hubbens DYI oktakopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av netrunner »

Jag tycker det ser starkt ut. Det är ju 2 plattor som tar krafterna snyggt, hade det bara varit 1 så är det ju en annan sak.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Henry »

Jo men det är inte enbart det man skall tänka på. Hävstångprincipen som blir tex vid den nedre plattans yttersta fästhål för armarna vid tex fullt gaspådrag är den som tar emot mycket av krafterna då armarna är rätt långa och säg med tex en kg tung kamera hängandes under ger definitivt betydande krafter vid fästpunkterna då denna med stor sannolikhet nog kommer att bli rätt kraftfull av sig. Detta kan ev i längden skapa en spricka om det inte är väldigt seg sådan som ev kan göra att någon arm helt enkelt i värsta fall lossnar en vacker dag. Nu kommer det förstås inte att köras någon vild flygning med denna så risken är minimal men om man hade så hade jag personligen gjort denna del i alu, kolfiber/glasfiber komposit eller liknande hårt material som inte ger med sig oavsett situation, bättre ta det säkra före det orsäkra.

Men som sagt risken är liten då det kommer att köras lugnt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Makrolon håller för ganska mycket... ungefär som plexi, men segare.

Idag lade jag min tricopter i fritt fall från 40m, och misslyckades med att rädda den, så jag smällde i backen inverterat i full fart. Tricoptern har bara en fästpunkt per arm på de främre armarna och har en betydligt klenare konstruktion än denna och jag har inte haft några som helst tendenser till sprickor eller slitage på makrolonbitarna. Tricoptern väger 1030g, och smällen var nog kraftig för att accen skulle bli bananformad av sin egen vikt (den landade ju ovanpå allt det andra), men bommar och chassieplattor är som nya. ;-)

Självklart får man inspektera infästningarna lite då och då, men jag tvivlar på att kol/glasfiber är en bättre lösning då de är rätt spröda för krafter i den riktning som bultarna påverkar plattorna med.. Aluminium kan man köra med, men risken är ju att man får ett krokigt chassie med skumma flygegenskaper då.. ;-)

Innan jag flyger med systemkameran på kommer jag att flyga runt en hel del med barlast, och då kommer jag INTE att ta det försiktigt... så vi får se ifall den trillar ner, eller om den tål lite skoj..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Henry »

Aha makrolon ja det är ju en seg plast då blir det säkert bra.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Tog ut kamerastativet och upptäckte lite brister på det.. Det går tex inte att fota uppåt för då tar kameran i chassit... men å andra sidan, varför vill man fota bommar och propellrar?
Ska göra nästa version lite längre åt alla håll, men såhär ser det ut på min nya quad iallafall;
BildBild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av toffie »

Ganska snygg den också, fast jag gillar inte benen :oops:
Gillar mer när man använder någonting längst ut under motorerna :P

Men det är ju körkänslan som är det viktiga :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Henry »

Största vikten ligger i mitten och speciellt nu med en kamera så det är förståeligt på så vis.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Nackdelen med att ha långa spröt ute vid motorerna när man har underhängande kamerastativ är ju att man får benen i bild hela tiden...
Ska sätta en alustump på T-korsen längst ned på benen för att få lite bättre stabilitet i det hela, men först ska den testflygas... när jag får hem lite fler kontrollerkort.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av janbjorn »

Snyggt bygge! Gillar kamerafästet starkt. Har oxå en GoPro som jag tänkt använda till FPV till min quad.

Har dock ett tips angående servo, för jag ser att du oxå handlar på HobbyKing. Jag har tidigare använt HXT900 servon överallt men tycker att de har lite för dålig upplösning på rörelsen för att användas till att styra en kamera som man vill ha så mjuk rörelse på som möjligt. Testade därför ett ännu billigare servo och det har löjligt mycket bättre upplösning än HXT900. Servot rör sig i stort sett för varje klick på trim-knappen. Jag har helt gått över till detta servo i alla mina flygplan oxå.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Tack för tipset, ska absolut testas.
Som KTM förare gillar jag ju färgen oxxo. ;-)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av toffie »

hubben
Nej det är ju sant, men på något sätt så känns det nästan som om det ska vara lite i vägen :P
Alternativt att man kan se propellrarna lite grann ibland uppe i hörnen. Det ger det hela lite mer verklighet, tycker jag :D

Sen beror det ju på vad man ska ha filmningen till, vill man ha det till ett annat videoprojekt eller för att göra översiktsfilmning av ens hus eller företag, ja då kanske man inte vill ha det förstås ;)

Men för hobby så är det lite "coolt" ;)

janbjorn
Snygg färg! Sparar den där för när jag ska beställa senare i sommar/höst :D
Har du några filmer att visa på skillnader mellan de två kanske?
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av janbjorn »

Har tyvärr ingen jämförande film eftersom jag konverterat till enbart de "gula" servona på befintlig utrustning. Men jag ska bygga nytt kamerafäste snart (har bara kört med flygplan tidigare och nu ska quaden utrustas) så jag kan göra ett riktigt test då.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av malx »

Jag tror att det är remdrift som gäller om man vill ha riktigt mjuk gång. Jag har testat direktdrift för kamerastabilisering med många olika servon, både digitala och analoga, och har inte riktigt blivit nöjd. Tänker mig nu att bygga något i stil med:
http://www.averticalview.com/go_pro_thr ... rive_.html

Jag vill ha treaxligt eftersom jag räknar med att använda glasögon med headtracking till en filmare medan koptern flygs automatiskt/av någon annan.

Någon som har koll på var man kan få tag på lämpliga kugghjul och remmar?
Jag har byggt en liknande tvåaxlig med direktdrift tidigare men blev som sagt inte riktigt nöjd så jag ska försöka modifiera ritningarna så man får plats med remdriften. (Måste hitta en cnc där det inte kostar skjortan också, förra blev lite för dyr)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av netrunner »

Är det bara jag som tycker att remskivorna är fel på bilden?

Är man verkligen ute efter att göra rörelserna mindre än vad servot klarar av? Dvs dom växlar ner servot?

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av toffie »

Det blir väl finare kurvor då väl? Jag har ingen aning, men det är bara vad jag kan tänka mig :)
Skriv svar