Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Inlägg av hubben »

Shit, såpass illa! Exakt vad var det som hände?
Som van forumist måste man ju efterfråga bilder på eländet... ;-)

Du får trösta dig med att smärta bara är vekhet som lämnar kroppen, hoppas allt gått bra nu!
Och jag vet ärligt talat inte vad du ska syssla med ifall en quad är för farlig? Morsan har garnbutik så jag kan fixxa dig ett nybörjarkit i knyppling om du vill... ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Kan berätta att det gick bra, var tillbaka på Öland vid midnatt ungefär med ett gäng stygn i handen inga senor verkade ha blivit skadade men nu vet jag i alla fall hur de ser ut. Jag har ett suddigt mobilfoto jag kan lägga ut senare om det finns intresse men man ser inte så mycket. Ska man beskriva det så var det ett 4-5 cm långt jack mellan pekfingret och långfingrets knoge. Enligt läkaren så var det 3 snitt varav två tagit sig igenom alla hudlager (ca 3-4 mm) så man kunde se vad som fanns därunder. Jag kom genom en snabb överslagsräkning fram till att spetsen på propellern borde rört sig ca 500 km/h. En annan propeller gjorde iaf konfetti av en pappkartong som låg i närheten.

Det som hände var att jag laddade in programmet för att sätta throttle range utan att ta ur batteriet först så fartreglagen var redan aktiverade. Detta program sätter fullgas från start för att sedan dra ned till noll efter 3 sekunder. :doh:

Angående mina framtida hobbys så tvivlar jag på att knyppling är ok, farligt med vassa nålar, saxar osv. Jag är under stark press att lägga upp quaden till högstbjudande här så någon annan får slutföra den. :(
malx

Inlägg av malx »

Tänkte först föreslå ett inköp av en bombdräkt men insåg sedan att de flesta saknar handskar...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bombdr%C3%A4kt

Trist iallafall när det händer. De flesta ställen rekommenderar givetvis att man tar bort propellrarna när man flashar om mjukvara och testar första gången. Men det är en sak att veta om det, en annan sak att inte bli för lat (Vilket även jag varit vid tillfällen, kommit på mig själv med att hålla i quaden under test utan att använda skyddsglasögon även om de legat i rummet bredvid)

Se iallafall till att slipa alla kanter på propellrarna så de blir lite rundare. Det undviker inte skador men begränsar konsekvenserna litegrann.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det ser inte så farligt ut på bilden men ni får tro mig när jag säger att man kunde se de två senor som lyfter pek- och långfingret.
IMAG0090.jpg
Jag kommer nog göra klart den någon gång men det får bli när handen har läkt och då är det handskar, skyddsglasögon och trubbiga propellrar som gäller. Tills dess, någon som är manad att hjälpa mig slutföra styrkortet? Bra om ni har koll på c-programmering, grundläggande reglerteknink och har en pickit2/3 samt en quad att montera kortet på. Jag ska se till att dokumentera allt ordentligt och ställer givetvis upp med support via mail. Jag tror att jag har allt som behövs för att montera ihop ett kort till förutom sensorkorten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Sälj den inte så snabbt, montera av propparna så är den ju ofarlig sen.
När du nu gjort misstaget att dra igång motorerna för nära kroppen så kommer du ju garanterat inte att göra det igen, så helt plötsligt blev ju hobbyn bra mycket säkrare för dig... ;-)

Jag är som sagt på G att bygga ett liknande kort själv, har bra koll på C-programmering och en Pickit2 som ligger och skräpar, dock var det längesedan jag programmerade till uP... Det jag saknar mest just nu är tid...

Ser inte trevligt ut det där såret men ruskigt skönt att det inte blev värre ändå. Kapade senor brukar vara riktigt besvärligt och permanenta men är aldrig roligt..
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Tycker inte heller att du ska sälja quaden. Det kommer du ångra.
Låt den vila lite, detta kommer du ju inte göra om iaf :-) Inte vi som sett den där bilden heller :-)

Jag programmerar AVR bara, så ev styrkort behöver vara flashat med mjukvara för att jag ska kunna testa.

/DeVille
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Ajaj, men de flesta av oss som pillar med modellflyg eller annat med små ettriga propellrar har väl varit där. Eller nära.
"Feel the force!"

Själv blev jag av med ca 2mm av fingerspetsen på höger pekfinger engång då jag klantade mig med min F-15 modell. Jag kände ett hårt slag på fingret och såg något flyga iväg. Var lite skraj innan jag vågade titta på fingret och lättat såg att det mesta satt kvar.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jodå, jag har också varit där med några stygn i vänster tumme som resultat. Man blir helt klart rätt skraj när det händer.
Jag håller med, Sälj inte nu direkt i alla fall. Vänta tills du har läkt ihop och se hur du känner då. Du lär inte göra om samma sak igen.
--Per
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag var kanske otydlig förut, jag hade gärna fortsatt trimma quaden i väntrummet på akuten. Jag har däremot problem att övertala hon som skjutsade mig dit att det är en ofarlig hobby.

Jag kommer nog fortsätta på den, men "frågan" behöver svalna lite först och jag måste nog kunna visa på lite säkerhetshöjande åtgärder.

Hubben: om du ska göra en egen, har tight om tid och är ovan att programmera är väl detta ett perfekt tillfälle att komma snabbt på banan, plocka russinen ur kakan och lära av mina misstag osv. Behöver jag fortsätta kan jag säkert komma på fler floskler om jag får lite tid på mig. :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Frugan fick se någon film där någon fick en 600-size heli på sig, och det är INTE vackra bilder.... så då var man ute på fisens mosse, även om jag hoppar fallskärm och kör MC så var det heliflygningen som var farlig.. ;-) Men ett akvarium tog hennes uppmärksamhet från det, så det var en bra lösning som gagnade oss båda... Bara lite tips sådär..

Sen kan du ju visa på att propparna är av när du testar ny programvara i framtiden, för det är ingen dum idé.. själv kör jag alltid på mindre accar när jag testa prylar i fartreglagen.. på så vis får motorerna i stort sett inte upp nån fart om det går fel. En 1s acc orkar inte med så mycket på en motor designad för 3-4s...

Jag är som sagt fortfarande sugen på ett samarbete med de här korten. Från det du har nu är väl steget knappast långt till att kunna styra 8 motorer?
Oavsett är jag intresserad av att kika på det du gjort, om du vill släppa det. Dokumentet om Kalmanfilter som du skrev ihop är ett av de bättre jag läst, så jag ser med spänning fram emot detta!
Så, jag tar inte så gärna "över", men vi kan absolut hjälpas åt, om jag nu kan bidra med annat än parametersättning och tester... ;-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan du inte sätta någon form av ringar runt utkanten på propellrarna så att risken minskar att du får den här typen av skada igen?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Gäller ju att hålla vikten nere oxxo...
Men man skulle kunna fräsa någon typ av tunnel till proppen ur markisolering.. frågan är om det håller när man drar in handen i full fart bara..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja men någon ring av laminerat kolfiber eller så borde väl vara ok även ur vikthänseende? :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Eller bygg någon enkel transport/mek/justerings-jigg som helt enkelt mekaniskt hindrar propparna från att kunna rotera ett helt varv = inga oväntade amputeringar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag kan säga att propellern inte behöver rotera ett helt varv eller ens vara på.

Kanten på en 13x6" kan vara förvånansvärd vass. Jag lyckades skära mig på handryggen (samma ställe som LHelge, men inte alls lika illa) bara genom att rota runt i lådan efter nästa propeller att testa. :vissla:

Innerst inne gillar alla tjejer killar som är "bad-ass" / lite lagom farliga. Så det gäller bara att rätt spinn på det hela när man snackar med tjejen: -"Jo, det här med Quadrocopter är bara för dom coola killarna, fegisar puttrar runt på någon lame Harley-Davidson..." 8)
Skriv svar