Liggcykel, 3-hjulig

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Liggcykel, 3-hjulig

Inlägg av Icecap »

Som skrivit: projektet på den liggcykel jag bygger till stora tjejen (10 år).

Orsak till bygget: hon är inte så tränat i att cykla, det har inte blivit så helt enkelt och förra sommar skulle vi ut på en liten cykeltur, den ände 700m från hemmet och innebar en tjej med 2 brutna armar, ett par skadade tänder och mycket gråt. En parkerat bil hade fegt hoppat på henne och på elakt sätt tillfogat henne dessa skador av ren illvilja.

Nåväl, hon läkte och tog det hela med bra humör men hon förklarade att nu var det slut på allt tjat om att hon skulle cykla! Jag kan acceptera detta synpunkt men jag saknar att kunde ta ungarna med en tur ut till glasstället i skärgården, vi kan köra bil men hur kul är det?

Nåväl, om balansen tog all uppmärksamhet får man ju eliminera det störande moment och där ville en 3-hjulad cykel vara grejen. Jag har sett ett antal av dessa handikapp-cyklar som är just 3-hjulade osv. men till en tjej på 10 år som är synnerligt populär i skolan och kan så himla mycket annat är de helt enkelt för handikappade!

På skolan räknas jag som en av de coolaste föräldrar bland barnen och som en mycket duktig förälder av personalen, de gångar jag kommer förbi på liggcykeln jag byggde förra sommar samlas barnen och är mäkta imponerade. Ergo ville en liggcykel kanske vara svaret på tjejens problem?

Hade ju kollat på nätet sedan länge och modellen "recumbant tadpole" verkar bra till detta, den kan bli cool och häftig vilket inte signalerar "handikappcykel" över det hela.

Så: lite bilder....
100_2393.JPG
Vanliga V-bromsar lagt upp ung. som de används på vanliga cyklar. De finns bara med vajern till ena sidan och är lite krångliga till detta bruk.
100_2394.JPG
V-bromsar som jag ville önska att de var samt såklart en spegelvänd version tack! Har inte hittat något användbart.
100_2395.JPG
Min omarbetning av cantilever-bromsar, stommen.
100_2396.JPG
Andra sidan som visar delarna jag skar av. Inte färdiga men jag kan enkelt göra en plåtbit med ett hål där jag kan peta in det böjda röret till vajern och på den andra delen ska det finnas en fästskruv som klämmer vajern ner i en skåra. Bultar med hål deformera vajern och skär av den och då normalt underhåll innebär att man tar ut hela innervajern o smörjer osv lite då och då är det inte bra.
100_2398.JPG
Cykeln under konstruktion, rummet är tvättstugan.
100_2399.JPG
Kedjan ska ju vika av och det gör jag såhär. Översta hjulet är ett 120mm sparkcykelhjul som jag petade i borrmaskinen och med en vass bit stål "svarvade" av det mesta av gummit. Sedan har jag mätt och svetsat ihop en ring av 1,5mm järnplåt som fyller hela hjulets bredd. Den sitter tight på hjulet och på det band har jag skurit ut ett par ringar i 1,5mm plåt och svetsat på som sidostöd åt kedjan. Jag har sedan vikt kanten lite bort från mitten av hjulet för att kedjan inte ska haka fast. "Röret" runt hjulet är skruvat fast med 3 st karosseriskruv, i annat fall kommer järndelen att vandra. Hjulet är monterat med en M8 bult som sitter i en "förlängningsmutter" som sitter i en bit rör och som går igenom hela röret som håller tramparna.

Understa hjulet är en "lätt modifierat" bakre växelmekanism där jag bara använder hjulet för att styra lite. På översta hjulet är ju hela trampkraften men på det understa hjulet är det ju ingen kraft kvar så detta duger gott o väl visar min erfarenhet från min cykel.
100_2400.JPG
Jag byggde om "lite" på ett par framgafflar, hjulen är 20" och framgaffeln var ursprungligen 26" men de är kortade lite för att det ska passa med bromsarna, på det vis får jag lite biffigare dimensioner. Kulbultarna är M8 från Biltema, inte världens bästa men de duger.
100_2401.JPG
Här ser man sätet och styrningen. Sätet har jag gjort av 3 lager 4mm plywood som jag limmade över en form, sedan har jag lagt till en ram av 20x20x1,5 RHS-profil. Jag har målat det med grundare för utomhusbruk och sedan ett par lager vanlig målning. Plasten är limmat på med Biltema 36-4825, det understa lager är ett liggunderlag och det översta är en yoga-matta, den har hål som jag hoppas ska hjälpa mot svett.

Sätet sitter på 2 bitar av 20x20x1,5 RHS-profil och kan justeras vid att lossna de 2 st M10 mutter som sitter under sätet, tjejen på 150cm och jag på 180 cm kan sitta där i de två ytterställningar.

Styret ska ha ett par horn som kommer att gå snett uppåt-framåt, vinkeln ska motsvara den naturliga vinkel när man bara sitter där. Jag har hornen men ska "trimma" lite på dom först.
100_2402.JPG
Närmre bild på styrningen. Jag har tagit röret i ramen som en framgaffel går igenom och byggt in i ramen här, jag bredde den för att vara säker på att det hela håller. Ramens grund är byggt av 30x30x2 RHS-profil och kan nog räknas som "rikligt stark", jag har testat att hoppa på det hela och den är stum.

Röret fram som håller tramparna är ett rör från en skrotat cykel.

Handtagen på styret ska alltså gå snett uppåt-framåt, växlarna (3x7) sköts ned grip-shift men de sitter neråt. Jag har så på min liggcykel och det fungerar riktigt bra, jag ska alltså klämma till med lillfingern när jag ska växla men jag har vand mig och det fungerar skitbra. Bromshandtagen kommer likaledes att sitta så att vajern går neråt, samma som jag har på min och som fungerar riktigt bra.

Vänster handtag bromsar höger framhjul och vice-versa! Detta då det ville bli fel om hon ska sticka ut en arm för att indikera svängning, då har hon bara en hand kvar att bromsa med och bromsar den på andra sidan av dit hon ska blir det knasig. Det finns ingen bakbroms.

Jag hade helst monterat 3 hydrauliska skivbromsar och samkört dom men dels kostar dessa en del mer än jag kan klara och dels finns inte handtag som kan driva 2 bromsok. På ett senare tidpunkt ska jag se om jag kan lösa det.

Jag hade tänkt mig att den skulle målas en röd Hammerite slätlack men tjejen valde deras gröna hammarlack... Jag funderar dock på att se hur det blir, jag kanske får måla vissa delar i en avvikande färg för att ge lite coolness-factor till det hela...

Eftersom jag får tillverkat delarna kommer jag att plåta dom o lägga in i denna tråd.

Nu kommer jag nog att få kommentarer om att den är onödigt tung osv och det är sant: den är rejält stadig! Men då tjejen är lite överviktig ville det vara bättre att HON bantade än att jag jobbade som en tok för att få vikten ned lite. Rullmotståndet beror minimalt på vikten av cykeln, luftmotståndet inte alls och lite jävla motion ska ungjäveln ha! Samma sak med min liggcykel: den är inte någon lättviktare men den tål mig och ska något bantas tål jag att kasta 20kg utan att skämmas, klarar jag det ska jag nog bygga en lättare cykel!

Cykeln kommer sedan att märkas med tillverkare och ägare, bara för att! Så mycket jobb ska man skryta med!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Icecap 30 maj 2011, 20:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Liggcykel, 3-hjulig

Inlägg av Greensilver »

Vilken snäll pappa din dotter har! :)

Ser ut som ett skoj bygge. Är nog inte alla barn som har glädjen att ha en så händig far som dessutom tar sig tid att bygga något med sina barn.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Liggcykel, 3-hjulig

Inlägg av Klas-Kenny »

Sjukt kul projekt, en far som dig skulle alla ha! :)

Ända som fattas är att du skulle involvera dottern så pass att hon är med och bygger :)

Jag är djupt imponerad av hur du lyckas få designen så "cool", när man hör trehjulig cykel tänker man ju absolut "handikapp-cykel", men med din design ser det mer ut som någon skönt ball glidar-cykel, fattas bara en massa krom, läderfransar och ett biffigt styre 8)
Skriv svar