Effektiv colakyl? :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

Effektiv colakyl? :)

Inlägg av MaggoT »

Hej, jag har experimenterat lite med att bygga en colakyl med en peltier men den är inte speciellt effektiv. Jag har en ganska stor kylfläns med fläkt under, en peltier, och ovanpå en kopparplatta som colaburken står på. Kopparplattan blir svinkall men burken kyls inte speciellt mycket :)

Nu undrar jag, har någon förslag på hur man skulle kunna utveckla detta? Målet är alltså att så snabbt som möjligt kyla ner en burk cola och sedan hålla den kall..

Jag funderade lite om man skulle ha byggt en liten låda med styrox inuti som isolering, och sedan istället för kopparplattan skulle man sätta en fläns på var sida om peltiern, och låta den ena flänsen vara inuti lådan och kyla luften där... men det kanske inte heller blir så effektivt?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ett minikylskåp kanske ? Går att bygga med frigolit eller nått annat isolerande material, sen kan man ha en kylfläns typ sånna som har en fläkt i ena änden som sitter i större slutsteg, om man sätter inuti skåpet och en fläkt som skapar lite cirkulation genom denna fläns. Effektivaste sättet jag kan komma på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Titta i botten av colaburken, inte direkt slätt. INTE BRA

Du har ytterst lite kontakt mellan kylan och burken... bättre skulle vara att sätta den mot sidan av den. Lägg burken på sidan och tryck till.

Annars kan man säkert göra en bulle som passar mellan peltiern och colaburken..
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Overkill: Ta en pump koppla in ena enden till en radiator med en flält på, sedan slangen virar du runt burken(arna) bäst med koppar rör. Där efter kopplar du den till ett liten vattenresavar så det inte blir fel. Så har du kall cola :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

eller så tar du en colaburk, gör en avgjutning av bottenformen, sedan inverterar du formen och gjuter en bottenplatta i koppar som du sedan polerar och sätter på peltiern så du får bra kontakt mellan sakerna = kallt
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jag undrar om det inte skulle passa bra med skalet från en gammal power som jag har liggande, den har ett fläkthål ovanpå som skulle vara ganska lagom att lägga ner burken i.. och runtom skulle man isolera med lämpligt material och ha en fläns som kyler luften.. problemet är ju dock att det inte blir helt tätt men med tät isolering borde det ju kyla ganska bra eller?

Ps. ursäkta om jag är otydlig :) börjar bli trött som tusan..
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Vattenbad och något som rör runt.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ja någon form av vattenbad som burken kan stå i borde ge bäst kontakt mellan plattan och burken.
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Har också tänkt på vattenbad. Se bara till att det inte blir minusgrader.
Två rör, ett som är lite större än colaburken, och ett som är ännu större. Fyll mellanrummet med någon isolering(det bästa skulle vara att pumpa ut luften).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

flytande kväve? 8)

har funderat på samma sak fast för 1,5 liters flaskor och tror att det smidigaste är ett tjockväggigt aluminiumrör , och block för peltierelementet på sidan, sedan isolering runt, om man håller den kall och har lite vatten i så kyls burken/flaskan fort, vatten är inte att förakta som värmetransportör och kondens kommer det jui vilket fall som helst
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Kan man inte fixa fram ett kopparrör eller löda ihop några block koppar och fixa ett stort hål genom blocken som man sedan sätter burken i. Sen kan man ju dessutom göra en botten som passar med colaburkens botten. Detta monteras sen på peltiern. Kanske inte det effektivaste men lösningen blir ju relativt liten jämfört med en hel kyl. Det kanske funkar med ett par cl vatten i så att burken får ännu bättre "kontakt"
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Ska man sitta vid datorn och klunka kola så är det inte så hippt om det droppar vatten om burken... :shock:
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Men då var la min de bra?
Användarvisningsbild
01010100

Inlägg av 01010100 »

Du kanske kan använda heatpipes. De har mycket bättre värmeledningsförmåga än koppar.
En bra beskrivning finns här:
http://www.heat-pipes.com/

De finns i vissa modeller av kylflänsar som har heat-pipes, du borde kunna modifiera dem så kylrören sitter runt colaburken.

/Kalle
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

OT: Testade att göra en väldigt enkel heatpipe en gång genom att fylla ett ca 2dm långt kopparrör med lite propan i vätskeform så det blev några cm i botten på det. Jag stoppade den änden i ca 70 gradigt vatten (som test) och ca 2 sek senare brände jag fingrarna av mig i den andra änden. Effektivt värmeledningsförmåga om man så säger. :)
Skriv svar