Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av orvar-e »

:tumupp: :)
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av Anderst »

Jag är nöjd med min Rage 2, sågar riktigt snabbt!. Det grövsta jag kapat är en c-profil 140x70x7, gick bra och fort. jag har använt min att kapa trä också, speciellt bra om det är rivningsvirke med spik i bara att köra på!. Tunna profiler och rör går som nån samt ruskigt fort!
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

Lägesrapport på kallsågsfronten:

Ja, då har man fått prova SAJO-kallsågen tillräckligt för att instämma till 100% med de som påstår (Säter m. fl.), att blad med standard bredd och tjocklek är värdelöst att såga med om man skall ha sågen till att såga rakt med.

Därför har jag också "säteriserat" min SAJO. Han provade ju att använda mycket bredare och något tjockare blad ämnade för KASTO-sågar, som han modifierade (se tidigare inlägg i denna tråd).

Jag blev riktigt less på snedkapningarna, åkte till min lokala verktygshandlare och köpte ett Primat-blad (KASTO-modell) med måtten C/C=575mm, B=50mm, t=2.5mm och 6 tänder per tum (OBS de är faktiskt 2.7mm tjocka vilket gör det hela ännu bättre). Skränkningen på tänderna är också bredare än på 37 x 2.0 mm standardbladen.
Bild

Kapade först av den i ena änden så att total-längden blev lika lång som ett C/C 450mm standardblad. Borrade sedan ett nytt hål i den avkapade änden vid C/C 450mm. Slutligen gjorde jag jacken på ovansidan så att det skulle passa i SAJOns originalfästen. OBS, trots att den övre delen är "bimetall" så är den ganska hård att borra i med vanligt borr, går ej att slå körnslag t.ex. Kör sakta med ROCOL-fett el. liknande!
Bild


Sist passade jag också på att öka slaglängden för sågrörelsen på vevskivan till max istället för nästan min. Detta ökade sågbladets arbetslängd betydligt (fler tänder som jobbar), men tyvärr också såghastigheten till nästan lite FÖR mycket för stål i alla fall. Så jag backade tillbaks lite. Nu tar den fortfarande mycket längre sågtag samtidigt som jag "maxade" såghastigheten också.
Bild

Sågresultatet då?
Jo, helt över all förväntan! Jag sågade 95 x 6.0mm järnrör som blev 2-3 mm snedkapade med standardbladen. Med det modifierade "säter-bladet" blev ringarna parallella inom 0.1mm. Har sågat ca 50 st sådana ringar hittills och bladet är fortfarande "som nytt". I stål har jag kört utan kylvätska hela tiden, vilket fungerar bra. Till aluminium har jag dock sprutat på lite T-röd då och då för att hålla tänderna rena, men det kanske vore bättre med skärvätska i fortsättningen.

Primat-bladen med 500mm C/C (de kortaste "KASTO-blad" som fanns) kostar ca 200:- + moms hos OTD Tools, samma som hos min lokala handlare från hyllan, vilket nog är ganska OK jämfört med motsvarande Bacho-blad som kostar nästan 3 gånger så mycket.

Hatten av för Säter som delade med sig av denna mycket användbara "fix"!

EDIT: För ordningens skull. röret är 95 x 6.0, inte 5.0.....
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av X-IL »

Ni som har RAGE-sågar med Multipurpose-bladet, har ni provat att kapa aluminiumprofiler torrt eller smörjer ni med WD40 eller "wax based lube" som jag ser att många engelsmän/amerikaner rekommenderar? Jag får ju hem min såg på söndag, och det omedelbara behovet är ju att kapa alu-profiler även om det i det långa loppet nog inte kommer att vara så stor del aluminium.
Igenkladdade sågtänder är ju inget kul att fixa, framförallt kan ju saker lätt gå åt h-vete då.

Såg att de har en speciell alu-klinga också, men det är inte aktuellt just nu.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av orvar-e »

Jag har kapat fönsterbleck i aluminium med standard bladet som skickas med, och det vart minst lika bra snitt som det var innan på blecket.
Men man måste göra fast biten ordentligt eller köra långsamt och kontrollerat. Och det första är inte helt lätt alla gånger.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av JB »

Fungerar inte T-röd bra att smörja med?
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av malman »

En 9-års tråd-bump... :)

Är en klingsåg att föredra före en handhållen bandsåg för att ha som allround såg för metall... aluminium block.. stål osv??

tex Dewalt DW872 14" klingsåg
kontra
en Makita 2107FK Handhållen metallbandsåg
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av X-IL »

Handhållen klinga och stål känns vanskligt. Bandsåg tror jag nog funkar bättre. Jag köpte innan jul en Flex 4910, den går att hålla men har även ett kapstativ. Sen går det lätt att bygga ett stativ för att använda den som vertikal bandsåg också. Den är rätt stor så om huvudsyftet är att bära med sig så kanske den inte är den rätta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av TomasL »

Kör med cirkelsåg, alltid rakt.
Typ en sådan här, dock lite äldre modell.
https://www.ridgid.eu/gb/en/590l-dry-cut-saw
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av PeterH »

Mmm sugen, men 12.000 är lite styvt även för mig 8)
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av malman »

:) 1-1 alltså... ännu så länge...

Rent känslomässigt känns det som klingsågen skulle vara bäst i alu, och bandsåg varianten bättre i stål.... men magkänslan har varit fel förr....
Skriv svar