Papabears foam cutter

Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av gunne »

Trapets är väl inte så mycket dyrare?
http://www.wiberger.se/templates/trapetsstaang.htm
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

Cano skrev:10mm/sek med M12 ger drygt 340rpm vilket inte borde ställa till allt för mycket problem.

EDIT: Frågan är: Hur lätt är det att hitta gängstänger i rätt längd?
Jag tänker mig att jag köper fyra meterlånga stänger och kapar dem till rätt mått och svarvar ner dem i ändarna.
gunne skrev:Trapets är väl inte så mycket dyrare?
http://www.wiberger.se/templates/trapetsstaang.htm
Nej i reda pengar blir det ju inte så stor skillnad i slutänden. Skall funderas på.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

Jag har ritat vidare och har kikat en hel del på alla lillasyster-trådar och mer eller mindre kopierat linjärlagren från den.

Bild
Bild

L-profilen är 100mm resp. 150mm på Y och X-slädarna; behöver de vara längre? Det lutar åt att jag kommer göra maskinen lite högre, så ev. gör jag y- och x-lagren lika långa (150mm).

Ska jag skita i avgasklämman undertill på x-släden? Om jag har dem kvar måste jag sätta ben på maskinen så att inte de nedersta lagren tar i bordet, eller vad nu maskinen kommer stå på.

Vad det gäller axelfästen så måste jag hitta på nånting annat än vad jag har ritat. Jag har ritat de som finns på JB för 20mm axel, men de kostar ju lite pengar. Behöver jag ha axelfästen som är justerbara i två leder (som på lillasyster)?

En annan stor förändring från första versionen är ju att jag flyttat ner x-motorerna och gängstänger. Kan jag få problem med brytningar med denna setup? Anledningen till att jag vill ha ner dem är för att få lite mer plats att fästa skärtråden. Exakt hur jag ska fästa den har jag inte bestämt ännu, men det finns plats för flera olika varianter.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av gunne »

Avgasklämmor ska du ha även på undersidan. Du måste ju kunna justera glappet.

Du ska definitivt ha nånslags diagonal- eller krysstag på alla ledder oxå så ökar du stabiliteten enormt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: CNC-skärare

Inlägg av netrunner »

Denhär killen säljer(?) linjärlager också.

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

gunne skrev:Avgasklämmor ska du ha även på undersidan. Du måste ju kunna justera glappet.

Du ska definitivt ha nånslags diagonal- eller krysstag på alla ledder oxå så ökar du stabiliteten enormt.
Det borde väl vara ganska enkelt att fixa, iaf för ovansidan och baksidan. Framsidan behöver ju vara öppen så jag får in material i den.
netrunner skrev: Denhär killen säljer(?) linjärlager också.
http://www.kickstarter.com/projects/938 ... ing-system
Verkar inte som det finns nånting att köpa ännu.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av gOry »

Borde boxa in vagnarna, om du vänder på hela Z-enheten så du får den vertikala gängstången inåt så kan du boxa baksidan.

Sen så skulle jag bygga på sånt vis så du får båda "gavlarna" i en enhet så man kan minska och expandera utrymmet i mellan.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

gOry skrev:Borde boxa in vagnarna, om du vänder på hela Z-enheten så du får den vertikala gängstången inåt så kan du boxa baksidan.

Sen så skulle jag bygga på sånt vis så du får båda "gavlarna" i en enhet så man kan minska och expandera utrymmet i mellan.
Jag är inte helt med på vad jag ska vinna med boxningen. Vridstyrka? Undvika att få saker i lagringen? Finns det bra argument ska jag fundera på't, men det jag har emot det är att det kommer bygga inåt och minska arbetsytan.

Ang. gavlarna så var jag inne på samma sak. Förutom att man skulle kunna anpassa bredden om man behöver så gör det det enkelt att få till ben på apparaten.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av gOry »

Precis, du vinner vridstyvhet. Om du även tar bort vinkeln som jag markerat med grönt så kan du boxa hela...

Bild
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

Nu har det tillkommit fötter och tornen har boxats in.
Flyttade upp X-drivningen igen då tornen nu är släta på utsidan.
Börjar se rätt tungt ut.

edit: bilden på imm-io är borttagen
Senast redigerad av papabear 14 augusti 2011, 17:42:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av gunne »

Sätt på nån slags gavlar/sidor/tak/botten i nåt skivmaterial så blir den rejält mycket styvare.
gavlar.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av Cano »

Frågan är hur mycket man behöver styva upp den. Ju mer ju bättre iofs.
Men maskinen ska ju i princip bara flytta ett par motorer utan motverkande skärkrafter med gott och väl ett par tiondelar i tolerans.

EDIT: Sidor, gavlar och tak går alltid att eftermontera om det behövs.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CNC-skärare

Inlägg av lond »

Glöm inte att göra plats för trådspännaren beroende hur den kommer att utformas (vikt eller fjäder).
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

Jag har påbörjat bygget, men det kommer ta sin tid då budgeten är ganska snäv.
Har införskaffat avgasklämmor, lite muttrar, gängstänger och kullager.
Idag sågade jag till lite mdf som ska bli axelhållare till tornen.
Bild
Bild
Nästa steg för dessa blir att slipa ner dem, borra hål för axeln samt borra för och montera islagsmuttrar. Ska nog bli stablit. Hållarna blir 60x60.

Nån som kan rekomendera godstjocklek i rören? Har tänkt använda 20mm och kanske 2mm godstjocklek.

Just ja, pga budgeten så har jag funderat på att byta ut aluminiumprofilerna i ramen mot fyrkantsrör som svetsas ihop.

Bild
Återstår att se hur mycket mer som kommer ändras innan den blir färdig.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av labmaster »

Det är väl i princip inga krafter alls du behöver ta hänsyn till eftersom det du skär i nästan är mjukt som smör. Du skulle förmodligen kunna byta ut fyrkantrören mot trä men då får du ett annat problem. Det vill säga att trä rör på sig beroende på dess fuktighet. Dessutom brukar trävirke ändra form när det torkar.

Du kan mot bakgrund av att det inte är några enorma krafter som utvecklas när du skär använda tunnväggiga fyrkantrör, 20 mm med 2 mm godstjocklek räcker mer än väl. Du kan även använda fyrkantrör av aluminium typ 30 x 30. Det är värt att kolla priset och jämföra. Fördelen är att konstruktionen blir lättare rent viktmässigt.
Skriv svar