Lång kabel telefilter <-> ADSL

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Lång kabel telefilter <-> ADSL

Inlägg av arvidb »

Min morsa har datorn i ena änden av huset och inkommande teleuttag i andra änden. Hon har ADSL men skulle vilja ha modemet vid datorn (för att t.ex. kunna slå av allt samtidigt när åskan går o så).

Finns det något som hindrar att man drar kabeln från filtret genom hela huset (blir nog en 20 m eller så)? Telekabeln har ju gått betydligt längre än så från telestationen... (?) Någon speciell kabel man bör använda eller så?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Lång kabel telefilter <-> ADSL

Inlägg av lgrfbs »

Telejack---------------Kabel A---------------Filter---------Kabel B------------ADSL modem
Som jag fattat det har de nya ADSL modemen har filtret i ett dubbel jack vilket gör att "Kabel A" är i dubbeljacket. Kabel B tror jag inte ska vara speciellt lång, medan "Kabel A" kan vara ganska långt om det är en skarvsladd mellan väggen och dubbeljacket.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Kan ni flytta första jacket så att det hamnar i rummet med datorn? Man ska undvika att ha lång telekabel och istället köra en lång cat5.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du provat att koppla om så att inkommande signal går direkt till andra uttaget. De två lediga trådarna i fyrsnöret används för att leda tillbaka telesignalen efter att den gått genom filtret.

Nere på teleuttaget inkommande, uppe på teleuttaget utgående.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag har satt filtret där telefonlinan kommer in i mitt hus, på bottenvåningen under trappan. Sen har jag dragit en lång kabel upp till vinden där modemet står.

Det kanske inte är en optimal lösning men det fungerar klockrent och jag får utlovad hastighet på bredbandet.
Då har jag visserligen bara adsl 8, det kanske är känsligare om man har 24?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har den gamla med splittern som en lös box, enda är att jag fortfarande brottas med brytpulser trots att jag provat alla jack i hela bygganden, men det bror inte på det, utan något annat.
Jag har helt enkelt placerat boxen bakom ADSL modemet (sedan sitter en rad åskskydd och skit i andra änden, men brukar dra ur det ändå om det ser misstänkt ut ute.)..

Kan inte tänka mig det skulle bli problem med filtret i andra änden. Edit: I ett sådanhär sammanhang altså...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Frågar man telias support säger dom att "Kabel B" absolut inte får vara mer än 2 meter.

I praktiken verkar det fungera med hur lång kabel som helst, det förstår man om man vet att filtrets funktion bara är att blockera adsl-frekvenserna från telefonen. Kabel B är parallellkopplad med ingången på filtret från Kabel A, utgången på filtret går sen vidare till telefonen.

Har man ofta åska kan en bättre lösning vara att helt enkelt köpa en billig trådlös router med inbyggt modem. Bara en sak att dra ur och datorn klarar sig, glömmer man dra ur modemet så kostar det bara en femhundring.

Här finns lite teori bakom: http://www.adslnation.com/support/filters.php
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag ser ofta det där påståendet som skrevs tidigare i tråden om att man skall hålla telekabeln så kort som möjligt. Det är ju inte helt korrekt... Telekabeln är redan lång. Oftast flera km. Det spelar ingen roll alls om man drar den vidare hemma både fram och tillbaka (såvida man inte ligger precis på gränsen för avståndet till stationen).

Det ENDA viktiga med telekabeln är att man använder rätt kabel (tex EKKX) och att man gör alla anslutningar riktigt (t.ex. Schotchlok UY). Man skall oxå se till så man inte har några avgreningar (t.ex. parallellkopplade jack). Sedan kan man lätt dra 100m kabel hemma om man behöver utan att det påverkar hastigheten.

Man bör undvika tjockare kabel som SKX och liknande.
Man bör även undvika längre sträckor med billig skitkabel, typ sådan där mjuk platt kabel som passar i modularjacken.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jo det verkar ju som att det skulle vara något magiskt med just kabeln efter filtret, därav min fråga. :)

Tyvärr är det 2-ledare (EKUA?) draget i väggen så det går inte att "byta plats" på första uttaget.

Om jag förstår rätt så är det alltså inget problem att använda lång kabel efter filtret, men den bör vara partvinnad? Hmm, hur funkar det att montera modularkontakter på EKKX?

(Ett annat alternativ är ju att dra om kabeln i väggen, men jag vet inte om vi vågar oss på det...)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

B1n4ry skrev: Man bör undvika tjockare kabel som SKX och liknande.
//B1N4RY
Varför?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste väl annars vara nästan ännu enklare att förlänga den före filtret och sedan bara en kort stump mellan filter och moden? Så har i vart fall jag gjort...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Sant. En "Mellanpropp - Väggjack 15 m" från Kjell & Co kanske kan lösa problemet.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag hade flyttat på "första uttaget" och satt det i rummet där ni vill ha alla grejor.
Bara klamra en EKKX in i rummet, "fisköga ihop den" där gamla uttaget satt och eventuellt dit med ett täcklock.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Konstigt... ingen som skriver att den handling att stänga av modemet inte skyddar det minste. För det är fallet! Ska man göra åska-åtgärd är det enda som fungerar att jacka ut!

Och att dra långa förlängarkablar gör bara åskakänsligheten än högre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag brukar slita ur det nedre uttaget om det tenderar att bli åska, tillsammans med eldosorna. Har gjort det så att allt är samlat i ett par kontakter.
Skriv svar