Projekt - kyla datorn!

Berätta om dina pågående projekt.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Glykol verkar dock göra att vattnet blir ledande...
För nån vecka sen när jag slog på datorn sprutade det ut duktigt med rök ur den, det hade droppat ner några droppar glykolvatten från en slang tilll cpu-blocket och landat på grafikkortet... ser inte så fint ut nu, svarta kondensatorer och kopparbanor som blev helt rena av värmen, datorn klara sig dock 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är ju märkligt. Glykol är en alkohol, och alkohol leder inte ström.

Sen det här med att ha olja istället för vatten i ett system med slang, vattenblock och pump är INTE en bra idé. olja LEDER värme bra, men kan inte LAGRA värmen alls lika bra som vatten kan. Vatten leder inte värme bra, det lagrar värme bra så man kan transportera bort värmen till ett annat ställe. Olja suger på den punkten...
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

ja lite lustigt kanske, hade enbart destilerat vatten och glykol som kylvätska. Men uppernbarligen var det något som ledde ström.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du kanske har ett block i koppar?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har haft vanligt kranvatten droppande på grafikkort och annat under drift, resulterade i hängningar och andra skumheter men inte permanenta skador.

Var inga större mängder dock, och det var ett tag sen (voodoo3 tror jag).

Om man har haft sitt destvatten i kylsystemet ett tag, i kontakt med metaller, så tror jag inte man kan räkna med att det är icke-ledande längre.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

även rent vatten innehåller oftast syre - syre+vatten+metall=> metalloxider och många av dessa (alla?) leder ström... Så vill man kyla med vätska så använd trafoolja - det är enklast så. Oki oki, det går att få bort syret ifrån vattnet om man tillsätter något starkt reducerande ämne som hydrazin eller så - så man går i ångturbinanläggningar för att slippa oxidation, men hydrazin är giftigt, cancerframkallande och troligen förbjudet att köpa för privatpersoner..
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Där ser man, man lär så länge man lever, även om denna läxa kostade 2k :?

Nu kör jag med 2 st 120cm fläktar och en artic freezer 4 på cpu:n, håller samma ljudnivå som vattenkylningen i och med att nätagget fick en 120mm istället för 80mm, amd64:an är riktigt trevlig ur värmesynpunkt.
adeptus
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 augusti 2005, 08:46:45

Inlägg av adeptus »

frejo skrev:Jag använder kylaren från en volvo 240 till att kyla min dator, inte riktigt samma sak då vattnet pumpas genom cpu-blocket istället för att ha det nedsänkt som det skulle bli i oljan.

Hur som helst så kan jag stänga av pumpen i ca 10 min innan temperaturen börjar stiga för högt, kör jag den sen i 10 sek så sjunker tempen direkt. Så det är inte långt ifrån att det går med självcirkulation, skulle kanske funka om flödet var lite bättre än vad det blir genom 10mm slang... Det är för övrigt en Amd64 3000+ 1.8Ghz @ 2.2Ghz

Bild
Bild
AMD64 är lätta att överklocka. Min är klockad från 1.8Ghz till 2.6GHz med orginalkylaren. Skulle nog kunna nå 2.7GHz om jag bytte mitt dåliga nätagg.
Skriv svar