Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
niklascooke

Re: Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Inlägg av niklascooke »

Hej alla!

Jag undrar vart alla är lokaliserade, jag bor själv i Göteborg och jag har hållt på att bygga sådana här helikoptrar i snart tre år. Kanske skall vi dra ihop ett gäng och börja fila på riktiga saker, en färdig produkt?

Jag har byggt min "Quad" runt STM32F103CB och gyron från Analog devices.
Har även byggt ett OSD kort med GPS och möjlighet att via AX.25 paket skicka ner GPS data via audio linjen på sändaren.
Låter det invecklat så är det pga. att jag inte är så bra på att formulera mina tankar i text. :)

Här kommer en flygning i Slottskogen i Göteborg med min andra helikopter .. Det är ett kort som bara är skapat för flygstabilisering.

http://vimeo.com/14028665

Jag anväder mig av en DX6i från Spektrum. Där jag kapar signalen, vilket är av seriellt interface i 115200 bps. Inga konstigheter. Men jag skulle vilja kunna använda flera sateliter för att få bättre mottagning. Det är bra nu men, mycket vill ha mer.

:tumupp:

//Niklas
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Trevligt projekt Niklas :tumupp: Starta gärna en egen tråd om ditt projekt med många bilder och mycket beskrivningar, det uppskattas mycket i forumet :mrgreen: Som du ser har jag lagt till min ort (Gävle) i profilen och det något som skulle vara bra om alla gjorde (även du), då vet man snabbt om man behöver hjälp eller vill ordna en träff vilka som kan tänkas bo i närheten...

Edit: Välkommen förresten! 8)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag håller med PeterH, lägg gärna upp en tråd och berätta mer om din quad. Väldigt intressant att läsa hur andra löst saker och ting.

Själv bor jag också i Göteborg, ganska centralt. Kanske skulle vara intressant att träffas om det fanns ett gäng intresserade. Jag vet framför allt att jag skulle vilja ha input från en van quad/heli-flygare när det kommer till att ställa in reglerparametrar framöver.

Känns skittråkigt men jag har inte alls tid att slutföra mitt bygge just nu. Har alldeles för mycket annat på gång. Som tur är så är det väl mycket trevligare att vara ute och flyga i vår än vad det skulle vara i det slask vi har nu.
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

Ok, jag får väl börja knåpa på min egen tråd. :)

LHelge jag hjäper dig gärna med dina PID paramerar när det är dags till våren..
Jag kommer vara ute en del då :) Håller på att få igång mitt OSD kort för FPV flygning nu.
Jag bor i Masthugget om det verkar bekant.

Mvh
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Gör det, verkar vara ett häftigt bygge.

Masthugget är bekant. vi får styra upp en quad-träff i slottsskogen framåt våren helt enkelt :D
Själv bor jag i norra gårda/stampen.
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

Hej alla,

Jag vet inte om man får länka till sin egen tråd men nu gör jag det iaf.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=48167

skriv gärna kommentarer så jag vet vad jag skall lägga till / ta bort.

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det är helt i sin ordning.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag äntligen kommit igång med min quad igen.

Jag hittade detta ställe:
http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=173
Galet billigt med ~100:- inkl frakt för 10 st kort max 50x50 mm. Vad jag läst på nätet är de flesta som beställt därifrån mycket nöjda också.

Tyvärr kom min tidigare PCB-design i osynk i Eagle på något vis, så den gick inte redigera. Det var bara att kasta bort den eftersom dem var 57x57 mm. Nu har jag i alla fall caddat ett nytt kort och skulle vilja ha lite kritik från er som är mer erfarna innan jag skickar iväg en beställning.

Jag kommer väl jobba lite till med kortet för att få till en vettig silkscreen men elektriskt är det klart i mina ögon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det ser ut som sensorer från Sparkfun

Tror du har rört ihop axlarna.
ADXL345 har Y från vänster till höger och TIG3200 Uppifrån och ner sett från din bild.
Men kolla det noga för jag skriver ur minnet (och är mer än lovligt trött).

Sedan bode du kanske ha kombokortet med båda på (art nr SEN-10121), för det blir väl lite billigare, om inte annat tar det mindre plats.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ja, det är sparkfuns sensorer.

Axlarna går enkelt att flytta i mjukvara, så det är inget problem, nu sitter de som de gör på min testuppkoppling. Jag tror faktist att det ena kortet sitter upp-och-ned, men det är helt i sin ordning. Jag ska ändå dubbelkolla det en extra gång innan jag skickar iväg något för produktion.

Anledningen till att jag har dem separat var att jag hade några sådana hemma. Blir det en version två av detta kort så kommer sensorerna lödas fast rakt på kortet istället.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Rättning, inget kort sitter upp-och-ned. Det är dessa två jag använder:
http://www.sparkfun.com/products/9836
http://www.sparkfun.com/products/9801

och de sitter med sensorn uppåt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Vad tror ni om denna sensorn, verkar ju prismässigt helt okej.
Atmel Sensor One

Den pratar ju I2C också så den borde inte vara så jobbig att interfaca.

/DeVille
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Den ser definitivt intressant ut! Sparkfun har en liknande för det dubbla priset. Som ni kanske ser har jag en extern I2C port längst upp på den högra sidan som man skulle kunna använda för att koppla in en sådan sensor istället för att löda breakout boards ovanpå kortet. Den hade ju till och med skruvhål för montering. Synd att den inte har barometer också, då hade man kunnat få en grymt stabil plattform.

ICSP-kontakten går att mappa om till en uart också, så där skule det vara möjligt att montera en gps i framtiden om man vill närma sig UAV-tänket. Men då krävs nog kompass och barometer först.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

LHelge skrev:Rättning, inget kort sitter upp-och-ned. Det är dessa två jag använder:
http://www.sparkfun.com/products/9836
http://www.sparkfun.com/products/9801

och de sitter med sensorn uppåt.
Jag får det inte till det om man kollar på chippens datablad och deras montering.

Accelerometern har y axeln åt "höger" om pinnarna är i vänster kanten, om man kikar på bilden.
Gyrot har y axeln "uppåt" givet att du har IC's text normalt som man läser den (enligt databladet), och då blir y uppåt på sparkfun kortet.

Men om man kan kasta om det i mjukvaran spelar det ju ingen roll som sagt.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Ser bra ut!
Bara en kommentar, använd inte en HC49 kristall, jag har vid ett antal gånger fått sådana att lossna i vibrationsrikta miljöer, så ta hellre en med större pads och som inte är lika hög.

Edit: Personligen hade jag valt pull-ups runt ca 10k ohm för SDA/SCL. Med det så gick fast I2C (400kHz) utan problem på min processor (LPC1768), medans vid ca 3.3k som jag började på så funkade det inte riktigt.
Men det kan vara annorlunda på din. :)

Lycka till! Ska bli intressant att följa detta.
Håller själv på att förbättrar min gamla design så man kanske får bra idéer här ifrån. :)
Skriv svar