PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

bqt: Jag vet inte heller vad som hände i Lund på den tiden. DF (datorföreningen på LTH) har visst ombildats i modern tid. Jag har inte pluggat i Lund och inte heller varit med i DF. DF har haft en del gamla grejjor, jag tror de har någon PDP-11 kvar. Deras inriktning är mer åt det moderna hållet tror jag.

Jag har inte rört PDP:n på ett tag, jag har byggt lite på min nixieklocka eftersom det känts roligare. Men idag kom det ett roligt paket!
Bild
Reservdelar! Teletype transmitter & receiver samt ett prototypkort och extra lampor till fronten! Mys.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bqt skrev: Men det är en väldigt KTH-centrisk beskrivning av världen, så det var väl mycket en fråga om vart det fanns folk eller resurser som var intressanta till/från KTH.
Den är väl skriven av stackenfolk för stackenmedlemmar så det kanske inte är så underligt :)
bqt

Inlägg av bqt »

Ja, visserligen var kartan ritad av Stacken-folk, men min kommentar var mer över vart det fanns kopplingar, för jag tror kartan i sig är ganska komplett. Men det fanns nog inga kopplingar från KTH till Lund, eftersom det fanns inget stort skäl att ha en sådan dyr koppling. Till Linköping var det ju uppenbart. Umeå kanske lite mindre, men det fanns folk där som var inblandade och engagerade ganska tidigt (kanske utgick någon glesbygdsstöd också, vad vet jag?). Uppsala var ju nära, och dessutom också ganska insyltat.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:Reservdelar! Teletype transmitter & receiver samt ett prototypkort och extra lampor till fronten! Mys.
Trevligt! Var hittade du prototypkortet, är det ett gammalt original eller något nytillverkat?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag köpte allt av en holländare som också hade haft en PDP-8/L, men den hade han redan sålt för 2500€, icke fungerande.

Kortet är ett gammalt orginal. Ska kolla betäckningen när jag kommer hem.

EDIT: W974
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ett tag letat efter ett fel då man gjort examin eller deposit. För att förstå problemt bör nog dessa två operationer förklaras

EXAMIN: En switch på framsidan.
När man trycker ner den så ska maskinen ladda in innehållet av vad som finns lagrat i minnet på adressen som finns i registret MA (memory address) till registret MB (memory buffer). Sedan ska MA ökas med ett.

DEPOSIT: En switch på framsidan.
När man trycker ner den så ska maskinen spara innehållet i SR (switch register, de 12 switcharna på fronten) i minnet på adressen finns i registret MA. Sedan ska MA ökas med ett. SR kommer också att mellanlagras i MB.

När adressen ska ökas med ett har en bit i MA satts mitt i registret satts till ett. Var i MA felet uppträtt har berott på i vilken ordning de sex korten (M220) som utgör registren i maskinen har suttit. På så sätt har jag lyckats hitta vilket kort som varit defekt. Till mitt förtret var det kortet som jag bytt alla kretsarna på till nya i ett tidigt skede för att ha ett "referenskort" för vidare felsökning.

Bild
Men att mäta är att veta! Här med min nya favoritleksak, en USB logikanalysator.

Bild
Det visade sig att felet berodde på ett avbrott i en ledare som går under kretsen SN7482 som är en 2-bitars adderare. Ledaren ska gå koppla ihop benen som jag ringat in. För att hitta detta tillslut behövde jag bara en multimeter... Jag har högst troligt själv trasat sönder ledaren när jag bytt adderaren. Detta oroar mig en del då jag bytt ett par hundra kretsar på samma sätt...

Man bör även notera att inget skrivs eller läses från kärnminnet ännu. Alla styrkorten till kärnminnet ligger i en låda jämte maskinen...

Nästa problem att lösa är att reda ut varför bit 2&3 i MA alltid tänds tillsammans på fronten även om man bara försöker tända en av dem. Detta felet flyttar inte runt beroende på hur korten sitter så jag misstänker kortet i frontpanelen. När detta problemet är åtgärdat så fungerar nog de flesta kontroller på fronten som det ska. Då ska minnet igång. Det ligger en kärnminnespacke som passar min maskin på Ebay just nu... Säljaren skickar bara till USA som tur är.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Så ska debuggning se ut! Jag håller tummarna för att dina övriga lödningar gått bättre.

Skulle du rekommendera USB-mojjen? Jag har redan en HP-analysator, men den är ju lite större och tyngre.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nja, lödningarna är det inget fel på, det är snarare så att jag har skrapat av banan under kretsen då jag lossat den. Först brukar jag suga ut allt tenn vid lödstället genom att värma på komponentsidan, sedan suga från lödsidan med en uppvärmd tennsug. Då får man bort allt tenn. Det brukar dock vara så att kretsen sitter fast ändå och då brukar jag stoppa in en platt skruvmejsel under för att lyfta kretsen. Det är i detta momentet som jag lyckats skada ledningsbanan. Vad har du för en logikanalysatorn? Jag har använt några olika HP logikare innan.

Vad det gäller logikanalysatorn så är det en Intronix. Jag anser att den är mycket kompetent och man får mycket för pengarna. Den kan även dekoda några seriella protokoll som RS232, SPI, I2C och CAN. Det finns dock en stor naktdel jämfört med en "riktigt" logikanalysator nämligen mängden samplings minne. Det är lite lite men inget som jag som jag har haft problem med ännu.

Jag rekomenderar även testklämmorna för DIP kretsar som Sodjan säljer. Man kan köpa dem direkt av honnom eller buda på de han lagt ut på Tradera (det senare verkar bli billigare, men om man vill ha ett kit så är det väl bäst att ta det direkt med honnom).

Jag har också mätt lite på mitt andra problem, Det verkar som signalerna MA2 och MA3 är kortslutna någonstans. Antingen i bakplanet eller på frontpanelskortet, jag tror nämligen jag har tagit ur alla andra kort som detta är kopplade till. Fortsättning följer i kväll när det svalnat ner och barnen lagt sig! Nu blir det bad!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Man kan köpa dem direkt av honom eller buda på de han lagt ut på Tradera (det senare verkar bli billigare...)

Ja, det *kan* ju bli billigare, speciellt om jag tillåter många att handla "bredvid"... :-)

För tillfället vill jag dock köra alla genom Tradera p.g.a det blir mer ordning på det och
att det underlättar för min grabb som packar med hjälp av Traderas "plocklista".

Jag kanske inte är helt nöjd med utfallet, men å andra sidan kanske man inte
ska köra en massa auktioner mitt i sommaren... :-)

Men visst, om det gäller ett större gäng så kan jag ju alltid titta på det.
Men billigare än på Tradera lär det inte bli.

Och jo, förbaskat trevligt att se lite "riktiga" datorer ! Själv började jag med
PDP-11 serien, men modulerna ser ju lite lika ut i alla fall... :-)
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Den första PDP-11:an (11/20 eller 11/15) var ganska lik:

Bild

Sen blev modulerna större och större! I den sista minidator 11:an, den första vaxen, var dom enorma :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Sodjan: Jag tycker att det gick lite väl billigt på Tradera. Jag är nöjd med mina i vilket fall. Ibland så glappar de lite, vilket kan bero på oxiderade ben på kretsarna. Jag har dock använt en massa sådana är prylar och glapp är ett återkommande problem.

PGPB:
Jämfort med den där PDP-11:an har ju både 8E och 8A mycket större och komplexare moduler.

Jag vet inte varför men jag har alltid tänk aldrig en VAX i samlingen, men just nu är jag sugen...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sodjan: Jag tycker att det gick lite väl billigt på Tradera.

Ja, jo, men jag vill bli av med dom.
Att starta på 1:- är lite av en garanti för det... :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

anders_bzn skrev: Jag har också mätt lite på mitt andra problem, Det verkar som signalerna MA2 och MA3 är kortslutna någonstans. Antingen i bakplanet eller på frontpanelskortet, jag tror nämligen jag har tagit ur alla andra kort som detta är kopplade till.
Jag läste på schemat lite och hittade tre ytterligare Flipchips som MA2&MA3 var kopplade till förutom frontpanelskortet. Jag började med att dra ur dessa ett och ett och ohm mäta. Det sista kortet innan fronten gav napp och är nu lagat. Ytterligare ett problem mindre.

Har nu börjat kolla på mätpunkter för att kontrollera minnescykeln. Det handlar om en hop vippor, grindar och fördröjningar som styr strömmar och läsning/skrivning till kärnminnet.
bqt

Inlägg av bqt »

Om man byter kretsar så brukar jag klippa loss alla benen. Sedan värmer jag loss ett ben i taget, och sist använder jag tennsug för att få ett rent och fint hål. Att plocka hela kretsen är ju bara onödigt svårt och riskfyllt.

Dom där gamla korten från DEC har en förmåga att hela ledningsbanor släpper från kortet, och kommer med upp om man värmer och använder våld.

Vad gäller "större", så är det ju så att dom tidiga elvorna var ju större, innan man började med CPUer på ett chip. Sedan blev det mindre. Samma sak med VAXar. Sena elvor är ju inte mycket större än en PC. Och sena VAXar är ju riktigt små, även om dom är snabba. Fast dom gamla, stora sakerna, är ju oftast roligare att jobba med.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag håller inte med om att det är svårt och riskfyllt att byta hela kretsar. Jag avvänder följande lödverktyg för att ta bort kretsar. Det funkar mycket bra. Jag värmer från komponentsidan och suger fån lödsidan. Man trycker på IC:benet emot kapseln så att det böjer sig emot mitten av hålet med lödspetsen. Sen suger man och sist slutar man att värma. Då fjädrar benet tillbaks och sitter helt löst (för det mesta). Ibland behöver man peta till benet med den varma spetsen så att benet lossnar. Oftast går det bra att lyfta kretsen med fingarna!

Ibland är det svårt att få loss alla ben och då klipper jag. På vissa kort sitter kretsarna tätt och då kan det vara svårt att komma åt och klippa dem. Jag har också använt metoden att klippa benen ock suga rent sen men det tar mycket längre tid. Jag har övat på ett par hundra kretsar i vinter så jag börjar lära mig nu. Det som definitivt har sönder Digitals kort är om man har för varm lödkolv, aldrig mer än 300 grader, på avlödningsspetsen har jag lite högre kanske 320-330 grader.

Bild

Jag har testat lite mer på maskinen och insett att att den räknar fel. Den incrementerar inte MA med ett som den ska.

Den under deposit, spara SR på minnesadressen som finns i MA och ta MA+1->MA. Men den tar MA+SR+1->MA Motsvarande händer under examin. Inte bra, något att fortsätta med.
Skriv svar