Ström i bilen - med bilder!

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av Icecap »

Har en massa annat att göra men behövde göra någonting klart. Jag har ju en mobil med GPS i, fungerar bra men laddningen är lite dum. Såklart har jag den vanliga billaddaren men den har en tung spiralsladd på, detta kan ibland dra ut kontakten ur nallen.

Det fyller även lite och är precis vid växelspaken så jag har lekt med tanken att man borde ha ett USB uttag i instrumentpanelen och en kort sladd, då vore saken biff!

Barnen har även var sin palmtop PC samt billaddare och även en DVD-spelare med 2 skärmar och då brukar vi ha ett ormbo genom det hela, fördelaren som glappar o skit så ett par uttag till baksätet ville vara grejt.

I fredags var jag i Karlstad för att prata med mitt nya jobb och stack förbi Clas Ohlson - bara för att... Där hittade jag en billaddare med dubbla uttag som skulle fungera på båda 12V och 24V och den kostade 99:- Tog en sådan och planerade att bygga in den i instrumentpanelen, det var ganska lagom.

Nu plockade jag bort mittkonsollens knappsats, den del som innehåller rumpvärmeknappar, radio, nödblinkers osv. För att komma åt cigg-pluggen fick jag ta bort hela mittkonsollen mellan säten, alltså den bit som går runt växelspaken och handbroms. Då tänkte jag att det var lika bra att fixa allt på en o samma gång o dra ett par uttag till baksätet!

Först var det på plats att göra hål till uttaget bredvid radion, jobbade som en finne, alltså skar hålet med kniv.
100_2372.JPG
Testade att det skulle fungera.
100_2374.JPG
Jag kollade lite på allt och enda stället den fick plats var i det understa hålet - där det ändå var en blindpropp! Det betydde att jag fick kapa bort den plastbit som kunde ha hållit några kontaktelement, där kom min trogna schweitzer-kniv i arbete igen, sågen är bra till plast! Fick skära bort botten i hålet också för att få plats till allt.
100_2380.JPG
Nå, ledningar svetsat fast och skiten smältlimmat fast i plastramen.
100_2381.JPG
Bilen utan mitterkonsollen. ledningen nederst mot mitt ben är den till cigg-uttaget. Jag använde det då det dels är avsäkrat, bilen klarar sig fint utan ström i det uttag och det är avstängd när nyckeln är ute.
100_2383.JPG
Jag upptäckte i övrigt för ett bra tag sedan att bilen har blivit misshandlat av den förra ägaren. Växelspaken styr en plastbit med en ring, den ring var limmat med kemisk metall! På en resa i Danmark bröt ringen av och jag fick växla direkt vid att ta bort spaken o vrida "grejen" med handen. Tur att man har ett fast handtryck, det är många mil från södra Sjælland til Kristinehamn... Ny plastbit finns att köpa men har den gått sönder en gång kan den göra det igen, alltså fram med svetsen o "förstärka" lite. Byggde denna grej som har fungerat perfekt sedan. Metallen som jag använde är i AISI 316 1,6mm rostfritt stål, bitar jag hade liggande.
100_2384.JPG
Nå, gjorde hål till uttagen till baksäten, lödde lite ledningar (var inte plats till kabelskor) och smältlimmade fast ledningarna genom konsollen. Hålet med 4 skruvhål närmast kameran är till ett "solglasögon fack" där locket är armstöd.
100_2386.JPG
Nåväl, mycket pysslande och klämmande av samlemuffar senare, allt samlat och såhär ser det viktigaste ut.
100_2388.JPG
Kvar är då att ta en USB-sladd o korta ner den så att den passar. Funderar även på att ha en liten krok eller liknande så att den kan gå ovanpå radiokonsollen, då är knapparna fria.

Komponentkvaliteten på laddaren förvånade mig i övrigt - positivt. Mönsterkortet är i glasfiber, har lödlack och ett hyggligt design.

Jag kollade om det fanns något sätt att kolla OM den laddade, i så fall ville jag koppla den så att den slogs på när man kopplade in nallen men det fanns ingen sådan pinne eller enkelt sätt att fixa det på så den är på när bilen är på.

Den LED som fanns plockade jag bort, jag vill inte ha extra med ljus när jag kör på natten och på dagen skiter jag i det, det kunde dock ha varit kul att se OM den laddade men då får jag förlita mig på mobilens indikering.

Då så, hoppas att projektet är OK beskrivit, det finns iaf. bilder med nu!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av danei »

Jag har en billig USB adapter från DX. Den stör radion när jag laddar mobilen. Så det kan vara läge att kolla det innan man bygger in för mycket.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av Icecap »

Jo, det kan vara ett problem. Denna är dock helt tyst i radion men du har definitivt en poäng: testa först om den stör INNAN man bygger in (om man nu vill bygga in).
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av MNorrgren »

Ser bra ut, riktigt snyggt gjort. Ser ut att vara en del av bilen så att säga, perfekt passform. Skulle behöva något liknande också, har för mycket prylar som ska kopplas in på för få uttag. Tjusigt!

Hur lång tid tog det att skruva isär hela, eller ja halva bilen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av Icecap »

Nja... runt 3 timmar med det hela. Jag hade planeringen klar, alla uttag, ledningar osv. fanns ju också men det viktigaste var nog att jag hade klart för mig hur resultatet skulle bli.

Att jag sedan har skruvat väldigt mycket bil i mina dagar var ju en hjälp också, då är man ju inte så rädd.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av MNorrgren »

Okay, var inte så farligt. Nä du har nog haft nytta av det. Hade väl tagit en dag eller två samt 14 skruvar över för en annan i vanlig ordning hehe. Men som sagt, riktigt snyggt och smart!
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Ström i bilen - med bilder!

Inlägg av kankki »

Snyggt jobbat. :bravo:

Om någon annan planerar göra detta rekommenderar jag starkt panelmonterade USB kontakter från en dator. De där tilläggsporten med två trådar som man kopplar direkt i moderkortet.

De har två skruvar på sidorna och är rejält stadiga
Skriv svar