UV-Box

Berätta om dina pågående projekt.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

UV-Box

Inlägg av Detraw »

Ok så jag har fått tummen ur arslet och börjat bygga en uv-box, nu ikväll va den äntligen klart för första testet... men det gick inte riktigt som det skulle, först lös glimmtändarna med ett väldigt kraftigt sken, sen slocknade allt (proppen gick) och de båda uv rören gick självklart sönder (snyft... dyrt). Nu är frågan: vad har gått fel, jag har dubbelkollat allt igen och allt är rätt kopplat enligt detta schema: http://www.kjell.com/kjellfakta/uvbox/ jag använder till och med samma komponenter från kjell... det ända som jag inte är helt säker på att det är rätt är hur jag har kopplat in reaktorn, det fanns 4ingångar men jag skulle bara använda 2, så nu i efterhand tror jag att jag kortslöt reaktorn, kan detta inträffa då? nån som har nån annan idé om vad som kan ha gått fel?

hmm ska gå och köpa nya uv-rör imorrn får ta och testa igen sen när jag har kommit på vad felet är, vilj ju inte panga fler rör :(
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

skulle gissa på att du kopplade reaktorn fel.
Hur har du kopplat den?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Låter ju onekligen skumt.. Kan du ta en bild på reaktorn?
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

ska lägga mig nu, men kan ta och slänga upp en bild på allt imorrn kväll
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Så är det förmodligen. Jag gissar också på reaktorn.
Reaktorns största uppgift är att begränsa strömmen genom lysrören.

Kan vara så att du har använt en felaktig reaktor, eller att den är trasig,
kopplat fel.

Du skulle även kunna mäta resistansen på reaktorn, det kan ge en vink
om det skulle vara knasigt med den.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om reaktorn var felkopplad så den var kortsluten så skulle lysrörens ändar lysa upp kraftigare, hur mycket vet jag inte, än normalt när glimtändaren slutits vilket inte skulle fått proppen att gå utan i första hand rörets glödtrådar. Om dom sen gör detta vid en direkt kortslutning av reaktorn och av glimtändaren vet jag dock inte för det har jag aldrig testat. Om inte glödtrådarna går sönder av detta så borde i så fall rören vara hela och glödtrådarna lyst hela tiden men för den delen så skulle då inte proppen gått tycker jag.

Att proppen då gick och att glimtändaren lyste upp kraftigt borde isåfall betyda att glimtändaren på något vis är kopplad direkt till fas och nollan. Detta gör att den under knappt en halv sek lyser upp kraftigt eftersom det strömmar några ampere genom heliumgasen som brukar finnas i glimtändare. Denna ström genom gasen skapar stark värme på 2 bimetaller som strömmen går genom och efter denna knappa halva sekund böjs dessa mot varandra av värmen vilket skapar en kortslutning mellan dom och proppen går.

Så kolla det hela en gång till, för någonting är fel.

Skicka ett maill till Kjell och fråga hur reaktorn skall kopplas in om det inte finns något enkelt schema på den.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Ok efter att ha sovit lite på saken har jag kommit fram till att jag va för ivrig och kopplade reaktorn fel (kan ha kopplat annat fel också), så här kopplade jag reaktorn:

http://img52.imageshack.us/img52/4773/p ... 7389nv.jpg
vilket jag nu ser är tok fel :D

så här ser mina uv-rör ut nu :( (vet inte om ni ser, men ändan är svart)
http://img52.imageshack.us/img52/417/p0 ... 3915pn.jpg

och så här ser resten ut:
http://img52.imageshack.us/img52/8610/p ... 7393xp.jpg

Bilderna är tagna av en mobil, kan slänga upp bättre bilder om ett tag när jag har fått igång nya digitalkameran....
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om jag förstår rätt så har du altså förbikopplat reaktorn helt och hållet? Ja där ser man hur viktigt det är att ha en raektor iallafall :) Bara göra ett nytt försök. Återkom gärna när du fått hem nya rör och det =)

Jag har förresten beställt en UV lampa (250W) från Kjell. Vet nån om man bör bygga nån låda eller nått till den ?
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

aha jo precis... hmm kanske inte ska hålla på att koppla runt sent på kvällen :D

Ska köpa nya rör ikväll och testa igen, åter kommer senare med resultat...
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

haha där ser man, dne där reaktorn kan ju bra att ha... nu funkar allt kanon :lol: det ända jag ändrade innan jag testade de nya rören va att ändra en kabel på reaktorn så att strömmen gick via den, kan ta en bild sen om ni vill sola er lite i skenet av uv-ljuset :D

Nu ska jag ju styra dessa rör med en AVR och behöver därför ett relä för 220V, nu är ju frågan hur mycket ström den behöver tåla.. jag har ju 2st uv-rör på 8W styck som är seriekopplade, visst lyder formeln P = U / I men då blir det ju 220V / 8W = 27,5A det kan ju inte stämma :) vad har jag missat för nått?
Senast redigerad av Detraw 12 augusti 2005, 17:08:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Prova med att vända på siffrorna.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

aaa just det P = U * I haha... då blir det ju I = P / U = 8W / 220V = 0,036A det låter ju lite mer rimpligt, ska se om jag hittar ett lämpligt relä

EDIT: jag hittar inget passande relä på elfa, är det nån som vet vart man kan få tag på ett relä som kan bryta 230V 0,04A, och där spolen kan drivas med 6V?? skulle va trevligt om man kunde åka förbi Elfa på vägen hem och köpa ett om det nu finns där.... Tackar

EDIT2: haha hittade ett i alla fall, vad tror ni om denna: 37-214-04 skulle denna gå att driva direkt från AVRen? relät drar väl 6V / 125Ohm = 0,048A = 48mA nån som vet i huvudet om man kan dra det direkt från en AVR?
Senast redigerad av Detraw 12 augusti 2005, 16:41:14, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som du har en induktiv last behöver du ett relä som klarar lite till.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jahapp, där sket det sig, hittade den här istället, men den behöver en minimilast på 0,1A 5V=.... mina lysrör är ju på 230V och 0,035A kommer det ändå att funka då?

EDIT: eller kanske den här den verkar inte kräva en minimilast och klara 12A vilken tycker ni jag borde köra på?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar bra. Ett relä behöver ingen last.
Skriv svar