Projekt - kyla datorn!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, trafoolja är helt ren och extremt isolerande. Dels därför man har viss typ av elektronik och trafos i den, den andra orsaken är att det går väldigt bra att kyla. Ibland har man oljefylld elektronik för att göra den trycktålig i speciellt undervattensaplikationer för att slippa göra ett tungt och svårkonstruerat hölje som tål 10 tals bar i övertryck.
Användarvisningsbild
Logan
Inlägg: 630
Blev medlem: 5 januari 2005, 21:31:53
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Hur pass bra kylning har oljan då?
Skulle den klara av en nyare AMD?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ja troligen, beror lite på vad du får för flöde, naturligt eller pumpat. Men bäst att testa och skaffa sig erfarenhet
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Kylflänsen skall ju vara kvar på processorn, dock skall ju fläkten bort.

Ang. cirkulation så får man ju det oavsett om man vill eller inte eftersom den varma oljan stiger.

Vill man gå ett steg längre kan man ju pumpa ut oljan via en slang och föra den genom tex en bilkylare eller oljekylare från en automatväxellåda. Sedan kan en lågvarvig fläkt växla bort värme...

/Magnus
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, iaf i mindre enheter så rör naturliga cirkulationen om tillräckligt för att ge oljan en jämn temp, men som snabelost så skall givetvis kylflänsarna sitta kvar. LÅter man de sitta kvar så torde kylningen vara fullt tillräcklig utan forcerad kylniga över huvud taget
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Lite grisigt bara den dag man vill uppgradera eller byta någon del. Att sälja något av det som legat i oljan är nog bara att glömma...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

rostar inte iaf...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Avfettning och skölja med destilerat vatten? :)
robbygg
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 september 2003, 22:06:03
Ort: Skåne

Inlägg av robbygg »

Just detta har jag provat för nåt år sen, ganska skoj o se att andra har det med. Jag körde med fläkten igång nere i oljan. Oljan jag använde var rapsolja, och det funka helt ok. det jobbiga var sen att torka av all olja det sitter överallt o länge efteråt.

Jag körde med detta cirka en vecka sen börja oljan lagra sig och värmen spred sig inte så bra. kanske skulle kunan mixa ihop det med destillerat vatten men dom två hade kanske inte blandat sig...

Jag har även provat o lackera ett helt moderkort många ggr för att sen stoppa ner det i destillerat vatten. Dest vatten leder som bekant inte ström ifall man missa nånstans. Detta funkade dock mkt bättre, samt att jag hade två cirkulationspumpar nere i baljan. Lite sånna galna ideér har man haft för sig. Notera att det sistnämda blir knäpptyst!
Ska se om jag kan leta upp några bilder ifrån det!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

kanske skulle kunan mixa ihop det med destillerat vatten men dom två hade kanske inte blandat sig...

Nej det hade dom inte gjort.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jag använder kylaren från en volvo 240 till att kyla min dator, inte riktigt samma sak då vattnet pumpas genom cpu-blocket istället för att ha det nedsänkt som det skulle bli i oljan.

Hur som helst så kan jag stänga av pumpen i ca 10 min innan temperaturen börjar stiga för högt, kör jag den sen i 10 sek så sjunker tempen direkt. Så det är inte långt ifrån att det går med självcirkulation, skulle kanske funka om flödet var lite bättre än vad det blir genom 10mm slang... Det är för övrigt en Amd64 3000+ 1.8Ghz @ 2.2Ghz

Bild
Bild
Shep
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 december 2003, 17:12:59

Inlägg av Shep »

Jag har haft seriösa planer på att bygga en oljekyld dator.

Men jag skulle inte vilja använda matolja även om det isolerara tillräckligt bra för högspänning. För det man måset tänka på är att en vacker dag så kommer matoljan att härskna, fast för kortare tider fungerar det utmärkt.
Fördelen med matolja är att den inte ger huvudvärk i längden.

Jag har sett folk använda motorolja för att isolera i HV experiment och det verkar ju funka. Fast i längden har jag ingen aning.
Det bästa är att använda transformatorolja för den är ju gjord för rätt ändamål.

Vet någon om etanol leder ström och vad de har för värmeledande egenskaper.
Med etanol hade det ju varit på sin plats med en tappkran :D
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Det är ju inte så gott med var grogg heller!
Hur blir det med brandrisken då?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Använd trafoolja. Den är hyggligt billig och perfekt för ändamålet. Motorolja innehåller addetiver som skall tvätta bort sot inne i motorn och dessa bryter nog ner saker på kretskortet med tiden och dessutom har den för hög viskositet. Trafooljan är skapligt lätt att få bort från elektroniken efteråt då den är så tunn. hänger man upp kortet på "tork" så blir korten riktigt bra av bara det - blåser man sedan av dem men en varmluftspistol på MYCKET LÅG värme är det knappt att man behöver torka av dem ens. Och trafoolja blir det inte överslag i, den härsknar inte heller... ;)
jochez
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 juli 2005, 23:20:48

Inlägg av jochez »

Det går utmärkt att doppa ner datorn i vatten om vattnet är rent. Vatten i sig är inte ledande!!! Fast det krävs en mycket bra reningsanläggning för att göra detta. Man skall ha klart för sig att alla delar på datorn släpper ifrån sig smuts.
Skriv svar