Bygga/köpa skärm baserad på E-Ink eller dyl.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
woxxey

Bygga/köpa skärm baserad på E-Ink eller dyl.

Inlägg av woxxey »

Nu när sommaren är på intåg så vore det fint att sitta ute lite och det helst med datorn. Problemet som då uppstår är som bekant att skärmen blir det närmaste oläsbar, men det är ett problem som verkar överkommligt tack vare elektronisk pappers-skärmar likt den i amazon kindle. Det bekvämaste vore självklart att köpa en färdig lösning som bara var att haka på laptopen men då jag inte hittar några sådana lösningar utan bara halvfabrikat så väcks iden till ett litet DIY-projekt.

Så min tanke var att man borde kunna köpa en E-Pappers-skärm (alternativt en Pixel Qi-skärm) om de går att få tag på och själv se till att den går att koppla till datorn via VGA/DVI/USB eller vad som kan tänkas vara lättast. Mitt problem är att jag har så gott som noll förkunskap på området men jag är övertygad om att ett flertal häromkring är kunniga så det räcker och blir över.
Är det någon som har något att säga om genomförbarheten av ett project av det här slaget förutsatt att man får tag på panelen?
Vet någon kanske var man kan få tag på passande panel?
Och är det någon annan vars tankar vandrat i liknande banor?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Bygga/köpa skärm baserad på E-Ink eller dyl.

Inlägg av AndLi »

Har du någon länk till halvfabrikaten?
Jag misstänker att uppdateringshastigheten kan bli ett problem och nästan alla är väll svart/vita?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hade jag haft en kompatibel dator och velat lägga lite pengar på att få en skärm med bra utomhusegenskaper skulle jag kört på Pixel Qi, ingen tvekan om den saken :)

http://www.pixelqi.com/products
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inköpsställe med vettigt pris på E-ink skärm vore bra.
woxxey

Inlägg av woxxey »

Tack för alla snabba svar!

Vid närmare undersökning så verkar den enda E-Ink skärmen man kan få tag på vara något developers-kit för 3000$ :shock:

Jag har för närvarande ingen pixel qi kompatibel dator, är det möjligt att göra VGA/DVI/USB av slutänden på pixel qi skärmen och haka på skärmen till en dator den vägen? Vad skulle i så fall krävas i form av erfarenhet/expertis och materiel?
jockwe

Inlägg av jockwe »

Jag tror att en tfp401 borde fungera. Den koverterar dvi signal till lcd data och klarar upplösning till 1600x1200.
Men paketet dom kretsarna kommer i är inte det mest användarvänliga för hobby pulare kanske(100-TQFP).
Den går att sampla ifall man vill testa =)
Sen går de flesta lcd paneler på lvds signal, så då måste man ha ett lvds konverter efter tfp401, och vad jag förstått ska den matcha den som finns i lcd panelen.

Annars kanske man kan plocka en färdig modul från en gammal skärm. Men då gäller det ju att den har samma upplösning(eller?).

//Jocke
woxxey

Inlägg av woxxey »

Kollade up tfp401:an - "inte det mest användarvänliga" var en litotes :P Och om jag förstår dig rätt så var det ingen garanti på att det skulle fungera... låter som ett projekt jag får ta efter examen om alls. Att ta en gammal skärm har jag inte ens tänkt på men känns som att det skulle kunna d vissa problem, förutom det uppenbara att den gamla skärmen blir värdelös. Bästa vore kanske om man kunde hitta en billig kompatibel netbook. Men men, får nog bli ett senare projekt som sagt.

Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej jag tror ditt alternativ är att hitta en netbook kompatibel med Pixel Qi :)
Skriv svar