap »

soundbrigade: dressinen är så satans tung att starta för att den är så högt växlat. Rullmotståndet är ju obefintligt och det är under hastighetsändring det är tungt. Man borde enkelt kunde montera vanliga växlar på dom men det ger ju en grej som slits och kan gå sönder och sedan är det väl en del som tar dressin-turer som är "mindre teknisk begåvad" och kan ha svårt med växlar överhuvud tagit.

Och det kostar också vilket minskar profiten...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dressinhjulen består av tre diskar - en som ligger på rälsen och två lite större som styr så dressinen håller sig på spåret. På fyrmannadressinen sitter det sådana hjul i varje hörn och det kan bli lite byrålådseffekt, speciellt när det svänger.

Tror en trehjuling är bäst där enbart hjulen på ena sidan "anti-derailing mechanism" (ADRM). Kanske det ginge att ha hjulen gummiöverdragna för att minska oväsendet. Ska snacka med vår lokale cykelmekaniker. 8)
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av JohnGalt »

I Delsbo har de en årligen (nåja) återkommande tävling för el-dressiner, dock med extremt få deltagare. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 207636.ece
Hoppas att de kan hålla liv i detta, nu finns bara en klass för skolor, vore kul om de hade en klass för privatpersoner, vore kul att bygga något och vara med!

Icecap: Kul och annorlunda byggen! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Måste kolla med cykelreparatören hursomhelst. han bygger in liten motor i cyklar.
Bild
Skriv svar