Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av orvar-e »

fränt ...... :tumupp: :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jepp Riktigt kul detta.
Som tidigare nämnt så är tillåter nuvarande drevning inte högre hastighet än 65km/h. Det går åt ca 2,5-3kW för att hålla konstant 63km/h. Så det finns ju mycket mer å hämta genom omdrevning om man skulle vilja. Men för tillfället så känns nuvarande topphastighet ganska lagom faktiskt.

Paxmax: Anledningen till att det blev en borstad variant, var ju helt enkelt för att dessa är mycket enklare att kontrollera & bygga fart reglage till.
Visst finns det extremt starka & små modellplans motorer, men dom har ju sina nackdelar när man vill ha moment.

Det bästa hade ju naturligtvis varit en kombination av dessa, då min nuvarande borstade motor gärna vill ha 10-20A innan effektiviteten kommit upp sig. Det går ju åt ca 300W bara för att hålla järnklumpen snurrandes obelastad.

Henry: Jepp än så länge ser monteringen mot ekrarna att funka riktigt bra. Men som sagt, jag har fortfarande inte riktigt grepp i remmarna för att kunna släppa ut all kraft.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Jag ser på videon att elektroniken inte verkar vara "väderskyddad"!!!
Vad sker med bygget vid ett fett skyfall?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det går så fort att vattnet blåser av :D
Jens92

Inlägg av Jens92 »

Kul att du äntligen fått prova cykeln! :)

I filmen vid ~0:35 när du trycker på lite, nog glider väl remmen sidledes över remskivan?
Du tror inte att det skulle kunna räcka med någon form av styrning in på remskivan så den inte kan vandra i sidled för att motverka överkuggning?
Det ser ju ut som att det är i samband med högt vridmoment remmen kryper åt sidan i så det är väl förmodligen pga svikt i ramen/ekrarna? Det ser ju ut som att den direkt vid avslag på gas går tillbaka i rätt läge.

Spontan tanke när jag såg filmen bara.

Riktigt fränt hur som :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Riktigt grymt, jädrar vad det såg ut att gå :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Honk: kåpor & sådant tjejigt har inte riktigt så hög prioritet just nu. :wink:

Jens92: Jepp du är inne på rätt spår!. Remmen glider i sida vid belastning & kuggar tillslut över. Det var just det som jag ville ha bekräftat när jag beslöt mig för att montera kameror i olika vinklar mot bakhjulet. Så jag har några sekvenser på just detta fenomenet.
En första åtgärd är rätta till denna remmens remspännare som är lite skev, p.g.a oförsiktighet vid gängningen.
Sen borde det faktiskt inte vara så svårt att montera dit en gavel på bakhjulets drev. Bara att fräsa till en skiva & skruva fast den i den befintliga hålbilden.
Uppdateringar kommer fortlöpande...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

coolt :) ..men du hade sluppit överkuggningar och ekerfästen om du hade gjort som jag föreslog i början av tråden, kopplat in dej med kedja på dreven :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är bekräftat att det verkligen enbart är ramen som böjer sig och inte aluminiumplattan allt är monterat på? Tycker att det skulle kunna bli både en liten vridande rörelse och böjande på denna del vid kraftigare gas då ju motorn drar mycket hårt i remhjulet som är så långt utanför fästena i ramen. Är förresten aluminiumplattan enbart fästad i den ramdelen rakt under sadeln och ingen annanstans? Kan ju behövs bara en knappt halv mm snedvridning av någon remhjul för att remmarna skall börja gå sidledes.

Dock skulle kanske även hela den vetikala ramdelen som det är fästat vid röra sig då det är en extremt hävstångsrörelse här vid gas så att remmen till hjulet skulle slacka men detta borde remspännaren fixa.

"Bara" 65km/h? Ser ut att gå bra snabbare på vissa ställen men man luras väl att man är så nära vägen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man brukar inte kunna styra remmar sidledes mha höga sidor eller liknande, problemet är att det sliter på remmen eller så kliver den upp på "styrningen". Normala remhjul är högst i mitten och detta skall räcka för att styra remmen.

En fuling kan ju vara att sätta ett lager ytterst på motoraxeln som därefter går till ett stag som går ända ner till nästa drev. Detta stag är också enkelt att fästa ett skydd på! ;)

Grymt bygge hursom, väntar tills byggsatsen kommer :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Här lyckades jag tillslut fånga anledningen till att remmen slaknar & kuggar över.

Ramen / motorfästet rör sig inte, sedan vi satte dit det lodräta staget längst bak. Så det problemet är avklarat.
Glenn: Anledningen till att valet föll på remdrift var ju för att enkelt kunna tillverka egna remhjul till skillnad från kedjehjul med sina vinklar & härdningar för att hålla. + att slippa kedjans oljud & underhåll. Men men vi får se var det tar vägen i slutändan.

V-g: Helt korrekt. Jag fräste till en alu gavel & monterade dit det på bakhjulets remskiva. Men det sket remmen i, utan den bara klättrade upp på gaveln som ingenting.

Så nu till problemet. Visst jag kan tillverka en fjäderuppspänd spännare som håller remmen alltid uppspänd. Men nu inser ju även jag att om ekrarna får motionera såhär några 100ggr så kommer dom ju mattas ut & brista efterhand.
Så den enda vettiga lösningen måste ju vara att byta ut hjulet mot ett med 6 bults skivbroms fäste, & via en adapter bulta fast remhjulet i navet.
Då ska det väll i vajerfall bli dubbelt så starkt då alla ekrar kommer bli drivande.

Så har vi några cykel kunniga här som kan hjälpa till med valet?.
Stämmer det att cc måttet är 44mm i 6 bults mönstret?.
Antalet ekrar har jag sätt variera, Å jag antar att jag tjänar på att ha så många det bara är möjligt?.
Å det är väll dubbelbottnade fälgar som gäller nu förtiden va?.
Fälgen måste har kvar möjligheten att kunna bromsas via vanliga V-bromsar

Har ni något tipps på vart man billigast får tag i ett sådant hjul?

Motorkraft har jag ju så det räcker & blir över, så jag behöver inga krusiduller så som aerodynamiska ekerprofiler & lättrullade lager.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag köpte precis ett sådant hjul på biltema för någon månad sedan. Tror det kostade runt 300-400 kr och bultcirkeln är 44 mm.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Vad har du för hjul på cyklen nu?

Du behöver veta om det är 622 eller mountianbike storlek på hjulet, sen behöver du veta hur brett navet är. Då vet du om du behöver ett mountainbike nav eller vad som passar.

Jag vet inte om du hittar ett färdigbyggt hjul till detta eftersom vi vill ha ett skivbromsnav med en V-broms fälj, så alternativet är nog att få ett byggt. Kolla med någon riktigt cykelhandlare om de kan ordna med detta. I Lund finns CykelCity, de bygger hjul...

Jag kan nog peka på några komponenter, med bygge betalade jag ca 1200 st för min hjul. Då var kanske hälften delar och hälften jobbet.

EDIT: Se någon han före med ett svar. Kolla bara så allt passar...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Biltemas nav är som sagt billigt, antar att kvalitén är därefter så det kanske kan vara lite o överkant att skicka multikilowatt genom det hjulet. Det fungerar i alla fall ypperligt med V-bromsar och har en diameter på 26". Jag hade samma planer som Fagge, men med ett kedjedrev men jag har skjutit dem lite på framtiden till förmån för en navmotor. Ett problem som jag kan se (gäller iaf min MTB) är att ramen som inte är avsedd för skivbromsar går ihop för mycket så ett eventuellt kedjedrev måste flyttas in mot ekrarna för att få plats.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Här är bakhjulet för dom som inte orkar leta.
Skriv svar