bygga om två mätare i bilen till lcd-visning?

Berätta om dina pågående projekt.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Med hjälp av en 555:a o en LM321:a o lite kondensatorer o motstånd?

/B
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Tjaa, det är ett sätt.
Det svåraste brukar vara att få en linjär triangel-/sågtandssignal, frågan är hur exakt den behöver vara...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jadu, jag vet inte vad det blir för resultat, nogrannheten i L bränsle ska va plus minus 3L (skrev 5L innan men tänkte då 2,5 åt ena hållet p 2,5 åt andra)

/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska du ha en ganska linjär spänningsstyrd oscillator kan jag rekommendera den som sitter i en 4046 (CMOS krets), den har brett område man kan välja min frekvens med ett motstånd och max frekvens (eller rättare: delta frekvens) med ett annat, den är billig osv. Det finns nog andra som duger också såklart men jag har lekt en hel del med den och jag tror att den skulle fungera bra.

Sen vill jag rekommendera en annan sak: Om du ska kalibrera tanken vid att tömma den och pytsa 1L i åt gången: mät motståndet i givaren! Då kan du förutsäga exakt vilka motstånd du kommer att behöva för att få bäst område, du är oberoende av referensspänningar, du kan replikera värden "i labbet" och testa utan att ha bilen stående bredvid datorn.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

>>Icecap:

Jag vet inte om ja behöver en linjär? Asså min tanke bakom kommentaren är att jag borde kunna få PC:n att visa rätt, det e bara beroende på hur jag kodar. avviker mängden mot värde kan jag korrigera detta i mjukvaran. Dock lär det ju va mycket enklare om den är linjär?!

Det exemplet ovan me 555, LM321 o "lite annat", hur bra o noggran mätning skulle jag få?

Den du menade, är det en sådan här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013046.htm ?

Det vore ju skoj o få en exakt mätning i tanken (vid rakt o plant underlag) men en viss diff kan jag nog leva med.

EDIT: Tack för rekommendationen, smart!.
Tanken på denna kärra är ganska så liksidig förresten.

/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jepp, rätt krets.

Med den behöver du bara 1 timingskonding, 2 timingsmotstånd, din "sensor"ingång med de nödvändiga komponenter (pull-up + filtrering) och sedan har du pulser ut. Den har till o med en inbyggd 7,5V zenerdiod så du kan få en stabil referens.

Satsa på att ha lågt-läckande konding som tidskonding, det ger möjlighet att ha stabila långsamma pulser.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Kan du göra ett litet schema på hur du tänkt dig att koppla ihop detta?

Jag frågade en kille här som e radioamatör o han kunde inte riktigt få ihop kretsen me det jag vill göra.

Vad skiljer din ide´ åt ide´n ovan me 555:a o en LM321:a ?

/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Bild är en skiss utan komponentvärden då de beror på vilka frekvenser du ska ha ut och vilke värden sensorn har.

Grejen med transistorn/zenerdioden (2,4V) är att den gör en konstantströmsgenerator, detta ger då en spänning in (via RC filtret) till VCO:n och pulserna kommer ut från den.

Om du vill regulera spänningen är det helt OK, i databladet kan du hitta formlerna.

Det finns även andra VCO kretsar men denna är ganska billig, simpel och lättanvänd.

Edit: hrmp! kopiera o klistra med bildlänken, får duga.
Skriv svar