Funderingar om att skriva ut front till kontrollpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tantanx

Funderingar om att skriva ut front till kontrollpanel

Inlägg av tantanx »

Minns att jag sett många snygga kontrollpaneler här genom åren.

Jag håller på att snicka ihop en panel nu med diverse manöverenheter och behöver skriva ut förklaringar till dessa på fronten. Hur gör jag lämpligast detta?

Materialet på apparatlådan är aluminum, men jag är lite osäker vad jag ska använda för typ av media att skriva ut på? OH-film och klistra fast? Laminerat skrivarpapper?

Länka gärna till några snygga paneler om ni känner till några, har sökt men inte riktigt funnit någon förklaring på tillvägagångssätt.

Mvh
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Funderingar om att skriva ut front till kontrollpanel

Inlägg av Meduza »

Tja jag tycker att Zusie's panel blev rätt snygg, men då är jag ju lite partisk :)

Det är en eco-solvent-tryckt vinylfolie som sedan är mattlaminerad med ett kallaminat som han har applicerat på en aluplåt.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=154
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

laminerat papper funkar mycket bra i torra miljöer

finns spraylim med som hjälper
tantanx

Inlägg av tantanx »

Meduza skrev:Tja jag tycker att Zusie's panel blev rätt snygg, men då är jag ju lite partisk :)

Det är en eco-solvent-tryckt vinylfolie som sedan är mattlaminerad med ett kallaminat som han har applicerat på en aluplåt.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=154
Verkligen mycket stiligt! Men antar att ecosolvent metodiken inte är något man kan göra hemma i sin skrivare? Har tillgång till bläck och färglaser.

Någon som vet om man kan köpa matt laminat? Blir ju så tråkigt repigt efter ett tag om man kör på blankt laminat..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan man inte gravera och dutta i färg? (kräver ju dock fräs men såna finns ju ;) )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tantanx: nej det är något man kör i print-and-cut storformatsskrivare :)

Matt laminat går absolut att köpa, det jag använder köps dock bara in på 130cm breda rullar som väger en 10-15kg och kostar ett par tusen :)
(men ska du bara ha en mindre bit så skulle jag kunna titta vad jag kan hitta bland spillbitar här?)

EDIT: Det finns dekalplast att köpa som går att köra i vanlig bläckstråle-skrivare, laminerar man denna med
ett bra laminat får man en rätt scysst dekal att sätta på en plåt och göra en front av,
dock blir det aldrig lika ljuståligt osv som eco-solvent och absolut inte närheten av screentryckta dekaler.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag gjorde en hel del testinstrument på Autoliv som skulle användas i lab och produktion. Det skulle ha överblickbara paneler och hålla för ganska tuff hantering. Så här gjordes de:

Panelen skrevs ut på papper och laminerades. Sedan skar jag ut själva panelen i lamineringen. Eftersom över och undersida av laminatet inte längre är sammansvetsat, så lade jag självhäftande bokplast över framsidan som veks om på baksidan. Då var panelen klar utan hål.

Tejpa först fast panelen, skär sedan ut alla hål med en vass kniv. Panelen fästes i lådans front med dubbelhäftande tejp och de komponenter som skulle skruvas fast.

Om du vill använda en lådfronts färger, så kan du skriva ut på en OH, men spegelvänt. Sedan vänds utskriftssidan inåt vid monteringen.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om man utgår från svart eloxerad aluminiumplåt och sedan fräser hål och graverar text med fräsen blir det väldigt snyggt. Om man inte gillar svart panel finns det andra färger att välja eller så utgår man från oeloxerad plåt och fyller gravyren med lämplig färg.

Finessen med CNC-fräsning är att hålen hamnar rätt, givet att man ritat rätt, samtidigt som hålkanterna blir snygga. Denna metod kommer jag alltid att använda när min fräs blir klar.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Rekommenderar Meduzas matta laminat :tumupp: :)
Lätt att montera också vilket jag inte trodde det skulle vara. :)
Det skulle tydligen finnas nån frostad film också som inte fanns på lager när jag köpte, den kanske har potential att bli ännu snyggare?
Skriv svar