RC moddning

Berätta om dina pågående projekt.
_sabe_
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 februari 2004, 10:48:53

RC moddning

Inlägg av _sabe_ »

Tjohej! :D

Jag och en kompis hadde tänkt köpa varsin RC bil från clasohlson för 89kr och sedan modda dem så det blir lite mera drag i dem.

Varsin sådanhär närmare bestämt. :lol:
http://www.clasohlson.se/images/product ... 093611.jpg

Problemet är att de har samma frekvens sen när vi skall köra. Därför undrar jag om det går att enekelt byta ut någon kristall eller så i sändaren/bilen för att byta frekvens på den ena. Och iså fall vad jag skall leta efter?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

på lite "finare" RC-prylar brukar det sitta en kristall som går lätt att byta. Lär nog sitta kristall i dessa också och är det 27MHz så finns det att köpa på hobbyhandlare i par för sändare och mottagare. Har dock för mig att de är rätt dyra där - över 100 spänn paret, men det var många år sedan jag köpte RC-kristaller så har kanske gått ner i pris.

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... bgroup=103

Kanske varken billigast eller bäst, men tror att det var där jag köpte sist.
_sabe_
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 februari 2004, 10:48:53

Inlägg av _sabe_ »

Eftersom det där verkar vara billiga leksaker är det lite tveksamt om de är standard på de där grejjerna. Mistänker att kristallerna är fastlödda. Om så är fallet, går det att t.ex. köpa en 2Mhz kristalloscilator och antingen parallel eller seriekoppla dem så det blir 27+2 alternativt 40+2mhz?
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Nej det går inte att serie- eller parallelkopplade kristaller
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Även om kristllerna är lödda så går det att enkelt byta - har man otur så stämmer inte lastkapacitansen och då får man byta kondingarna också, men troligen funkar det rakt av om rastermåttet stämmer så de bara är att löda dit.
_sabe_
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 februari 2004, 10:48:53

Inlägg av _sabe_ »

Som ni kanske märker är jag ingen baddare på elektronik, men tack för svaren. :wink:

Har bara några frågor till. Tänkte bla. fixa lite belysning på undersidan i form av lysdioder. Men då kanske det kan vara bra med en kondensator mellan batteriet och dioderna så att de inte lyser olika starkt beroende på hur mycket man gasar. Hur räknar man iså fall ut storleken på kondensatorn?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nja, en kondensator hjälper inte i ditt fall. Om du kopplar in lysdioderna direkt på batteriet borde de lysa relativt konstant oavsett hur mycket du gasar. Om de inte gör det kan man bygga en konstantströmsgenerator till lysdioderna m.h.a. ett par komponenter.
Skriv svar