hubbens DYI oktakopter

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av svanted »

blir avis över era projekt.... :)

rikta kameran rakt ner...
förse den med en vidvikellins typ 180grader...
och en trådlös överföring av bilden till en projektor i taket i ett rum med en likadan lins, riktad neråt mot golvet.
vill man göra det ännu spejsigare spänner man en stor duk sfäriskt i rummet med mitten hängande mot golvet...
sen kan man stå i mitten och köra omkring.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

3ccd vore nice, men gopro duger fint vid bra ljusförhållanden. ;-)
Ska balansera upp lite proppar så ska vi se. När jag torrvarvar på marken ser man inte motorerna skarpt för att de vibrerar så... det är ju inte bra för bilden, styrelektroniken eller elförbrukningen..
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av toffie »

Det vore ju väldigt spejsat svanted :P

Har inte läst någonstans om någon som balanserat sina proppar, hur gör ni det egentligen?
Sätter ni på tyngder likt på bilars hjul eller slipar ni ner propellrarnas blad eller?

Det är väl en av grejerna som gör att jag håller mig tillbaka lite, för det känns som om jag inte skulle kunna göra
en sådan sak. Har ni köpt "dåliga" proppar eller är det något man måste göra för samtliga?

hubben
Den såg inte stor ut när du filmade den :P Inte var det så mörkt heller :P
Men skoj att se själva coptern flyga också! :D
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Den är liten och smidig att ta med. CC motor är 54cm.
Balansera proppar är väldigt enkelt. Man tar en gängstång, eller en skruv, som passar i proppens axelhål. Trär på proppen och lägger hela schabraket över kanten mellan två vattenglas. Glasen är bara för att man ska ha en plan och glatt yta där axeln kan rulla fritt. Då kommer ena bladet att doppa nedåt, och det andra åka uppåt. Då tar man en bit, typ 2-3cm vanlig hushållstejp, och tejpar över framkanten på det bladet som åker uppåt. Upprepa tills proppen inte vill åt något särskilt håll, och nu har du en propp med helt OK balans. ;-)
slo
Inlägg: 103
Blev medlem: 7 januari 2009, 10:57:35
Ort: Åbo, Finland
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av slo »

Brukar själv gå lös med sprayfärg på den lättare delen av propellern, flera lager tills den verkar okej.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av toffie »

Aha tack både hubben och slo! Båda varianterna lät ju som ganska enkla lösningar.
Har man lärt sig något nytt då :D

Man tackar!
sdujolo2
Inlägg: 158
Blev medlem: 2 oktober 2007, 13:50:35
Ort: Sundsvall

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av sdujolo2 »

Hej du testat T962 och i såna fall funkar den bra?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Tvad?

Nu har jag iallafall lyckats programmera mitt nya kontrollerkort, som egentligen bara är en arduino mini pro med väl valda pinheaders... ;-)
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av remne »

Hubben: hur lång flygtid har du på din quadcopter? :)
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Körde ur 2201mAh ur min 2200mAh acc sist, och då flög jag 7:10..
Det var dock med 12" proppar och motorerna var riktigt varma. Flyger jag med 10" proppar blir motorerna knappt ljumna så jag gissar något längre flygtid på det viset.

7:10 var med kamera...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Prototyp version ett av DYI kortet... har hittat några smågrejjer som ska fixxas till v2, samt att det kommer finnas plats för gyro, accelerometer, barometer och magnetometer direkt på kortet... men nu kör man med gyro/accel från Nintendo WII, och det verkar fungera lysande.. ;-)

Bild

Undersidan av kortet med gyro + accelerometer:
Bild

Undersidan av kortet med bara gyro:
Bild

Nu ska man bara orka testflyga oxxo. =)
matzen
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 juli 2011, 12:19:45

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av matzen »

Hej Hubben
Jag har plöjt igenom tonvis med trådar om quadcopters då jag funderar på att bygga en själv. Givetvis vill jag ha en beprövad konstruktion och tycker din är en av de smidigaste. Jag har läst de flesta av dina inlägg i ämnet och förstår att du har testat med ett antal olika motorer, proppar, fartreglage och dylikt och har även sett en lista du lade upp för ett tag sedan, men jag antar att den listan är inaktuell numera då du nämnde nya motorer som du har på gång.

Jag vill gärna hänga på en GoPro kamera och i framtiden kunna köra också fpv, antar att din senaste Quad klarar det (såg den på en video både nattid och dagtid).

Som jag ser det har du hjälpt många på forumet med väldigt goda tips och råd, men tyvärr blir det lite för spritt och oöverskådligt samtidigt som du har uppdaterat din modell. Så jag undrar om jag skulle kunna få tigga till mig lite goda råd samlat i vad du anser just nu efter all erfarenhet du har i ämnet. Jag och säkert flera andra skulle vara innerligt tacksamma om du vill ge en lista med den elektronik du använder eller anser behövs för att hänga på en kamera.

Jag har även sett att hobbyking har ett styrkort baserat på KK-kortet för 30$
[url]http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=17537

mvh/Matzen
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Oj, detta har jag totalt missat!

Den setup jag rekommenderar just nu, som fungerar absolut bäst för mig med en GoPro kamera är som följer:

* KK Kontrollerkort, eller liknande. KK är enkelt och fungerar bra.
* Turnigy Plush 18A eller 25A reglage. SS 25-30A fungerar lika bra, men är omöjliga att få tag i.
* RCTimer 2830 750kV motorer, fördelen med Plush här är att då kan man även köra på 4celler LiPo
* 8" propellrar - med dessa och en GoPro blir det SJUKT stabilt och väldigt lite vibrationer (förutsatt att man balanserat allt rätt)
* DYI ramen med DYI kamerastativ såklart. ;-)

Har även monterat en videosändare och flyger runt med en 2200mAh acc här:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Henry »

Ser ut att vara riktigt stabilt det där och fin film blev det.

Klarar den av bära 4000mAh eller 5000mAh batterier utan att överhettas, få dålig flyhöjd eller dylikt? Flygtiden med de baterierna du hade nu var runt 5 min eller det var mer kvar i slutet?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Nu kör jag med 8" proppar och då ligger flygtiden runt 5min. Man bör nog inte lasta på så mycket mer vikt just med dessa då den är rätt hårt pressad.
Men med 10" proppar är det inga problem att köra dubbla 2200 accar (4400mAh) och man får betydligt längre flygtid även på bara ett 2200 med dessa...
Skriv svar