hubbens DYI oktakopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Nu börjar triken flyga såpass bra att det är dags att gå vidare. Nästa projekt har jag planerat ett tag, men inte börjat tillverka prylar ännu men iom att jag nu har alla grejjer jag behöver för projektet tyckte jag att det var dags för en liten projekttråd.

Tanken är att bygga någonting liknande denna:
Bild

Det blir en oktakopter som är tänkt att flyga runt med en systemkamera av något slag.
Jag har ett gäng av dessa fartreglage
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11430

De klarar som synes upp till 6s accar och jag tänkte köra på 4s eftersom att jag har en bunt sådana som ligger. Blir att köra dubbla 4000mAh 4s accar, men det får man justera efter testresultat.

Motorerna blir dessa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14847

8 x 350W = 2,8kW, det borde väl räcka för att lyfta iallafall tycker man. ;-) Nu är motorerna bara specade till 3s, så lite over voltage blir det, och med 12x4,5 proppar istället för de rekommenderade 10x4 så kommer motorerna att få göra rätt för sig iallafall.. blir att köra rätt mycket heavy-lift och endurance tester på den innan man slänger på kameran om man säger så. ;-)

Jag håller på att designa ett vettigt kamerafäste, men har kommit på att det är roligare att bygga och flyga medan man konstruerar, så får jag lite tid över i helgen blir det att fräsa ut chassie v1.0.
Bommarna är 15x15x1mm aluprofil och universalfästet under och benen är i 10x10x1mm aluprofil. Bauhaus deluxe mao. ;-)

Chassiet är designat så att det är enkelt att ändra flygläge från + till x om man vill det..

Kontrollerkort tänkte jag designa ett eget, men eftersom att tiden inte alltid räcker till och jag har ett sånthär liggandes hemma
http://www.mikrokopter.nu/product.php?id_product=18
så kommer jag att börja köra med det. Ska bli intressant att se vad det presterar, det SKA ju vara bra...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Som första passagerare tänkte jag slänga på ett enkelt sånt här, bara för att få fotodokumentation på misslyckandena... ;-)
Bild
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av dar303 »

Häftigt projekt, högsta divisionen! :)
Det kommer att följas med stort intresse!

Fin sida den där mikrocopter.nu, är det nån här på forumet som har den tro?
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Motormannen »

Häftigt, jag tycker du borde försöka integrera en typ av stedycam i det hela. Så kan du bli professionell filmare :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Electricguy »

Ska det inte vara DIY istället för DYI om det är Do It Yourself? :P eller står DYI för nåt annat?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av PeterH »

Finns en tråd om detta... Hubbens firma heter ju DYI därav namnet på farkosten... :D
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av ds77 »

Han får väl ha en tävling om bästa förklaringen till namnet :)

Det ser ju bra ut än så länge. Det är ju inte utan att man blir sugen på något sånt här själv när man ser allas farkoster....
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av netrunner »

Ska du ha den propellern så kommer du troligen att få samma resultat med denna motor (har testat den):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6247

Den väger hälften, kostar hälften och finns i lager.

Tyvärr har jag missat att testa denna motor: :doh:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6943

Den väger ännu mindre, är billigare, finns i lager och kommer troligen att vara effektivare med 12x4.5"
Men det vet jag först efter att jag har kört den i test-riggen. Paketet lämnade Kina igår.


När jag har fått den motorn och ett par propellrar till, så ska jag lägga upp en stor tabell här på forumet.

PS. Jag har också skickat efter 8 motorer av fel typ.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

@netrunner: Mja.. 11,1V i max 18A ger ju en topp på 180W. Motorerna jag valt tål 350W, så chansen är att man kan belasta dem betydligt hårdare utan att de brinner än de motorerna du rekommenderar.
Turnigy Bell motorn du länkar till kör jag på min trike nu, men 1200kv versionen. Den är ratead till 48W, 2-3s... hur tänker du när du rekommenderar mig en motor på 48W när jag som förstaval har en som är specad till 350W?

Må så vara att du kanske får fler gram thrust per inmatad watt, men jag tror inte förhållandet i verkningsgrad ligger på 7:1, vilket effektratingen på motorerna gör...
Ska man lyfta en kamerarigg på 4-5 kilo krävs det effekt, inte bara verkningsgrad...

Kan du inte starta en egen tråd där du lägger alla dina testdata från dina motor/propp tester så slipper vi ha den diskussionen i alla flygfarkost-trådar?

Och som jag skrev så har jag redan alla prylar till projektet här hemma på hyllan så lagerstatus är inte så intressant just nu. ;-)

@electricguy: Jag är en sån som står för mina felstavningar.. eller, alltså, jag har ju aldrig stavat fel menar jag. ;-)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av netrunner »

Ja, visst suger det med dåliga nyheter? Det är alltid roligare med ryggdunkande och "JA"-sägare. Trist att någon ska komma och säga en massa dumma saker när allt går så bra. Skjut budbäraren! Tills något går fel.

Varför sa inte någon något för? *pinsam tystnad*

Du har samma mål som jag har, en kamerarigg på 4-5kilo utan problem. Så det ska bli väldigt spännande att följa.

Tyvärr kan det bli spännande på mer än ett sätt. Jag kan inte hitta exakt den motorn eller exakt den propellern i DriveCalculator men andra propellrar av den storleken har en "max rpm" på mellan 6000-10000rpm, med 4 celler kommer du upp i mellan 6500-9100 rpm. Ta det försiktigt när du testar.

Jag har valt den tidskrävande vägen att testa mig fram till den perfekta motorn/propellern först men jag tror att det kommer att löna sig i slutet. Tråd om det kommer när jag har mer testat 600kv motorn.

Det räcker med 75-85 Watt för att nå "sweet spot" för propellern. Men det går att piska in 475W+ om man har fel motor.

Men jag kan också ha helt fel. Empiriska tester FTW!
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

@netrunner: Nu vet jag inte vilka Ja-sägare och budbärare du pratar om, men jag tycker ändå att du kan lägga upp en egen tråd för dina empiriska tester av motorer och proppar. Det är inte helt ointressant det du håller på med, men det är inte SÅ intressant att det behöver ta över alla flygtrådar.

Jag testar prylar även jag, men jag gör det inte i testbänk utan i fält. När jag hittar nåt som flyger bra så skiter jag i vilka specar och hur många gram per watt det levererar - så länge det fungerar och
flyger bra. När det inte går bra så skrattar man lite åt skrotet, byter ut lite prylar och testar igen. Rent flygmässigt har jag aldrig råkat på någon katastrof hittills, det värsta var att jag köpte ett tiopack värdelösa proppar för tre dollar, men det kan jag leva med. ;-)
Jag är inte alls säker på att de motorer jag valt är optimala för en okta, troligen är de inte det, och risken finns att jag eldar upp allihop när jag lastar ner dem lite på 4s... men då vet jag ju det sen. Däremot VET jag att de 48W motorerna du tipsar om inte håller måttet.
Den "perfekta" motor/propp kombinationen finns inte, allt handlar om tillämpning.

Att det står 350W på motorspecen betyder ju inte att motorn alltid drar 350W utan att den tål den effekten. En 48W motor kan prestera lika bra vid låg last, men när man börjar lasta på den och det börjar gå tungt att hålla rpm så fungerar 350W motorn bättre, och håller längre.

Det jag tycker är rätt roligt är att du vet exakt var man uppnår sweetspot och vilket max-rpm mina proppar har när varken du eller jag är 100% säker på vilka proppar jag kommer att använda.
12x4.5 proppar finns i en uppsjö olika former och material, med olika areodynamiska egenskaper och olika effektivitet vid olika rpm.

En 910kV motor på 4s (4 x 4.2V) varvar runt 15000rpm obelastad, så lite över 10krpm lär man väl komma upp i...

Men lägg upp en egen motortesttråd om du vill diskutera detta vidare, så får jag dokumentera mitt bygge här istället för att diskutera dina motortester, ok?


Och åter till TOPIC:
Idag har jag fått riva vattenskadad husvagn, så jag har tyvärr inte hunnit fräsa ut några delar.. hoppas på bättre tidsplanering imorgon.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av DeVille »

Jo jag ser också fram emot netrunners quad, den kommer välta kossorna i hagen med 4x80W! :-)
Upp till bevis nu netrunner :wink:

Ser bra ut bygget hubben, bra att din CNC får lite mer att fräsa i!

/DeVille
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av LHelge »

Läckert!

Du har inte lust att fräsa ut en extra uppsättning delar? Jag har redan börjat skissa lite löst på version 2 av mitt kontrollerkort och 8+2 servoutgångar och minst 6 ingångar är några av kraven jag ställt upp. Tanken är att man ska kunna hänga på en kamera med två servon som styr pitch och roll på kameran. Dessa ska kompenseras för quadens rörelser och pitch ska gå att ställa med radion och det ska även mha radion gå att ta ett foto. Jag tycker det ser ut som att vi tänkt precis likadant, vi kanske skulle hjälpas åt att ta fram version 2 av mitt kort?

Jag hade väl till tänkt att skicka upp någon gammal sunkig kompaktkamera men kan man skicka upp systemkameran so borde man kunna ta riktigt grymma bilder! Jag tycker du gör helt rätt som fläskar på ordentligt med motorerna, bättre att vara på den säkra sidan om du ska skicka upp en kamera som är lika dyr som ömtålig! Den ska ju kunna flyga kontrollerat även om ett fartreglage brinner upp.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Självklart fixxar jag delar åt dig! Vill du ha ASAP, eller ska jag testa så att de fungerar först? ;-)
Tycker idén med v2 av ditt kort låter riktigt intressant. Hade själv tänkt bygga ett kort med 4 PWM ingångar och en SUM-PPM ingång där man kan ta in 9 kanaler på en pinne... sen 8 PWM utgångar samt en i2c buss, där man antingen kan koppla fartreglagen direkt på PWM, eller köra fartreglagen på i2c och använda pwm utgångarna för andra roliga grejjer. Utgångar kan man aldrig få för många av, och utöver motorer och kamera kan man vilja styra LED och gud-vet-vad. ;-)
En bra feature är att bygga in LED styrning på kortet, så att leddarna kan börja blinka vid låg spänning etc...

V1 tänkte jag bara köra gyro + accelerometer, men jag tänkte göra plats för magnetometer och barometer på kortet, så kan man löda dit dem när man börjar ha lite mer färdig programvara. Allt snackar ju i2c så det är ju egentligen inte så mycket mer än lite utrymme och paddar som krävs på kortet för de extra komponenterna. =)
För att hålla det simpelt struntar jag i optoisolering av PWM signalerna, jag har aldrig hittills varit med om att någonting brunnit och jag har kört rätt mycket med diverse billiga skitesc:ar.. ;-)
Men eftersom att det var decennier sedan jag programmerade en uP sist, och att jag aldrig någonsin designat ett eget kretskort.... så kan det ta ett tag innan jag är på banan.. ;-) Så ett samarbete låter högintressant, eller rättare sagt.. jag snyltar gärna på din konstruktion. ;-)

Chassiet ovan har ju ett "universalfäste" under som landstället sitter på. Där tänkte jag även att man kan montera kameravaggor och vad man vill. GoPro vaggan slängde jag ihop en kväll då en polare ville ha en sån till sin quad, men det kommer mer seriösa vaggor i kompaktkamera- och systemkamerautförande. ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av LHelge »

Det är inget behov av ASAP. Jag kämpar som sagt med att få upp min quad i luften som det är nu. Version 2 av kontrollern hade jag tänkt basera på en STM32, jag har aldrig använt en sån förut så det ska bli kul att testa. Den variant jag tittat på borde klara 16 servosignaler och min tanke var att ha 6 st in och 10 ut. Jag skulle tro att det är ett par veckors labbande med processorn innan jag känner mig tillräckligt säker för att rita ett kort till den.

Jag skickar gärna min kod till dig men det finns samma val där: ASAP och otestad/okommenterad eller vänta någon vecka och få den testat och uppsnyggad/kommenterad.

Jag kör ingen optoisolering på min nuvarande kontroller, men ska man göra en octa där det faktist finns en vits med att fortsätta flyga om en motor lägger av så kanske det inte skulle skada att ha med det. Speciellt om man ska skicka upp en systemkamera. Just den feature du pratar om, att man kan styra ett antal LED, har jag också med på min nuvarande kontroller, men jag har inte testat den än.

Låter bra att börja med gyro och accelerometer, de jag använder nu ADXL345 och ITG-3200 verkar fungera utmärkt. På version ett använder jag ju breakoutboards av dessa men version två kommer de monteras direkt på kortet. Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara bra att lägga med en port för seriell kommunikation med en GPS också för framtida bruk. Just nu har jag UART framdragen till PICens ICSP-port men den sitter lite otympligt till så det skulle inte skada med en extra sådan kontakt på version 2.

edit: Hur långa armar har den du ritat?
Skriv svar