XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Mitt spindelfäste lutar! Hela min portal lutar... ca 3mm på 100mm, inte bra! Fattar inte hur jag har kunnat missa det. Det är infästningen mellan portalvagnarna och benen som dragits sned, för klent helt enkelt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jag har inte gjort något åt portalen ännu, men jag har planer på hur jag ska göra i alla fall. Jag har varit på Kolbäcks Återvinning igen och hämtat lite material till uppdateringar, en ca20x100mm aluplattstång på ca 70cm, fyra stycken 1m+ kromade stänger dia 22mm, lite bult och distansskruv och säkert något mer. Ja just det, en liten bit 10mm tjockt vinkelalu också, tänkt till spindelfäste.

Tanken är att jag lägger på två 20mm plattor under portalbenen, då klarar jag omöjligt att dra åt så att materialet deformeras nämnvärt, och får dessutom 20mm extra på Z, vilket behövs. En tanke var att lägga hela plattstången som botten i portalen, men det blir för mycket extratyngd.

Trimmade in X och Y-axlarna igår också, Y blev ingen större skillnad, men X:s snabbmatning ökade 150% från 400mm/min till 1000mm/min. Y måste jag undersöka vad/om det är något som går tungt, rakheten och inriktningen av skruven samt rakheten i motorns anslutning till skruven.

Dock tror jag att det snart blir ett litet break i utvecklingen av fräsen, våren är här med en massa måsten och borden.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Hittade en likadan spindel som jag använder till kretskort på tradden: http://www.tradera.com/Minicraft-minisl ... _117813564 , saftigt prissatt men min spindel var ju extremt mycket bättre rundgångsmässigt än vad dremelkopian är. Har till och med för mig att jag använde chucken och inte spännhylsor. Det är en pyttemaskin med lite effekt så räkna inte med att kunna avverka några stora mängder, men som sagt för isolationsfräsning funkar den fint tycker jag. Sen kan man ju bygga PWM-styrning(se min tråd) till den och mata på lite extra spänning för att höja varvtalet lite.

Fasen nu belv jag ju sugen att borra de där hålen som saknas för att kunna skruva isär och ihop min fräs igen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jaha, då har jag monterat ihop fräsen igen, men det blev bara 10mm distanser under portalbenen. Men inte fasen blev det rakt för det, antagligen är det snett sågade profiler eller nåt jag inte ser, men nu har jag kommit fram till att det blir att shimsa upp det istället. Nå jag har i alla fall tjänat 10mm på Z:s arbetsområde, alltid något.
Riktigt sugen på att ännu en gång byta skruv på Y, nu till trapets, eller om man skulle få tag på en kulskruv nånstans, 600mm snabbtransport känns inte så roligt på längsta axeln. Visserligen kanske det skulle ge en del att byta till samma typ av skruv (M10), som är spikrak och sen rikta upp allt noggrannt igen också.
Nå först och främst är det shimsning som gäller för att inte ha en vinkel på Z.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Ja då lever fräsen igen, har bara provfräst en circular pocket, det ser runt ut i alla fall, men storleken är lite liten, skall kolla upp mer noggrannt senare. Först ställde jag in 3,175mm fräs, det blev alldeles för litet. Mätte sen fräsen och den var runt 3mm, kanske lite lite mindre. Ställde ner till 3mm och då blir hålet (22mm dia, 5mm djupt i spånskiva) ca 21,5mm mätt med skjutmått(svårt i runda hål och speciellt i spånskiva). Ett 22mm kullager går inte att trycka i i alla fall.
Att fräsen bara skulle vara 2,75mm är osannolikt, så antagligen har jag stigningsproblem på en eller två skruvar (mätte inte på flera ställen så vet inte hur ovalt hålet är).
Nå det var kul att få igång den igen. Nu skall det väl byggas lämplig låda till elektroniken nån gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Kört en del med CNC:n, skulle fräsa ett mönsterkort. Första gick åt h-vete då jag bröt ett par borrar(pga dålig riktning av spindeln) och klantade mig vid omstarten. Det andra gick bra rent maskinmässigt, men resultatet blev inte alls speciellt bra. Mina cirklar ser nu ut lite grann som citroner och jag körde nog lite för djupt.
Så innan nästa kort (skall vara ett reflexgivarkort enligt Tecnos schema) blir det till att göra något åt backlashen och i värsta fall kompensera för den. Dessutom tror jag att jag skall sätta på min minicraft-spindel för att erhålla lite finare spår då den har bättre rundgång.
Om jag ändå måste göra en eller två nya muttrar så funderar jag på om jag inte skall byta till ACME-stång istället. I såna fall blir det nog att göra muttrar enligt principen i tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=45297

Varför kan jag inte ramla över lite små kulskruvar på skroten förresten? :tumner: :doh: :humm:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jaha, ropade in två st 255mm THK SR20 skenor med två vagnar(SR20V) på varje. Tänkte att jag skulle byta ut någon av axlarna från nuvarande linjärlagringslösning. Men genom att skenorna är så korta så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Det känns lite onödigt att använda fyra vagnar till X-axeln, och jag skulle få alldeles för litet arbetsområde (150mm ca), då är frågan om det går att använda en vagn per skena för X? Då får jag ca 200mm och det skulle jag kunna nöja mig med. Eller är det bättre att använda båda skenorna skarvade till en lång och två vagnar? Momentet det borde klara utan problem enligt spec är då 210Nm. Med dubbla skenor (parallellt) lär ju inte momentet vara ett problem innan resten av strukturen vrider sig.
Allra helst skulle jag givetvis få tag i längre skenor, då skulle nog Y-axeln bestyckas istället, och X bestyckas med en avkapad linjärhenhet med runda "supported rails" istället. Z skulle ju givetvis vara rätt val för de skenor jag köpt, men det är den jag tycker är bäst redan med kulbussningar.
Det här var mest för att få ner mina funderingar på pränt för att kunna återkomma senare, men jag skulle givetvis vara glad om någon hade några kommentarer att ge.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Inga åsikter om förra posten?
Monologen fortsätter. Jag har lagt ut en krok om att jag är intresserad av lite skrot från en lokal handlare/rep.verkstad för kulskruvar och linjärenheter mm. Har åtminstone fått ett positivt svar att de skulle kolla vad de hade. Skrot för dem kan vara guld för mig.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av thewho »

Jag tycker inte att du ska byta ut någon av axlarna när skenorna du har är så korta, men jag kan inte se att de skulle vara något problem att använda två vagnar och två skenor till en axel. Självklart skulle ju 4 vagnar va bättre men jag tror inte att de gör någon skillnad i de här fallet :humm:
Men å andra sidan har jag aldrig fått pilla på såna linjärlager :lol:
Keep I't up :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Tack för lite feedback, nej det blir nog inget ombygge med dessa linjärlager innan jag har något mer gottigott att peta på. De hamnar nog på ett dremelstativ ett tag.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av POS »

Jag tycker inte du sak kompromissa med en vagn eller skarvade skenor.
Gör en bra axel i stället och sätt en kulskruv på den, när den är komplett kan du bestämma dig för om den är till en
Z-axel eller om 150mm duger till y-axel kanske?

Jag tror inte det är värt att jaga stort arbetsområde på bekostnad av stabilitet och funktion.
En lite stabil noggrann fräs har man mer nytta av än en stor som har dålig noggrannhet och stabilitet.

Bygger du en liten stabil fräs kan du lätt bygga en större senare med hjälp av den.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

POS>>> Du har nog helt rätt. Dock har jag redan med min nuvarande tyckt att arbetsområdet är lite klent, mest beroende på att jag fräst ut en massa 3D-pussel.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Fick en gammal Yamaha CD-spelare idag, tänker bygga in mina drivkort i den, samt nån form av BOB också. Den är ganska stor, men tyvärr inte tillräckligt stor för att få in min transformator. Så nu ska det hittas lämpliga kontaktdon och annat "bra att ha" att fylla lådan med. Skall bygga in mitt spindelkontrollkort också förstås.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Har nu rensat ur Yamahan, och små planer om utformningen tar form i mitt huvud. Har dessutom samplat lite stegmotordrivkretsar från ST, skall se om de kan ge lite mer kräm (på pappret kan de det i alla fall).
Jag har ju dessutom så smått börjat knåpa på en DIY-spindel, men det första försöket gick inget vidare. Just nu är det små små framsteg då och då, då jag nu prioriterat upp mitt STORA projekt att renovera en VW buss från 1966. Försöker fördela garagetiden jämnt mellan projekten man håller på med så att inget står helt still nån längre stund. Dessutom skönt att kunna lägga sig under bussen och kapa rost när man tröttnat på att försöka få till fräsen eller saknar det där som krävs för att fortsätta. Det omvända gäller givetvis också.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av Cano »

Jag känner igen det där med många projekt på G, och håller med om att det är skönt med lite variation (speciellt när det inte går som man tänkt).
Fint arbete med fräsen, visar att det inte krävs så stora medel för att bygga en CNC fräs.
Skriv svar