Jula borr/fräs som CNC ??
Re: Jula borr/fräs som CNC ??
Hej.
Jag har följt Uffes manual till förbättringaroch kommit till koordinatbordet. Men innan jag sätter igång med det har jag en fråga: Jag har upptäckt att koordinaterna inte är vinkelräta mot varandra, går det att åtgärda?
/Magnus
Jag har följt Uffes manual till förbättringaroch kommit till koordinatbordet. Men innan jag sätter igång med det har jag en fråga: Jag har upptäckt att koordinaterna inte är vinkelräta mot varandra, går det att åtgärda?
/Magnus
Ny fråga:
jag bytte lager (SKF) i maskinen enligt Uffes instruktioner i somras. Det blev en klar förbättring. Men på senare tid har jag fått tillbaka vibrationer främst vid planfräsning. Jag har då upptäckt att spindeln går att skjutas upp och ned i pinolen. Jag kan även se att de inre lagerringarna rör sig i axialled när jag rycker i spindeln. Håller inte lager längre än 6 månader? Kan det bero på att jag körde hela hösten innan jag fyllde cement i röret?
Är det någon som provat vinkelkontaktlager? Finns de i samma dimensioner som de befintliga så man slipper svarva om sätena (jag har ingen svarv)?
/Magnus
jag bytte lager (SKF) i maskinen enligt Uffes instruktioner i somras. Det blev en klar förbättring. Men på senare tid har jag fått tillbaka vibrationer främst vid planfräsning. Jag har då upptäckt att spindeln går att skjutas upp och ned i pinolen. Jag kan även se att de inre lagerringarna rör sig i axialled när jag rycker i spindeln. Håller inte lager längre än 6 månader? Kan det bero på att jag körde hela hösten innan jag fyllde cement i röret?
Är det någon som provat vinkelkontaktlager? Finns de i samma dimensioner som de befintliga så man slipper svarva om sätena (jag har ingen svarv)?
/Magnus
Hej!
Hur mycket fel har du på vinkeln, är det lite kan man slipa in det men är det för stort måste man fräsa.
Att det sliter på lagren har jag märkt med, det bästa vore att byta till t.ex Koniska rullager som BEEP har gjort.
Sen beror det lite på hur pass stor planfräs du kör med.
Jag skulle rekommendera att inte köra med större än 40 mm.
Hur mycket fel har du på vinkeln, är det lite kan man slipa in det men är det för stort måste man fräsa.
Att det sliter på lagren har jag märkt med, det bästa vore att byta till t.ex Koniska rullager som BEEP har gjort.
Sen beror det lite på hur pass stor planfräs du kör med.
Jag skulle rekommendera att inte köra med större än 40 mm.
-
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=720
Bevisligen funkar Julafräsen bra, totalkostnad för hela bygget ca 20.000 tror jag?
Betald sen lääänge - me like.
Bevisligen funkar Julafräsen bra, totalkostnad för hela bygget ca 20.000 tror jag?
Betald sen lääänge - me like.
Hej Mattias
Ser kanonbra ut med dina fräsningar
, Den fungerar tydligen bra med nema34 motorerna.
Är det stor skillnad mot dom andra motorerna och styrkort.
Du har inga problem med tappade steg som du hade förut.
Ser kanonbra ut med dina fräsningar

Är det stor skillnad mot dom andra motorerna och styrkort.
Du har inga problem med tappade steg som du hade förut.
-
Problemen med tappade steg är borta.
Det kan ha två orsaker,
1. större motorer
2. cnc2all hårdvara istället för mechatronics?
Jag bryter av 6mm hm fräsar och jag har ändå nollpunkten intakt, men ett problem är kvar, Z höjdmätningen är inte pålitlig alls, jag måste åtgärda den och fina skräpskydd för rem och motorer sen är den klar för 24/7 bruk, hade den igång från kl 7 till 21 igår, inga problem.
Det kan ha två orsaker,
1. större motorer
2. cnc2all hårdvara istället för mechatronics?
Jag bryter av 6mm hm fräsar och jag har ändå nollpunkten intakt, men ett problem är kvar, Z höjdmätningen är inte pålitlig alls, jag måste åtgärda den och fina skräpskydd för rem och motorer sen är den klar för 24/7 bruk, hade den igång från kl 7 till 21 igår, inga problem.
-
Fräsen går idag igen, blir ett långpass igen.
Jag har felsökt Z igen med en fast monterad DRO, justerat fron 1/2 steg till 1/4 steg.
Felmarginalen nere på ca 0.2mm.
Får duga så länge tills jag ser att det inte är OK.
Det viktiga är att det är samma fel hela tiden så det ej plussas på eller dras av.
Jag har felsökt Z igen med en fast monterad DRO, justerat fron 1/2 steg till 1/4 steg.
Felmarginalen nere på ca 0.2mm.
Får duga så länge tills jag ser att det inte är OK.
Det viktiga är att det är samma fel hela tiden så det ej plussas på eller dras av.
Uffe,
vinkelfelet är ca 0,2 grader (grov mätning!).
Har du något förslag på hur man går till väga för att slipa in en rät vinkel? Frågan är väl vilka spår man vill slipa till och hur man får alla ytorna att bli parallella?
/Magnus
vinkelfelet är ca 0,2 grader (grov mätning!).
Har du något förslag på hur man går till väga för att slipa in en rät vinkel? Frågan är väl vilka spår man vill slipa till och hur man får alla ytorna att bli parallella?
/Magnus
På vilken axel har du mätt och har du mätt på bägge sidor av laxstjärtstyrningen.
Hur har du förresten fått fram att det är 0,2 grader snett.
Mätmetod ?
Hur har du förresten fått fram att det är 0,2 grader snett.
Mätmetod ?
Jag har inte mätt på koordinatbordet. Jag spände upp ett stycke aluminium och fräste först en kant från höger till vänster, därefter in mot magen. Två bågfilsblad lades parallella med de frästa sidorna och låstes fast med en skruv i bladens ena ändhål. En triangel mättes upp och vinkeln erhölls med cosinussatsen.
Jag skall gör om fräsmomentet med en större aluminumbit så jag kan maxa koordinataxlarnas rörelse.
Så jag vet inte var i bordet felet uppstår, bara att det finns.
/Magnus
Jag skall gör om fräsmomentet med en större aluminumbit så jag kan maxa koordinataxlarnas rörelse.
Så jag vet inte var i bordet felet uppstår, bara att det finns.
/Magnus
Du har ju rätt mycket flex i dessa maskiner plus att pelare osv har en viss förmåga att snurra/röra sig under fräsning, dubbelkolla en gång till. Är det vinkelfel så känns det svårt att lyckas slipa in det rätt, men man skall aldrig ge sig.
-
Det som är kasst på Jula fräsen är hela Z axeln.
Byte av denna till 4 kant profil gör nog underverk tillsammans med kulskruv och linjärlager som jag tänker göra.
Lagret närnmast chucken är slut nu efter ca 200 timmars fräsning, den har gått varm rätt många ggr nu.
Oftast är det heldags maraton som gäller numera.
Byte av denna till 4 kant profil gör nog underverk tillsammans med kulskruv och linjärlager som jag tänker göra.
Lagret närnmast chucken är slut nu efter ca 200 timmars fräsning, den har gått varm rätt många ggr nu.
Oftast är det heldags maraton som gäller numera.
-
Har läst denna tråden ett tag nu och blivit mer och mer intresserad av att köpa en. Fick tipset om denna tråden av en kompis som oxå var intreserad. Vi har därför hållt ögonen öppna efter reklamblad från Jula för att se om där fanns en fräs till nedsat pris. Men i dag så svängde jag inom Swedol och tänkte höra vad de skulle ha för den samma. Fråga en säljare vad för pris han funde fixa på 2st, fick till svar att jag kunde få de för 2250kr/st+moms=2812,5kr, så det var inte mycket att tveka på, dock hade de bara en hemma och så vi väntar till de har fått hem den andra(tar 2 dagar) innan vi hämtar de. Nu när jag ändå hade en säljare som gav bra priser fråga jag på lite mer bla, spänhylset 10 delar (org pris 961kr ink moms) fick jag för 400kr+moms=500kr och spännverktygset (org pris 861kr ink moms) fick även detta för 400kr+moms=500kr. Så kan bara tipsa om att de lönar sig att fråga.... 

Härligt, grattis!
Många som inte tänker på det, men det går att pruta på priset i alla svenska affärer (gäller bara att göra det på rätt sätt).
Många som inte tänker på det, men det går att pruta på priset i alla svenska affärer (gäller bara att göra det på rätt sätt).
-
Nu har jag beställt nästintill allt som behövs till Z axeln.
Axeln: växlas 1:5 eller liknande.
http://cgi.ebay.com/ER20-20MM-150MM-LON ... 19c2f86804
Z rörelsen ca 200mm.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWNX:IT
Kress 800W driver frässpindeln, stabilare och starkare med nedväxling.
Lagerbockar SKF SYF20TF för bra pris fick jag från Momentum.
Själva pelaren blir två st 70x70 4 kantrör svetsade och förstärkta.
Inte dyrt alls då motor till Z axel har jag redan och fräsen får tillverka erforderliga delar.
Vi får se när jag får allt, mesta grejerna beställde jag idag och häromdagen.
Ska bli skönt att slippa kilremdrift och allt oljud och värme hela Z pelaren avger, dålig effektivitet också.
Inget illa ment till dig Uffe! original är Z riktigt dålig då jag har en helt omodifierad fräs här , knappt går det att fräsa med den.
Axeln: växlas 1:5 eller liknande.
http://cgi.ebay.com/ER20-20MM-150MM-LON ... 19c2f86804
Z rörelsen ca 200mm.
Kress 800W driver frässpindeln, stabilare och starkare med nedväxling.
Lagerbockar SKF SYF20TF för bra pris fick jag från Momentum.
Själva pelaren blir två st 70x70 4 kantrör svetsade och förstärkta.
Inte dyrt alls då motor till Z axel har jag redan och fräsen får tillverka erforderliga delar.
Vi får se när jag får allt, mesta grejerna beställde jag idag och häromdagen.
Ska bli skönt att slippa kilremdrift och allt oljud och värme hela Z pelaren avger, dålig effektivitet också.
Inget illa ment till dig Uffe! original är Z riktigt dålig då jag har en helt omodifierad fräs här , knappt går det att fräsa med den.